Toorn over Uza

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraagje over 1 Kronieken 13, waar Uza wordt gedood omdat hij de ark heeft aangeraakt. Die verschoof omdat de runderen struikelden. Maar dan is het toch juist goed van Uza dat hij die ark tegenhield? Anders zou die gevallen zijn! Waarom ontstak de Heere gelijk zijn toorn over Uza?

Antwoord

Zo op het eerste gezicht lijkt het te rechtvaardigen wat Uza gedaan heeft en onze eerste reactie is dat de Heere te streng is. Toch is dat niet zo, want de Heere is altijd  recht in Zijn weg en werk. De diepste schuld lag bij David, want hij had nagelaten om de Levieten te raadplegen over de manier waarop de ark vervoerd moest worden. Dat moest gebeuren d.m.v. draagbomen en niet op een heidense manier, zoals de Filistijnen dachten, nl. op een kar. Door de dood van Uza sprak de Heere tot David en het hele volk. Later toen de ark werd opgehaald heeft David het op de juiste manier gedaan.

Wat heeft dit alles ons te zeggen? Wel, wij mogen de Heere niet dienen zoals het ons uitkomt maar volgens Zijn wetten en geboden. Daar alleen geeft de Heere Zijn zegen. Alle eigenwillige godsdienst zal ook ons het leven kosten. Het luistert dus nauw in de dienst van de Heere. Zie ook de gelijkenis van de wijze en dwaze bouwers uit Matt.7.

Met vriendelijke groet, ds. A. J. Schalkoort

Lees meer artikelen over:

ark