1000 calorieën per dag

BSc J.H. Nijsink-Haase / 1 reactie

Vraag

Is het slecht om een langere periode maar 1000 kcal te eten op een dag? Dit om van overgewicht af te komen? Ik val namelijk heel erg moeizaam af, maar dit lijkt te gaan werken. Stel dat ik dan over een x-aantal weken/maanden mijn streefgwicht gehaald heb, hoe kan je er dan voor zorgen dat je daarna ook op dat gewicht blijft? Bijvoorbeeld elke dag 1500 kcal eten? Of is dat echt te weinig? Ik hoor graag van u, want het zou jammer zijn als ik alle moeite voor een jojo-effect zou doen. Een 23-jarig meisje.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Bedankt voor je vraag. Ik zou je graag nog wat vragen willen stellen. Wat eet je op dit moment? Wat waren je voedingsgewoonten daarvoor? Welke afvalpogingen heb je nog meer gedaan?

Je geeft aan dat je moeilijk afvalt. De één kan wat moeilijker afvallen dan de ander, maar in het kort komt het er op neer dat als je af wilt vallen, je meer calorieën moet verbruiken dan je inneemt. Als je meer calorieën inneemt dan je verbrandt, kom je aan. Het lichaam slaat de overtollige calorieën op als lichaamsvet. Er is dus een periode geweest waarin je meer calorieën at dan verbruikte, want je geeft aan dat je overgewicht hebt. Dat kan heel geleidelijk zijn gegaan.

Verantwoord afvallen gaat niet zonder extra lichaamsbeweging. Hiermee kun je extra calorieën verbranden. Bewegen is ook nodig om te voorkomen dat je spiermassa verliest in plaats van vetmassa. Het is belangrijk om niet te snel af te vallen, mede om een jojo-effect te voorkomen. Het is verstandig om niet meer dan 0,5 tot 1kg per week af te vallen.

Je vraagt je af of het verstandig is om gedurende een lange periode 1000 calorieën per dag te eten. Met een dieet van 1000 calorieën is het niet mogelijk om voldoende voedingsstoffen (o.a. vitamines en mineralen) binnen te krijgen, hiervoor zijn minimaal 1200 calorieën nodig in de goede voedingssamenstelling. Als je er toch voor kiest om 1000 calorieën te gebruiken, is het verstandig om vitamine- en mineraal supplementen te gebruiken.

Met een dieet van 1000 calorieën heb je meer kans op een jojo-effect dan bij een dieet van 1500 calorieën. Je krijgt weinig calorieën binnen, waardoor je lichaam zuiniger omgaat met energie. Je ruststofwisseling gaat efficiënter werken. Zodra je weer meer gaat eten (of terug valt in oude gewoonten) kom je gemakkelijker aan. Door iedere keer af te vallen en weer aan te komen, kan je ruststofwisseling trager gaan werken, waardoor je steeds makkelijker aankomt. Bovendien is het de vraag of je een dieet met 1000 calorieën volhoudt. De kans bestaat dat je gaat snaaien en het niet lang volhoudt. Wat dat betreft is het verstandiger om per dag 1500 calorieën te gebruiken.

Een vrouw heeft gemiddeld 2000 calorieën (eigenlijk kilocalorieën) per dag nodig. Om een kilo lichaamsgewicht te verliezen moet je ongeveer 7000 calorieën extra verbranden. Om per week een halve tot een hele kilo af te vallen, moet je per dag dus 500 tot 1000 calorieën extra verbranden. Dit kun je bereiken door je calorie-inname te verminderen en door extra te bewegen. Een combinatie hiervan is het beste.

1500 Calorieën kun je natuurlijk nog steeds op veel verschillende manieren innemen. Het gevaar bestaat dat je eenzijdig gaat eten en onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Het is verstandig om je hierbij te laten adviseren door een diëtist. Je zou ook zelf een voedingsdagboek in kunnen vullen op bijvoorbeeld www.dieetinzicht.nl of met de Eetmeter van het Voedingscentrum. (mijn.voedingscentrum.nl). Zo kun je zien of je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt en hoeveel calorieën je voeding bevat.

Houdt er rekening mee dat afvallen tijd kost. Laat je hierdoor niet ontmoedigen. Het is beter om over een lange periode af te vallen dan in één keer veel af te vallen met het risico op het jojo-effect.

Mijn advies is om vooral gezond te eten, volgens de Richtlijn Goede Voeding. Op de website van het Voedingscentrum kun je hier meer informatie over vinden. Kies zoveel mogelijk voor magere producten en neem bij uitzondering tussendoortjes die veel suikers en vetten bevatten. Het is belangrijk dat je jezelf een gezond voedings- en beweegpatroon aanleert. Een diëtiste kan je hierbij begeleiden.

Ik wens je veel succes!

Hartelijke groeten,
Anneke Nijsink-Haase

BSc J.H. Nijsink-Haase

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Functie: Diëtist

Tags in dit artikel:

dieet
1 reactie
mortlach
1000 kilocaloriën is wel heel erg weinig - het is de aanbevolen hoeveelheid voor kinderen van ongeveer één jaar oud! (nu groeien die nog wel ontzettend dus dat vertekent het beeld een beetje, maar toch).

In het gedeelte Psychologie en Gezondheid van het forum zijn meerdere topics over afvallen en lichaamsbeweging. Steek daar je licht eens op voor tips en bemoediging!