Petting

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Is 'petting' in je verkeringstijd zonde?

Antwoord

Het is soms heel moeilijk bepaalde vragen alleen met ja of nee te beantwoorden, zo eenvoudig ligt het meestal niet en het is ook niet goed om een dergelijke vraag met ja of nee te beantwoorden omdat dan de verantwoordelijkheid bij de ander (in dit geval bij mij) wordt gelegd. Wel heb ik al meerdere malen in de beantwoording van de vragen gezegd dat seksuele omgang zelf binnen het huwelijk thuis hoort. Ook kan ik het mij
voorstellen dat de grens tot hoever je dan gaat bij het ene stel een andere grens is dan bij het andere stel.

In de verkeringstijd is er een toenemende lichamelijke innigheid: tussen een zoen enerzijds en gemeenschap (binnen het huwelijk) anderzijds ligt een best wel lang traject. Als het alleen bij een zoen zou blijven in de verkeringstijd, zou de stap naar ineens gemeenschap binnen het huwelijk toch wel heel erg groot zijn. Dat je in de verkeringstijd bij het beminnen van elkaar ook seksueel opgewonden raakt, spreekt voor zich. Seksuele gevoelens spelen in dit alles een heel belangrijke rol. Toch blijf ik het de verantwoordelijkheid van het stel zelf vinden om samen uit te zoeken waar je in het traject van een zoen enerzijds en gemeenschap (binnen het huwelijk) anderzijds staat. Samen moet je erover praten en samen ben je er dan ook verantwoordelijk voor.

Ik denk dat het heel goed is om die toenemende lichamelijke innigheid langzaam op te bouwen. Als je weet dat je nog lang verkering zult moeten hebben om wat voor reden dan ook, zul je dat veel langzamer moeten opbouwen als wanneer je weet dat je binnenkort zult kunnen gaan trouwen.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk