Als een ouderling van een Ger. Gem. of een Ger. Gem. in Ned. in een conflict zic...

B.S. van Groningen / Geen reacties

Vraag

Als een ouderling van een Ger. Gem. of een Ger. Gem. in Ned. in een conflict zich niet aan zijn eigen kerkrechtelijke bepalingen houdt, mag hij dan op zondag nog wel het ambt bekleden en bijvoorbeeld tafelwacht zijn? Als ik bijvoorbeeld tegen mijn drie kinderen zeg dat ik niet mag stelen, dan kan ik niet zo maar in hun bijzijn in de supermarkt groente gaan stelen. Dat is, mijns inziens, dubbele moraal. In die lijn vraag ik mij af wat er dan moet gebeuren met een ouderling, die anderen de wet voorschrijft, maar in de tussentijd zijn eigen kerkrechtelijke bepalingen de grond in schoffelt. Kan die nog wel het ambt blijven bekleden? Diverse onkerkelijk mensen zullen een dergelijke ouderling toch als onbetrouwbaar gaan ervaren, of niet soms?

Antwoord

Beste vriend,

Je stelt nogal een directe, maar ergens ook een vrij vage vraag. En je beperkt dit tot enkele kerkverbanden. Is dat bewust? Of speelt dit daar zich af? Je hebt het over een conflict. Welk conflict? Ieder die belijdend lid (waaronder ambtsdragers) moet zich onderwerpen aan Gods Woord, de belijdenisgeschriften. Daar valt de tucht ook onder. Maar jij spreekt niet van een tuchtzaak. Een dubbele moraal kan absoluut niet: leer en leven dienen overeen te komen. Dat is helder. Zijn er aanwijsbare feiten? Heb je ervaring met dit soort zaken? Zijn het geruchten? Heb jij met die persoon gesproken? Of nadat je onder vier ogen deze zaak hebt besproken, is er toen verbetering opgetreden?

Het is voor mij niet duidelijk welke kant ik op moet denken, laat staan op moet gaan om een gedegen antwoord te kunnen geven. Laat het helder zijn: wanneer een ambtsdrager tegen welk gebod ook zondigt, c.q. gezondigd heeft (in het openbaar of in het verborgen en dat is uitgekomen), dan moeten maatregelen genomen worden. En jouw laatste opmerking: diverse onkerkelijke mensen zullen een dergelijke ouderling toch als onbetrouwbaar gaan ervaren, of niet soms? Waarom leg je daar de vinger bij? Kun je zo iemand binnen de kerkelijke gemeente dan nog wel vertrouwen? Daar zullen juist de zaken opgelost moeten worden. De wereld kan zo iemand wel minachten of niet vertrouwen, maar de kerkenraad zal zo iemand ter verantwoording moeten roepen en wijzen op de scheiding tussen leer en leven.

Nogmaals beste vriend, ik zou wel verder willen gaan, maar dan zal ik toch meer gegevens moeten hebben. De kerkorde is heel erg breed en Gods Woord wijst vele zonden aan, die uit de gemeente geweerd moeten worden. En ambtsdragers hebben in ieder geval een voorbeeldfunctie. Wil je nog gerichter antwoorden, dan kun je opnieuw een vraag stellen. In ieder geval is een en ander niet tot Gods eer en sticht ook niet in de gemeente.

En zo gaat er ook niets uit van de Kerk des Heeren. Dat is het ergste. Ik hoop dat je dit ook voor de Heere hebt voorgelegd. Bij Hem is raad, bij Hem alleen. Ook in deze zaken. Sterkte in alle opzichten. En voor ons allen geldt: wie is bekwaam om dagelijks voor Gods Aangezicht in de tere vreze te leven? Dat is geen excuus, maar geeft wel een afhankelijk leven aan de troon van Zijn genade. En... genade bewaart niet voor zonden, maar een leven dicht bij de Heere wel!

Met hartelijke groet
B. S. van Groningen