Wat betekent het nu precies, gestorven aan de eerste man, oftewel aan de wet? Ik...

Ds. A.A. Brugge / Geen reacties

Vraag

Wat betekent het nu precies, gestorven aan de eerste man, oftewel aan de wet? Ik ben door Christus aan de wet gestorven. Ik las ergens: Kinderen van God die nog niet helemaal aan de “eerste man” gestorven zijn. Kunt u mij dit in heel eenvoudig Nederlands en begrijpelijk uitleggen?\

Antwoord

\Iedere zonde is schuld. Zonde wordt, zoals Paulus in Rom. 3 zegt, gekend uit de wet. Wanneer de Heere je eerlijk maakt, krijg je last van zonden. Er wordt geleerd dat de wet schuldig stelt. De Heilige Geest drijft uit naar Christus, in Wie er een genoegdoening aan de wet, voor mij, wordt gevonden.

Zolang in het hart Jezus niet als mijn Zaligmaker wordt genoten, ben ik niet vrij van de “eerste man”, namelijk de wet. Maar als de ziel door zaligmakend geloof mag vluchten tot Jezus, is er de vrijheid wel.

Ds. A. A. Brugge