Homohuwelijk niet geldig volgens Gods Woord

mr. J.H. Doeven / Geen reacties

Vraag

Geachte heer Doeven, dank voor uw antwoord op mijn vraag 'Geldig maar ongeoorloofd huwelijk'. Ik heb een vervolgvraag.  U zegt in het antwoord het volgende: “Wanneer een man/ vrouw die op onschriftuurlijke gronden gescheiden is,  opnieuw gaat trouwen, is dit huwelijk voor de wettige Nederlandse overheid geldig en geoorloofd. Voor de kerk is dit huwelijk wel geldig (wij volgen de wetten van Nederland), maar niet geoorloofd.” Als ik u goed begrijp is een dergelijk huwelijk voor de kerk ongeoorloofd op grond van de Bijbel, maar is wel geldig, omdat het volgens de Nederlandse wet is. Als dit (Nederlandse wet) het criterium voor de geldigheid is, dan is een homohuwelijk (een ongeoorloofd huwelijk volgens de Bijbel) toch ook een geldig huwelijk, want het is conform de Nederlandse wet?

Antwoord

Dank voor deze aanvullende vraag. Mijn antwoord kan wellicht zo gelezen worden. Daarom geef ik graag om alle misverstand te vermijden de volgende aanvulling.

Eeuwenlang, vanaf de schepping van de mens (man en vrouw, mannelijk en vrouwelijk)  is een huwelijk een relatie  tussen een man en een vrouw. De Bijbel geeft dit duidelijk weer, al wordt er in Bijbel ook eerlijk beschreven dat er huwelijken waren tussen één man en meerdere vrouwen. Nergens lees je overigens dat dit laatste Gods goedkeuring kreeg. Ook in Nederland  gold eeuwenlang dat een wettig, geldig huwelijk een verbintenis is tussen een (1) man en een (1) vrouw. Een huwelijk tussen een man en meerdere vrouwen of tussen een vrouw en meerdere mannen, was niet toegestaan en gold ook niet als een wettig/geldig huwelijk. Wat God in Zijn Woord ons leerde, werd ook door de overheid gevolgd. Een huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht was in Nederland eeuwenlang evenmin toegestaan.

De overheid heeft dit Bijbelse standpunt verlaten en aan verschillende andere verbintenissen dan die tussen een (1) man en een (1) vrouw de term huwelijk verbonden dan wel gelijkgeschakeld met het huwelijk, bijvoorbeeld  een samenlevingscontract, etcetera.

De Gereformeerde Gemeenten zijn de overheid op die weg niet gevolgd. De Generale Synode heeft uitgesproken dat het huwelijk op Bijbelse gronden een verbintenis is tussen een man en een vrouw. In de door de Generale Synode van 2019 vastgestelde herziene versie van de Dordtse Kerken Orde (DKO) luidt artikel 79 nu: “Overeenkomstig Gods Woord  wordt een huwelijk door de kerk beschouwd als een voor de burgerlijke overheid op bijbelse gronden gesloten huwelijk tussen één man en één vrouw, naar de zin van de instelling voor het leven aangegaan.”

Ik hoop de vraagsteller te hebben duidelijk gemaakt, dat de overheid slechts gevolgd wordt in zoverre deze in zijn wettelijke bepalingen niet afwijkt van wat God in Zijn Woord ons leert. Voor de geldigheid van een huwelijk geldt allereerst of een huwelijk geldig is volgens Gods Woord. Dan wordt dit huwelijk getoetst aan wat de Nederlandse wetgeving een geldig huwelijk vindt. Daarna komt de beantwoording van de vraag over de geoorloofdheid aan de orde. Het zogenaamde homohuwelijk is volgens Gods Woord niet toegestaan en niet geoorloofd, al heeft de Nederlandse overheid dit tot een geldig en geoorloofd  'huwelijk' verklaard.

Het antwoord is langer geworden dan ik gedacht had.  Maar een uitgebreide toelichting leek me bij nader inzien toch beter. Ik hoop dat ik het de vragensteller duidelijker heb kunnen maken.

J. H. Doeven, Houten