Kun je zonder kerkgang zalig worden? (2)

Ds. L.W. Smelt / Geen reacties

Vraag

Kun je zonder kerkgang zalig worden? Dat was de vraag en u geeft wel een stellig nee. Maar hoe zit het dan met de moordenaar aan het kruis en met de gelovigen die in er waren in de tijd van Jezus rondwandeling op aarde? Toen was er nog geen kerk. Volgens mij is er nergens in de bijbel een tekst te vinden waarin staat dat je zonder kerkgang niet zalig wordt. Er staat wel: Dat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga maar eeuwig leven heeft. De kerkgang is niet zaligmakend, maar het geloof in Christus.

Antwoord

Bij de uitzonderingen heb ik ook gedacht aan de moordenaar aan het kruis. Maar deze en ander uitzonderingen kunnen de regel niet ongedaan maken dat daar waar Christus door Zijn Geest bijna altijd in de bedding van plekken waar twee of drie in Zijn Naam bijeen zijn (kerk in het klein) het zaligmakend geloof wekt, dat er dan altijd de behoefte gaat groeien om samen met andere gelovigen de Heere groot te maken en de Bijbel te leren verstaan.

De Heilige Geest schept gemeenschap met Christus en met andere christenen. Bekering is een persoonlijke zaak, maar God maakt van ons geen individualisten.

Wie het voorportaal van het Koninkrijk Gods (nl. één van de christelijke kerken op aarde) minacht, loopt grote risico's niet in dat Koninkrijk in te gaan. Bij bekering hoort ook dat je jezelf niet te goed acht om bij een concrete gemeente van God te willen horen.

Indien je nog weer een reactie hebt, hoor ik het wel.

Ds. L. W. Smelt

Lees meer artikelen over:

kerkgang