Onbekeerde kerkenraadsleden

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

In mijn gemeente zijn ambtsdragers die niet aan het Avondmaal gaan, die van zichzelf zeggen dat ze onbekeerd zijn en die op huisbezoek blijk geven dat ze geen geestelijke leven/kennis hebben. Wat moet ik doen om deze mensen uit de kerkenraad te krijgen?

Antwoord

Wat te doen met ambtsdragers die zeggen onbekeerd te zijn? In ieder geval moeten we zeker niet beginnen met de gedachte: hoe kunnen wij ze uit de kerkenraad krijgen. Het zijn mensen die wettig door de gemeente gekozen zijn en mitsdien, zo staat het in het formulier voor de bevestiging van de ouderlingen, door  God zelf geroepen.

Bij dat laatste zou je kunnen vragen: roept de Heere dan mensen die onbekeerd zijn? Het moeten, als we de brieven van Paulus lezen, mensen zijn die een goede getuigenis hebben. Die zelf de Heere kennen. Maar als ze dat niet zijn naar hun eigen zeggen? Is er dan niet de weg van het gesprek met hen en vooral ook het gebed voor hen. Daar mogen we meer van verwachten dan ze zomaar uit de kerkenraad te willen verwijderen.

Ds. A. J. Schalkoort

Lees meer artikelen over:

kerkenraad