(...) Nu is het zo dat voordat Jezus gekruisigd is, ook mensen stierven. Hoe zit...

Ds. E.K. Foppen / Geen reacties

Vraag

Vandaag is er bij mij een vraag ontstaan waar ik al die jaren eigenlijk nooit bij stil heb gestaan. Het is namelijk zo dat niemand tot de Vader komt dan door de Zoon. Want doordat Jezus aan het kruis geleden heeft voor mijn/onze zonden, is er een echt leven na dit leven. Nu is het zo dat voordat Jezus gekruisigd is, ook mensen stierven. Hoe zit dat nu? Konden die niet komen tot de Vader?

Antwoord

Allereerst hartelijk bedankt voor je heldere vraag. Aardig om te lezen dat je “ineens” een vraag “krijgt” die je nog niet eerder hebt gehad. Soms ontdek je ineens dingen die ook weer vragen opleveren!

In je vraag stel je heel terecht dat niemand tot de Vader komt dan door de Zoon. Deze gedachte is, zoals je waarschijnlijk wel weet, niet door mensen verzonnen. Het zijn woorden van de Heere Jezus zelf. Hij heeft deze woorden uitgesproken in een gesprek met Zijn discipelen. We horen Hem zeggen: “Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij”  (Joh.14:6).

Het ging jou met name om de laatste woorden, maar deze zijn onlosmakelijk verbonden met de eerste woorden. De Heere Jezus maakt in die woorden heel duidelijk dat er geen andere wegen tot de Vader zijn dan door Hem. Hij is dus niet een van de vele mogelijkheden. Hij is ook niet de beste mogelijkheid. Nee, Hij is de Enige mogelijkheid. Andere wegen brengen je niet bij de Vader en het huis van de Vader. Het zijn dwaalwegen. Ze lopen ook dood. De weg van Jezus loopt niet dood. Hij is immers opgestaan! Het mooie aan deze tekstwoorden is dat Jezus niet alleen de weg wijst, maar ook zelf de weg is. Wie het “waagt” op deze weg, die wordt behouden. De Heilige Geest wil je op deze weg leiden. Dat heeft Hij al beloofd toen je werd gedoopt! Bidt maar: Zie of bij mij een schadelijke weg is, en leidt mij op de eeuwige weg (Psalm 139:24).

Nu even naar je vraag. Als Jezus de Weg is, hoe zit het dan met al die mensen die voor Jezus hebben geleefd. Een heldere vraag. Je vraag heeft alles te maken met de offerdienst. In de tijd voor de komst van de Heere Jezus werd er geofferd voor de zonde. Langs de weg van het offer was er gemeenschap met de Heere mogelijk. Er is namelijk geen gemeenschap met de HEERE mogelijk zonder verzoening. Zonder bloedstorting geen vergeving. Je zou kunnen zeggen dat de offers “tijdelijke” wegen waren tot de Vader. Zij waren heel letterlijk “voor-beeldig” Alle offers in het OT wijzen immers naar het volmaakte offer van de Heere Jezus Christus. Hij is de hogepriester Die tegelijk ook het offer is. Hij hoeft ook niet, zoals de hogepriesters, te offeren voor Zijn eigen zonde. Hij heeft immers geen zonde gedaan! Door Zijn volmaakte offer aan het kruis, heeft Hij de weg naar de Vader geopend. Niet voor niets scheurde het voorhang in de tempel toen Jezus stierf. In de Hebreeënbrief staat daar veel over geschreven.

Nu, Hij gekomen is, zijn de “tijdelijke” wegen (de slachtoffers van het OT) overbodig geworden. Vergelijk het maar met een stad die in aanbouw is. Daar worden vaak eerst tijdelijke bouwwegen aangelegd. Deze functioneren wel goed, maar het is toch echt de bedoeling dat er een definitieve, een betere weg komt. Nu, zo zijn de offers ten tijde van het Oude Testament de tijdelijke wegen geweest waardoor mensen gemeenschap met de Vader konden hebben.

Even heel concreet: Gods kinderen die voor Jezus Christus hebben geleefd zijn alleen op grond van Christus offer bij de Vader gekomen. Zij hebben door de weg van de tijdelijke offers als het ware een tegoed, een voorschot ontvangen van het grote en volmaakte offer van Jezus Christus.

Ik hoop dat ik je vraag zo duidelijk genoeg heb beantwoord. Ook voor jou geldt: In en door Jezus is de weg naar het Vaderhart en Vaderhuis geopend en toegankelijk. Wandel op Die weg. Dat gaat met vallen en opstaan, maar dat geeft Leven!

Ds. E. K. Foppen, Bleiswijk