Ik ben verliefd op een getrouwde man

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Ik ben verliefd op een getrouwde man. Ik heb er met hem over gepraat en het is over geweest. Maar nu is het weer terug, ik kan hem niet vergeten. Wat moet ik nu doen?

Antwoord

Beste vrager,

Luther heeft eens gezegd dat je niet kunt verhinderen dat vogels boven je hoofd vliegen, maar wel kun je verhinderen dat ze een nest in je haar bouwen. De bedoeling daarvan is duidelijk. In jouw geval kunnen zaken als verliefdheid aan de orde zijn, even boven je vliegen, maar je dient dan wel heel snel die vogel van verliefdheid weg te jagen.

Ik zet een paar dingen op een rijtje:

1. Deze man heeft God niet voor jou bestemd, want hij is gehuwd. De wil en de eer van God dient voorop te staan in alle levensomstandigheden. Denk aan wat Jozef zei bij een verleiding op dit terrein: zou ik zo’n groot kwaad doen en zondigen tegen God?

2. Je hebt er een keer met hem over gesproken. Ik vind dat echt al te ver gaan. Deze dingen bespreek je met de Heere en desnoods met een vriendin of je ouders, maar niet met de man zelf. Je kunt daarin bepaalde gevoelens bij hem wakker roepen.

3. Als je blijft toegeven aan deze verliefdheid, ben je bezig een huwelijk kapot te maken. Denk je wel eens aan zijn vrouw en (kinderen)? Wat zou jij zeggen als iemand dit jou zou aandoen?

4. Toegeven aan deze verliefdheid is vragen om deze man als jouw man te begeren. Daar zul je nooit gelukkig mee worden. Het vorige huwelijk blijft altijd een rol spelen met alle gevolgen van dien. Eén doffe ellende Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak (2 Sam.13:15).

5. Het kan goed zijn om jezelf eens op een afstand te bekijken. De betreffende man wordt door een ander meisje achter nagelopen. Ik denk dat jij zou zeggen: misselijk. Denk aan Nathan die zei: gij zijt die man(dat meisje).

Wat moet je doen?

1. Tracht deze man zoveel mogelijk te mijden. Dat vraagt de Heere van je en dat zal je ook rust geven. We moeten onszelf wel eens hard aanpakken in het leven. Zeg keihard “nee”tegen jezelf. Laat je eer en je waarden en normen voor je van hoger gewicht zijn, dan het deinen op wat zwoele gevoelens. Misschien moet je wel van werk veranderen of iets dergelijks, maar doe wat goed is in Gods oog en dat is ook goed voor jou.

2. Bid God of Hij je de kracht van Christus schenken wil om tegen deze verschrikkelijke zonde te strijden en om in Zijn kracht te overwinnen.

3. Verzet je gedachten eens naar een andere mogelijke vriend. Zoek gelegenheden om jongeren te ontmoeten (en de ene jongere) die je echt kunt liefhebben en die jou echt kan liefhebben.

4. Vergeet niet dat verliefdheid geen liefde is. Liefde is ook vaak strijden tegen verkeerde gevoelens en de ander trouw zijn en liefde bewijzen. Dat is niet jezelf (verliefdheid) zoeken maar de ander echt zoeken gelukkig te maken.

Ik wens je Gods genade toe en een rein geweten en leven.

Met hartelijke groeten, ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

verliefdheid