Familie haten

Ds. P. van der Kraan / Geen reacties

Vraag

Het is misschien een rare vraag, maar je kunt toch niet bekeerd worden als je iemand haat? God had alle mensen lief, maar ik niet. Het is nog wel familie.

Antwoord

Je vraag heeft meerdere lagen. De eerste is het feit van de haat. De tweede is de oorzaak van de haat. De derde is: is jouw haat t.o.v. de ander werkelijk haat? Of zou er ook van andere gevoelens sprake kunnen zijn? De tweede en de derde laag hangen met elkaar samen.

In verband de eerste laag kan ik eenvoudig antwoorden: je hebt gelijk. Als jij niet bereid bent een ander zijn misdaden te vergeven, kan de Heere jou ook niet vergeven. De gelijkenis van de onbarmhartige dienstknecht (Matth. 18: 21-35) spreekt in dit verband duidelijke taal. En leert de Heere Jezus ons niet bidden: “Vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren”? Je zult er dus aan moeten werken om de haat uit je leven weg te doen.

Nu kan het zijn dat dit antwoord te simpel is omdat de werkelijkheid van jouw leven gecompliceerder is. Dat zou het geval kunnen zijn als je slachtoffer bent van incest of ander seksueel misdrijf of wat dan ook. Degene die je haat, kan je iets ergs hebben aangedaan en de haat kan zelfs een vorm zijn om je tegenover de ander te handhaven. Als de dingen ingewikkelder liggen dan alleen het feit dat je de ander haat, zul je het ook anders aan moeten pakken. In dat geval heb je te maken met de tweede en de derde laag, die ik aan het begin noem. De haat is dan niet alleen maar haat, maar vindt zijn oorzaak in begrijpelijke boosheid en woede ten opzichte van de ander, die jou zo gekrenkt heeft en/of beschadigd heeft dat dit een uitweg zoekt in gevoelens, die jij als haat omschrijft.

Vervolgens neem ik waar dat je zelf hebt ontdekt dat het niet goed is gevoelens van haat te koesteren. Je hebt ingezien dat die gevoelens je in de weg staan om Gods genade te ontvangen. Misschien heb je ook ontdekt dat haatgevoelens, die zich richten op degene die jou iets heeft aangedaan, zich tenslotte keren tegen jezelf. Haat is een vorm van negatieve energie die zich tegen de persoon zelf keert. Haat heeft dan ook alles te maken met gevoelens van onmacht. Iemand die haat, is in feite nog steeds slachtoffer van wat die ander hem heeft aangedaan.

Je zou die gevoelens kwijt willen raken omdat je misschien gemerkt hebt hoe die haat zich tegen jou zelf keert en zelfs in het ergste geval je buiten Gods genade en zo buiten de hemel kan houden.

Ook merk ik op dat je er kennelijk alleen niet uitkomt om je van die haatgevoelens los te maken. Als je dat wel had gekund, zou je deze vraag niet hebben gesteld op Refoweb. Je zoekt dus (onbewust/bewust) naar hulp.

Ik probeer je twee wegen te wijzen. Probeer de haat eronder te krijgen. Dat lukt je in eigen kracht niet. Want haat is in zijn oorsprong satanisch, product van de boze. Hij die zelf niet anders dan haten kan, probeert het vuur van de haat doorlopend in jou op te stoken. Je kunt dat vuur alleen blussen in de omgang met de Bijbel (= zwaard van de Geest) en gebed. Stel je Christus voor ogen, juist in deze tijd (rond Pasen) die voor Zijn vijanden gebeden heeft. Ziende op Hem en door Zijn kracht ben je in staat om de haat en daarmee de boze te overwinnen. Het is al heel belangrijk als je ziet dat je (door de haat te koesteren) je open stelt voor de boze. En de boze zint maar op één ding: hoe kan hij jou in zijn macht houden en zo verloren laten gaan. Omwille van je ziel en je zaligheid zul je dus moeten worstelen om de haat te boven te komen.

Je zult dan ook merken hoe het verlies van je haatgevoelens een bevrijding betekent voor jezelf. Want haat is een vuur dat jou verteert hoewel het gericht is op een ander.

Het kan zijn dat je zo beschadigd bent in welk opzicht ook, dat je er alleen niet uitkomt. In dat geval ís hulp nodig. Soms kan dat een vertrouwenspersoon zijn. Als de oorzaak van de haat dieper zit, zul je professionele hulp in moeten schakelen. Ik denk aan Eleos, de Schuilplaats e.d.

Los van wat de ander jou heeft aangedaan en wat de ander moet doen om het goed te maken, heb jij de opdracht om de haat te boven  te komen. Zolang je dat niet doet, kun je niet bidden om genade en vergeving. Kom de haat te boven. Zie vooral op de gekruiste Christus die voor Zijn vijanden gebeden heeft. Door Zijn kracht en genade is dat mogelijk. Gods nabijheid daarbij toegewenst.