Veel lezen vermoeit

Ds. J.A. Mol | Geen reacties | 09-11-2023| 09:26

Vraag

Wat wordt bedoeld met de tekst in Prediker 12:12? Persoonlijk houd ik veel van lezen, vooral de Bijbel/theologie en geschiedenis. Is deze tekst een afrader, of zelfs een verbod op veel lezen? Dat laatste lees ik er niet in, maar toch, als God iets afraadt, is het natuurlijk heel dwaas om het toch te doen. En hoe zit het dan met predikanten die vaak een studeerkamer vol boeken hebben? Ik hoop dat iemand hier licht op kan geven.


Antwoord

Beste vriend(in),

Waar gaat het Prediker om? Prediker wijst ons op de noodzaak God te vrezen in een gevallen en dus vaak verwarrende en frustrerende wereld. Alles in ons leven is vluchtig, daarom de oproep tot de mens zijn heil bij God te zoeken. 

Nee, dit is niet een verbod op veel  lezen of studeren. Ook geen afrader. Wel een waarschuwing: er komt geen einde aan vele boeken te maken. Onderzoek en vermeerdering van kennis is goed. Maar waar brengt het ons? Wat is ons doel hiermee? Laten we thuis zijn in de Schriften. En God liefhebbend dienen. Onderzoek de Schriften, want die zijn het die van Mij getuigen (Johannes 5:39).

Veel zegen en vreugde gewenst in het onderzoek van Gods Woord!

Met hartelijke groet,
Ds. J. A. Mol

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Ds. J.A. Mol

  • Geboortedatum:
    19-10-1972
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Harskamp
  • Status:
    Actief
77 artikelen
Ds. J.A. Mol

Bijzonderheden:

Bekijk ook:


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Wanneer dopen als volwassene?

Ik ben een vrouw van 22. Ik ga al vanaf mijn 16e naar de kerk. Ik heb in verschillende kerken gezeten en bij de Gereformeerde Gemeenten voel ik me het meest thuis. Die keuze heb ik ook biddend gemaakt...
Geen reacties
08-11-2006

Mars voor het leven

Ik heb een vraag over de Mars voor het leven. Enige tijd geleden heeft een dominee van de Ger. Gem. opgeroepen met de Mars voor het leven mee te lopen. Dit omdat het een stil protest is en het onze pl...
2 reacties
08-11-2018

Aan mevrouw Rots. Ik kwam hier op Refoweb de vraag tegen van mijn zusje die een vraag had gesteld die u hebt beantwoord. Ik ben dus de zus die is weggelopen, om het zo maar te noemen (...)

Aan mevrouw Rots. Ik kwam hier op Refoweb de vraag tegen van mijn zusje die een vraag had gesteld die u hebt beantwoord. Ik ben dus de zus die is weggelopen, om het zo maar te noemen. Bedankt voor uw ...
Geen reacties
08-11-2006
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag