Al twee jaar geen Avondmaal meer gehouden

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

In de gemeente waar ik kerk wordt al in geen twee jaar meer het avondmaal gehouden, omdat mensen uit de gemeente het beter vonden dat dit niet meer plaatsvindt. Ik weet niet om welke redenen, maar dit is toch niet goed te keuren omdat er gevraagd oftewel geboden wordt de sacramenten te bedienen? Wat vindt u hiervan?

Antwoord

De christelijke gemeente leeft bij Gods Woord en de daarbij gegeven sacramenten. Die zijn door Christus ingezet met de duidelijke aanwijzing die te onderhouden. Het is Zijn tere zorg voor de in zichzelf zwakke en aangevochten zondaar. Het staat de kerkenraad dan ook niet vrij om te bepalen of hij wel of niet de sacramenten zal laten bedienen. Er wordt toch ook geen discussie gevoerd of er zondags wel of niet gepreekt zal worden?

Als de reden om geen avondmaal te vieren is dat het gemeenteleven erg ingezonken is dan dient daarvoor in de prediking bijzondere aandacht te zijn om te vermanen en geestelijke leiding te geven. Maar ook dan geldt dat mensen geen hartenkenners zijn en dat daarom de gelegenheid moet worden geboden tot het gebruik maken van de sacramenten. We moeten bedenken dat de eerste viering beschreven wordt met de ontroerende woorden van Jezus tot Zijn discipelen: Ik heb grotelijks begeerd dit pascha met u te eten, eer dat Ik lijde; (Lukas 22:15).

Ds. B. J. van Vreeswijk

Lees meer artikelen over:

Heilig Avondmaal