Reïncarnatie

prof. dr. P. A. Siebesma / Geen reacties

Vraag

Ik heb een paar weken geleden een heftige discussie gevoerd met een kennis van mij die aanhanger is van het New-age denken. Hij gelooft ook in reïncarnatie en zegt dat hier bewijzen van zijn. Er zijn namelijk kinderen die zich een vorig leven herinneren en precies weten waar ze geboren zijn, enz. Zijn vraag aan mij was hoe kan dit? Dit is in strijd met de Bijbel en volgens hem het bewijs dat het christelijke geloof niet de waarheid is. Ik kon dit eigenlijk niet verklaren. Wat had ik hierop kunnen antwoorden?

Antwoord

Als je kennis zegt dat reïncarnatie bewezen is, dan is dat absoluut niet waar. Reïncarnatie valt niet te bewijzen. Je moet het geloven of niet! Kinderen die precies weten waar ze in een vorig leven geboren zijn, dat is zeker geen bewijs voor reïncarnatie. Het hebben van herinneringen heeft te maken met hoe het geheugen werkt. Daarover valt veel meer te zeggen dan ik in dit kader kan zeggen. Maar heel kort: Voor een menselijke identiteit is het geheugen van belang. Je herinnert je misschien nog dingen van toen je vier jaar was, maar je kunt je (stel dat reïncarnatie waar is, wat niet het geval is), geen dingen voorstellen vanuit een vorig leven. Immers als het menselijk lichaam vergaat, vergaan ook de herinneringen. Hoe kan dan iemand toch dit soort herinneringen hebben? Daar is heel veel onderzoek (ook wetenschappelijk) naar gedaan en er zijn verschillende oplossingen voor gevonden.

Zie voor een aantal oplossingen het boek van Dr. R. Kranenborg, “Reïncarnatie en christelijk geloof”, Kok Kampen 1989. Wat duidelijk is, dat reïncarnatie en christelijk geloof strijdig met elkaar zijn.

Hartelijke groeten,
Prof. dr. Pieter A. Siebesma