Ken Hem in al uwe wegen

Ds. J. van het Goor / Geen reacties

Vraag

Kunt u mij vertellen wat de ware betekenis is van de tekst uit Spreuken 3: “Ken Hem in al uwe wegen en Hij zal uwe paden recht maken”. Ik bedoel dus eigenlijk in geestelijke zin.

Antwoord

Beste vraagsteller! Zou je iets anders kunnen bedenken dan de spreuk in geestelijke zin uit te leggen? Maar misschien bedoel je toch iets anders. Het lijkt me niet juist om die kant uit te gaan; we moeten de bijbel niet laten buikspreken.

De geestelijke betekenis van het woord uit Spreuken 3:6 is dit: Erken de HEERE in alles wat je doet. Leef als een klein en afhankelijk mens, dat heel z'n leven bloot legt voor z'n God. Hij wil voor jou de weg banen. Dat wil niet zeggen dat alles zonder slag of stoot gaat, maar de HEERE zal je de weg wijzen. Dat is geestelijk leven met de gewone dagelijkse dingen. Erken God als de Schepper en Onderhouder van je leven.