Bidden of danken voor nieuwe hartje van kind

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

We zijn de ouders van twee kinderen (6 en 3 jaar oud) en we zouden niets liever willen dan dat ze allebei de Heere zouden leren kennen. Ze zijn er allebei vast van overtuigd dat ze de Heere Jezus liefhebben en we zijn soms beschaamd bij hun geloofszekerheid en -vertrouwen. Toch vinden we het moeilijk om hier in de opvoeding mee om te gaan. Moeten we vragen om een nieuw hartje of danken voor het nieuwe hartje of allebei?

Pas stond er in de Gezinsgids een artikel, maar als je dat las, moesten kleuters heel onkinderlijk gedrag gaan vertonen als ze bekeerd zouden worden. En die van ons zijn echte boeven. We zijn ervan overtuigd dat kleuters geen opa's hoeven te worden. Dus daar konden we ook niet veel mee.

Kunt u ons advies geven en zijn er goede boeken in de handel? De bronnen die wij vonden zijn of "Verbondskind dus gelovig" of "In een zeer enkele uitzondering zou het misschien ooit een komen te gebeuren dat een kind de Heere vreest". Wij zoeken eigenlijk er iets tussenin...

Antwoord

Beste vraagstel(lers)sters,

Het is een goede zaak dat het voor u van het hoogste belang is dat uw kinderen de Heere vrezen. Daar spreekt u dus met uw kinderen over en wijst hen er op, dat ze de Heere Jezus moeten liefhebben. Kinderen zijn daarvoor als regel ontvankelijk. Zij zullen dus ook gauw geneigd zijn te zeggen, dat zij dat doen. Het wordt ze uiteraard en terecht aantrekkelijk voorgesteld. Maar de vraag komt wel op of dit ook een bewijs is van Gods werk in hun ziel. We behoeven niet zonder meer te veronderstellen, dat het niet zo is. Maar op hun zeggen op zo'n jonge leeftijd, zou ik niet af durven gaan.

Bovendien is Gods werk altijd ingebed in de bekering tot God. Dat mogen we nooit scheiden (Handel. 20:20, 21). Geloof en liefde zonder bekering is geen geloof en ware liefde. Dat krijgt gestalte in het leven. De opvoeding dient dan ook altijd het element te bevatten, dat ze bidden: "Heere, bekeer mij, nu ik nog jong ben". Het behoort ook uw gebed te zijn, dat de Heere ze in hun jeugd zal bekeren.

Een goede Catechismusverklaring zal goede lectuur dienen te zijn. Daarbij denk ik aan Zondag 27 over de kinderdoop. Wijsheid toegewenst in de opvoeding.

Met vriendelijke groet, ds. H. Paul

Lees meer artikelen over:

geloofsopvoeding