Bang om geloof te stelen

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Paulus zei tegen de stokbewaarder: "Geloof in de Heere Jezus alleen", en hij geloofde. Toen de bloedvloeiende vrouw naar de Heere Jezus kwam en de zoom van Zijn kleed aanraakte, gaf de Heere haar genezing en een waar geloof. Ik zou zo graag willen weten of je als je zo alles in Gods Hand mag leggen, het toch kan zijn dat je je geloof eigenlijk hebt gestolen. Ik put steeds uit de Bron Christus, Hij is mijn enige houvast. En  toch is Hij mijn deel niet. Hoe kan het tussen de Heere en mij echt goed komen, zonder dat ik mezelf bedrieg, dat ik het steel?

Antwoord

Beste lezer,

De bedoeling van je vraag is, denk ik, of je de Heere Jezus ook kunt `stelen`. Je zegt: “Ik put uit de Bron, Christus, en toch is Hij mijn deel niet”. Hoe kom je daar nu uit? Laten we beginnen daar waar God begint. En dat is, dat Hij tot reddeloos verloren mensen komt met het aanbod van Zijn genade, namelijk: dat ieder die in de gekruisigde Christus gelooft, niet zal verderven, maar het eeuwige leven zal hebben (Joh. 3:16; lees daarbij ook eens de Dordtse Leerregels hoofdstuk 2, paragraaf 5). De Heere meent dat! Hij kan immers niet liegen? Zijn aanbod staat! En Hij zegt: “erken slechts uw ongerechtigheid” (Jer. 3:3).

En als je zou zeggen: ik zie mijn zonde niet, dan mag je nog tot Christus komen met het gebed: “Grote Profeet, onderwijs mij; leer mij wat ik leren moet en leer me af wat ik af moet leren; ontdek mij aan mijn zonden, opdat ik U ook echt nodig zal hebben als het enige offer voor mijn schuld”. Put je zo ook uit de Bron? Langs die weg zal ook de zekerheid je deel worden, dat je Zijn eigendom mag zijn. Het geloof is 100 procent gave van God. Maar juist daarom kan het ook. Je kunt het ontvangen langs de weg die de Heere Zelf wijst: het pleiten op Zijn beloften. Heeft Hij het niet gezegd: “Al wat u ontbreekt (ook een waar geloof!) schenk Ik, zo gij `t smeekt, mild en overvloedig”.

Blijf alles in Gods hand leggen, maar dan ook werkelijk alles: ook je vragen over de echtheid van je geloof, ook je behoefte aan onderwijs van de grote Profeet! Gods zegen toegewenst!

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

Lees meer artikelen over:

gestolen Jezus