Beste vriendin gaat verkeerde kant op

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 18 jaar. Ik ken een meisje die ook 18 is en jarenlang mijn beste vriendin is geweest. We zijn de laatste jaren erg uit elkaar gegroeid en het is zover gekomen dat ik haar nu geen vriendin meer kan noemen. Ik ben namelijk serieus met het geloof bezig en probeer te leven zoals God het wil, terwijl zij juist zoveel mogelijk van het leven wil genieten. Ze is streng opgevoed, maar schopt erg tegen het geloof.

Ze is nogal dik, terwijl ik juist slank ben. Hierdoor voelde zij zich vaak minderwaardig. Het gebeurde vaak dat ik aandacht van jongens kreeg, terwijl ze haar 'lelijk'  vonden. Maar ze heeft de laatste tijd met verschillende jongens ge-sms’t en gebeld, (jongens die ze vaak amper of niet kent) en daardoor heeft ze ontdekt dat er toch jongens zijn die belang in haar stellen. Maar het gaat altijd om seks! Het waren vaak vreselijk oversekste sms’jes en telefoongesprekken. Ik heb met haar gepraat, maar ze vond het heerlijk dat ze nu aandacht kreeg van jongens. Ze werd als het ware 'opgefokt'.

Op een gegeven moment heeft ze de jongen waar ze mee sms’te ontmoet en heeft ze ook daadwerkelijk seks met hem gehad. Ik was echt heel geschokt toen ik dat hoorde. Ze sprak erover alsof ze het zelf heel erg normaal vond. Toen hij later aangaf dat hij niets in haar zag vond ze dat niet eens erg! Ze is in de vakantie voor de tweede keer met een jongen naar bed geweest, terwijl ze dronken was. Het was een volstrekt vreemde jongen.

Haar eerste opmerking toen ik haar zag nadat ze seks met hem had gehad en dat besefte, was: “Ik pleeg zelfmoord”. De volgende ochtend wilde ze er absoluut niet over praten. Later zei ze alleen: "De seks was goed, maar de jongen niet". Ik zag deze week (we waren namelijk met een stel vriendinnen op vakantie) dat ze als het ware een masker op had. Ze verborg haar echte gevoelens.

Ik vind het heel moeilijk hoe ik met haar moet omgaan. Ik weet zeker dat ze niet echt gelukkig is. Ze gaat steeds meer proberen om geluk te vinden. Ze doet alles om 'erbij te horen' omdat ze jarenlang het gevoel heeft gehad dat dit niet zo was. Ze is tegen het geloof, ik denk omdat ze heel goed weet dat datgene wat ze doet heel fout is. Ik wil graag iets voor haar doen, maar weet niet wat. Ik bid veel voor haar, maar wil graag iets concreets doen. Ik hoop dat u mij verder kunt helpen?

Antwoord

Wat verschrikkelijk moeilijk hè als je ziet gebeuren dat iemand ongelukkig is en dat zij ook nog verder haar best doet om dieper in de modder weg te zakken. Je ziet het goed, denk ik. Je vriendin heeft last van minderwaardigheidsgevoelens en onzekerheid die dat met zich meebrengt. En ze doet wat helaas heel vaak gebeurt in dit soort situaties: een overreactie vertonen. Ik kan het kan het ook anders noemen: aan symptoombestrijding doen. “Ik ben ongelukkig, ik voel me naar, dus zal ik mijn eigen pretjes wel organiseren, als niemand anders dat voor me doet.” Het is vanuit een soort slachtofferhouding de kicks in het leven zoeken die even de moeilijke dingen van het leven doen vergeten. Maar het is surrogaat en het brengt juist verder van het doel af dat iemand zoekt, namelijk gelukkig zijn. De Heere God wordt dan natuurlijk ook afgeschreven. Heel vaak krijgt Hij de schuld: waarom heeft Hij er niet voor gezorgd dat in dit geval je vriendin geen beter figuur heeft. Hij kan toch regelen dat ze gelukkig is? Angst  en boosheid zijn de kurken waarop je vriendin drijft en dat is natuurlijk afschuwelijk!

Wat kan jij doen? Proberen bij de kern van het probleem te komen. Dat je haar daden onbegrijpelijk vindt, hoef je haar niet te vertellen, dat snapt ze best. Maar zeg haar maar wat je ziet: iemand die ongelukkig is, en dat je daar niet zo goed tegen kan. Het is mijn ervaring dat als ik mensen zo benader, ik vaak hele goede en diepe gesprekken krijg. Niet met een belerend vingertje, dat werkt altijd averechts. Maar meer van dit: mag ik eens met je praten? Ik zie dat het niet zo goed met je gaat en dat gun ik je niet. Je doet soms wel blij, maar je bent het niet, ik zie het aan je ogen. Wat is er? Kan ik iets voor je betekenen? Waardoor komt het dat je niet lekker in je vel zit? Is het wel wijs om al die moeite in je eentje te torsen. Zou het goed zijn om iemand te zoeken die met je mee kan kijken, meer dan een vriendin dat kan doen?

Als het je lukt om op deze manier dicht bij haar te komen, is er veel te winnen. Juist omdat zij zich zo onbegrepen voelt, zal begrip en meeleven van iemand die principieel anders in het leven staat, juist zo bijzonder goed doen. Dat deed de Heere Jezus ook altijd toen Hij op aarde wandelde. Hij ging naar hoeren toe, om ze niet eerst haarfijn uit te leggen wat ze allemaal fout deden (dat wisten ze zelf drommels goed), maar Hij zocht hun hart op. Ik wil bij je komen, zoals Hij dat ook tegen Zacheüs zei. Natuurlijk moet er berouw over de zonden komen. Bij de mensen die de Heere Jezus aansprak, kwam dat altijd nadat Hij hen eerst liefdevol had aangesproken.

Ik kan mij voorstellen dat je het moeilijk vindt om vriendin te zijn van dat meisje. Maar misschien ben jij wel de enige die moeite wil doen om bij haar hart te komen. Bij al die jongens met wie zij contact heeft, gaat het maar om één ding: seks. En als zij aan hun trekken zijn gekomen wordt het meisje als oud-vuil gedumpt. Vreselijk is dat.

‘k Vind het geweldig dat je voor je vriendin bidt. Houd dat vol. Maar probeer ook dichtbij haar te komen. Misschien neemt zij je dan wel in vertrouwen, ongelukkig als zij is. Als zij niet wil, zit er voor jou helaas niets anders op dan haar los te laten. Maar dat meisje mag dan best merken dat je dat erg vindt. Juist omdat je het niet kunt hebben dat ze alleen maar ongelukkiger wordt. En misschien krijg je wel de kans om iets van het licht in je eigen leven door te geven. Dat zou toch geweldig zijn? Ik gun jou van harte dat je die kans krijgt!

Misschien krijg je de kans om over de dingen te praten waar het echt om gaat in het leven. In de hemel is verdriet als mensen niet tot het doel komen waarvoor ze geschapen zijn. Desondanks is Gods Vaderliefde zo groot dat Hij vol verlangen uitziet naar de schapen die verloren dreigen te gaan.
Je vriendin mag een leven van liefde leiden. Wellicht mag jij een instrument in Gods hand zijn om haar daartoe te verleiden.

Veel wijsheid en geduld gewenst!

Drs. Els van Dijk

Lees meer artikelen over:

vriendschap