In de christelijke gemeente gaat het toch ook om de gemeenschap met elkaar? Maar...

Ds. A. Huijgen / Geen reacties

Vraag

In de christelijke gemeente gaat het toch ook om de gemeenschap met elkaar? Maar wat als je dan echt helemaal geen aansluiting in je kerkelijke gemeente vindt en dat meer in een andere gemeente voelt?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat je zegt over de christelijke gemeenschap in de gemeente is wel waar. Je vindt het in heel het Nieuwe Testament. Gemeenschap met Christus betekent ook de gemeenschap der heiligen door Zijn Geest (vergelijk 1 Kor. 1:9, 2 Kor. 13:13 en Filemon vs. 5 en 6). Ik maak er twee opmerkingen bij, die naar mijn indruk haaks staan op veel in ons moderne levensgevoel, ook in de kerk - en kom dan tot een antwoord op je concrete vraag.

 Allereerst, het is wel opvallend dat in het Nieuwtestamentisch begrip “gemeenschap” minder de gevoelsmatige kant wordt benadrukt. De gemeenschap der heiligen bestaat niet in een gevoel van verbondenheid, al is dat er hopelijk wel, maar in gemeenschappelijk geloof. En, vervolgens, bij die gemeenschap gaat het niet zozeer om wat ik er aan heb, maar om wat ik aan gemeenschap geven kan. In 2 Kor. 8 en 9 gebruikt Paulus het woord “gemeenschap” bijvoorbeeld in het verband van een inzameling van gaven die hij hield voor de armlastige gelovigen in Jeruzalem. Gemeenschap ontstaat door geven. Zo legt ook de Heidelbergse Catechismus het uit: de gemeenschap der heiligen betekent ná de gemeenschap met Christus, “dat elk zich moet schuldig weten, zijn gaven ten nutte en ter zaligheid der andere lidmaten gewilliglijk en met vreugde aan te wenden” (HC v&a 55).

Concreet, wat de vraag betreft. Het gaat niet om ons gevoel, het gaat niet om wat we ontvangen allereerst, maar om wat we kunnen geven - dat was het geheim van het leven van de Heere Christus, en het wordt door Zijn Geest het geheim van het leven van ieder christen. Dus de conclusie zou kunnen zijn dat je meer zou moeten zoeken naar waar je dienen kunt in je eigen, plaatselijke gemeente.

Nu kennen we elkaar natuurlijk niet, en ik ken ook de plaatselijke situatie niet. Daarom is het moeilijk hierin advies te geven. Soms kan een situatie erg moeilijk worden, en misschien zit er achter je vraag wel een heel stuk pijn. In het algemeen geldt dat we allereerst trouw moeten zijn op de plek waar de Heere ons geplaatst heeft, zolang we daar het Woord van God zuiver kunnen horen. Soms gaat dat helaas niet meer, maar hopelijk komt het zo ver niet.

Ik hoop dat je met dit antwoord wat kunt - het kon niet meer dan een begin van een antwoord zijn, omdat we elkaar niet kennen.

Met vriendelijke groet,
Ds. A. Huijgen