Veel lezen vermoeit

Ds. J.A. Mol | Geen reacties | 09-11-2023| 09:26

Vraag

Wat wordt bedoeld met de tekst in Prediker 12:12? Persoonlijk houd ik veel van lezen, vooral de Bijbel/theologie en geschiedenis. Is deze tekst een afrader, of zelfs een verbod op veel lezen? Dat laatste lees ik er niet in, maar toch, als God iets afraadt, is het natuurlijk heel dwaas om het toch te doen. En hoe zit het dan met predikanten die vaak een studeerkamer vol boeken hebben? Ik hoop dat iemand hier licht op kan geven.


Antwoord

Beste vriend(in),

Waar gaat het Prediker om? Prediker wijst ons op de noodzaak God te vrezen in een gevallen en dus vaak verwarrende en frustrerende wereld. Alles in ons leven is vluchtig, daarom de oproep tot de mens zijn heil bij God te zoeken. 

Nee, dit is niet een verbod op veel  lezen of studeren. Ook geen afrader. Wel een waarschuwing: er komt geen einde aan vele boeken te maken. Onderzoek en vermeerdering van kennis is goed. Maar waar brengt het ons? Wat is ons doel hiermee? Laten we thuis zijn in de Schriften. En God liefhebbend dienen. Onderzoek de Schriften, want die zijn het die van Mij getuigen (Johannes 5:39).

Veel zegen en vreugde gewenst in het onderzoek van Gods Woord!

Met hartelijke groet,
Ds. J. A. Mol

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Ds. J.A. Mol

  • Geboortedatum:
    19-10-1972
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Harskamp
  • Status:
    Actief
77 artikelen
Ds. J.A. Mol

Bijzonderheden:

Bekijk ook:


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Doop met vuur

Ik hoorde pas dat de doop met vuur het oordeel is. Maar in het lied “Doorgrond mijn hart, en ken mijn weg, o Heer.” Staat ook “Doop mij met vuur, opdat ‘k mij niet meer schaam.” Klopt dit lied niet of...
1 reactie
08-11-2018

Overprikkeld door goede vriendin

Ik ben een tienermeisje en heb een heel goede vriendin waar ik al jaren mee optrek. Door de jaren heen merk ik dat er iets is waar ik erg moeite mee heb. Ze geeft veel ‘prikkels’ af en vergt veel aand...
Geen reacties
08-11-2016

Verplicht schuldbelijdenis doen bij huwelijksgesprek

Wij hebben een half jaar lang in zonde geleefd door met elkaar gemeenschap te hebben. Dit hebben wij samen beleden tegenover de Heere God en om vergeving gesmeekt. We hebben heel erg veel met elkaar g...
Geen reacties
08-11-2003
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag