Met de kinderen in bad

Ds. E.K. Foppen / Geen reacties

Vraag

Als wij douchen komen onze kleine kinderen (peuterleeftijd) soms de badkamer in. Ik zelf zie er ook geen kwaad in om bijv. met de kinderen in bad te gaan, waar ze erg van genieten. Nu hadden mijn man en ik er pas een discussie over. Volgens hem zegt de Bijbel dat dit niet mag, omdat je kinderen je schaamte niet mogen zien. Weet u wat de Bijbel hierover zegt? Bedankt.

Antwoord

Beste mevrouw,

Hartelijk dank voor uw vraag, die duidelijk in de privé-sfeer ligt. U schrijft dat uw tijdens uw (gezamenlijk) gebruik van de douche regelmatig naar binnen komen, als ook over gezamenlijk met uw kinderen in bad gaan. Een paar dingen merk ik hier over op:

Het lichaam is een positieve gave van God om van te genieten. (waarbij geldt: het bederf van het beste is het slechtste). Niet voor niets is er in de Schrift ook de belofte voor een nieuw lichaam. Het lichaam is dus maar niet een bewaarplaats voor de ziel. Het is goed als kinderen in vertrouwde omgeving (thuis!!) aan hun lichamelijkheid wennen en dit als positief gegeven (van de Gever) leren waarderen. Wat mij betreft heb je hier als ouders ook een taak in. Waneer je als vader of als moeder met een peuter in bad gaat, heeft de peuter hier vaak geen nog weinig seksuele gedachten bij.

Natuurlijk heeft de zonde er voor gezorgd dat er zoiets als schaamte is ontstaan. Even helder gesteld: Adam en Eva hadden ook voor de zondeval wel gezien dat de ander geen kleren aanhad, maar dit veroorzaakte toen geen schaamte. Na de zondeval werd de naaktheid tot schaamte. Deze schaamte hebben we inderdaad te bedekken. Kleding heeft verhullend en niet onthullend te zijn.

Wat betreft de opvoeding, zal er een grens zijn. Wanneer kinderen seksueel meer ‘ontwaken’ is het goed om met kinderen over de bedoeling van kleding etc te praten en kan ik me voorstellen dat er ook voorzichtiger wordt omgegaan met de naaktheid van ouders. Wellicht kan iemand anders van dit forum op dit punt wat meer ingaan en evt. wat leeftijdsgrenzen aangeven.

Succes en zegen met opvoeding van uw kinderen,
Ds. E. K. Foppen

Naschrift redactie: We hebben deze vraag ook voorgelegd aan een van onze seksuologen.

Tags in dit artikel:

naaktpeuter