(...) Maar waarschijnlijk blokkeert het wel mijn gebed, want mag en kan ik wel b...

Ds. J. Bos / Geen reacties

Vraag

Ik ervaar de laatste tijd grote moeite met bidden. Ik probeer het wel, maar zodra ik begin komt er direct een gevoel van weerstand op vanuit mijn buik. Dit blokkeert me. Ik heb meerdere malen gevraagd of God dit weg wilde nemen, maar het blijft terug komen. Misschien omdat ik het niet oprecht meen, want ik ben erachter gekomen dat ik in mijn gebed niet mijn gedachten en gevoelens met God wil delen. Dit vind ik sowieso een lastig punt; gedachten en gevoelens delen. Dit doe ik ook nauwelijks. Ik ervaar daar geen last van. Maar waarschijnlijk blokkeert het wel mijn gebed, want mag en kan ik wel bidden als ik toch niks persoonlijks wil delen?

Antwoord

Beste vrager/ster,

Bidden is de meest aangevochten zaak die er is. Het is eigenlijk ook geen wonder dat dit zo is, want echt bidden is komen tot God en spreken met God. Het ware bidden is er alleen wanneer we de gave van het ware geloof ontvingen. We moeten elkaar daarom eerst ook aansporen om dat te onderzoeken. Wie ben ik met het oog op God? Een gelovige of niet? Die vermaning lezen we bij Paulus in 2 Korinthe 13:5 (lees ook eens de Kanttekenaar op dit vers!). Zonder geloof kunnen we God niet behagen (Hebr. 11:6). Dat dus allereerst. Wie echter gelooft op de wijze van HB 11, in die werkt de Heilige Geest, door het geloof, gebed. Niet maar zo nu en dan, maar doorgaand. Gebed wordt, als het gaat om dat laatste “de ademtocht van de ziel” genoemd. Ademen duidt op leven want een dode ademt niet, maar een levende ademt in waken en slapen! Het gaat steeds, bewust en onbewust, door. Dat “ademhalen” is het werk van de Heilige Geest, Die ook de Geest der genade en der gebeden genoemd wordt (Zach. 12:10).

Ik schrijf deze dingen ter bemoediging. Bidden is niet allereerst een werk van de mens, maar van God Zelf. Bidden is een genadegave die geschonken wordt in de wedergeboorte. Dat betekent niet dat het nu allemaal o.k. is. Want juist die genadegave in het hart van die mens werkt ontdekkend omdat bidden niet een zaak is van deze wereld, maar van de toekomende wereld. Niet een zaak, schrijft Paulus in Rom. 7, van het vlees maar van de Geest. Juist hier is de strijd tussen vlees en Geest het hevigst. Tegen het gebed komt alles in geweer. De duivel vindt alle godsdienst en elke godsdienstige handeling goed, als het maar niet komt tot het echte bidden. Een christen heeft met deze strijd te rekenen! Heeft zich steeds te onderzoeken en te bidden :”Zie of bij mij een schadelijke weg zij en leidt mij op de eeuwige weg” (Ps. 139).

Tot nu toe bedoelde ik de “gewone” strijd die elk kind van God kent. Het kan echter ook zijn, dat gebedsloosheid en gebedsmoeiten gevolg zijn van concrete zonde(n). Wanneer dat zo is, ik hoef het eigenlijk niet eens te zeggen, dan moet de zonde beleden en nagelaten! Ik ben bang dat veel moeite met bidden hier op terug te brengen is. Wij oordelen over zonde in het algemeen, maar ook over persoonlijke zonde(n) volstrekt anders dan de Heere. Dat heeft te maken met het feit, dat ons eigen ik, zelfs na wedergeboorte, precies dezelfde vijand van God is als ervoor. Daarin is niets veranderd! Heb je dit al onderkend als de reden van de weerstand die je ervaart als je wilt bidden? En heb je je vijandschap vervolgens ook voor de Heere beleden? Want het is in een weg van zelfverloochening en zondebelijdenis, dat de Heilige Geest juist ook die overgave werkt die een zondaar schenkt  om zijn/haar gedachten en gevoelens over te geven aan Christus! Paulus schrijft in 2 Kor. 10:5: ”Dewijl wij de overleggingen ter neerwerpen, en alle hoogte die zich verheft tegen de kennis Gods, en alle gedachten gevangen leiden tot de gehoorzaamheid van Christus”.

De kostelijke vrijmoedigheid tot God ( 1 Joh. 3: 21) is een geschenk van de Heere aan allen die hun weg wel aanstellen! (Ps. 50:23). Nee! Dat laatste is geen verdienste, maar genade, welke verkregen wordt in de weg van het ootmoedig smeekgebed:”O God! Wees mij de zondaar genadig”.

Ds. J. Bos