(...) Mijn probleem is eigenlijk dat we veel óver het geloof praten maar weinig ...

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend en ik hebben bijna 2,5 jaar verkering. We kunnen over alles met elkaar praten, dus ook over het geloof, gelukkig! Mijn probleem is eigenlijk dat we veel óver het geloof praten maar weinig vanuit ons persoonlijk gegeven geloof. Hoe komt dat en hoe leren wij dat wel te doen?

Antwoord

Beste vriendin,

Allereerst bedankt voor je vraag. Fijn dat je zo kan schrijven over je relatie. Een relatie waarin je ook met elkaar spreekt over het geloof. Dat is een gave van God. Dank Hem daarvoor. Je wilt graag dat jullie meer samen spreken vanuit je persoonlijk geloof. Ik wil jullie daarvoor een aantal tips aanreiken. Hopelijk hebben jullie er iets aan. Als ik niet de juiste adviezen geef, mogen jullie rustig hierop terugkomen.

Overigens is het goed om te leren spreken vanuit je geloof. Eén van de doelen van het huwelijk (waar jullie toch naar op weg zijn!) is, volgens het oude formulier, dat je elkaar helpt en bijstaat in alle dingen voor het tijdelijke en eeuwige leven. Kortom in het leven met God. Het is belangrijk dat je daarin samen één bent. Dat je persoonlijk en samen mag weten door het geloof het eigendom te zijn van de Heere Jezus. Ik ga er, gezien de formulering van je vraag, vanuit dat je dat mag weten, ook van elkaar.

Tips:

-Bid samen. Ik bedoel dan dat je allebei met eigen woorden bidt. Tijdens bidden ‘kijk’ je de ander in het hart.

- Praat na over een preek die je samen gehoord hebt. Probeer dan ook te spreken over de vraag wat je in die preek persoonlijk aansprak.

-Het kan zijn dat de preken die je hoort, je persoonlijk niet echt iets doen. Probeer dan op andere momenten een preek of lezing te beluisteren die je juist wel raakt. Bezoek bijvoorbeeld eens een jongerenavond van S.R.A. (zie www.jongerenavonden.nl) of download een paar lezingen van hun site. Deze lezingen zijn vaak erg appèlerend en aansprekend. Ook al zou je het niet in alles eens zijn met zo’n lezing kan het misschien voor jullie wel een goed aanknopingspunt zijn voor een persoonlijk gesprek.

-Je bent, neem ik aan, nog jong. Toch kan het geen kwaad om over je sterven na te denken en daarover met elkaar te spreken. Of over de wederkomt en hoe je daartegenover staat. Verlang je ernaar of zie je er tegenop, of beide? Ik weet het is een ‘zwaar’ onderwerp, maar misschien kan je dat helpen om, op dit punt, dichter bij elkaar te komen.

Samen persoonlijk spreken vanuit je geloof is iets dat je moet leren. Misschien zijn jullie het van huis uit ook niet gewend. Geef jezelf en de ander de tijd en de ruimte om het te leren. Ik bedoel daarmee: ga er ontspannen mee om. Een goed gesprek hoeft niet perse als je tegenover elkaar zit, maar mag ook tijdens een wandeling die begint en/of eindigt met een knuffel!

Hopelijk helpt mijn antwoord jullie een beetje om in je relatie nog meer van elkaar, maar ook van God te gaan genieten.

Met vriendelijke groet,
Michel van Heijningen