Sociale netwerk verbeteren

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Ik ben 18 jaar en heb op school goede contacten met een aantal meiden. Wel houd ik dat het liefst gescheiden van thuis. Ik heb een goede vriendin waar ik eigenlijk voornamelijk mee omga. Nu ze een vriend heeft ben ik vaker alleen. Ik leg moeilijk contacten en mijn ouders zeggen dat mijn sociale netwerk gezien mijn leeftijd nogal afwijkt van dat van anderen. Ze vinden dat ik iets moet gaan doen.

Nu zit ik nog niet zo lang in de Gereformeerde Gemeente en weet ook slecht contact te leggen met deze mensen. Wat moet ik nou doen? Ik ben saai en heel erg verlegen, maar ik denk wel dat er iets aan moet worden gedaan. Heeft u advies voor mij?

Antwoord

Als ik jouw vraag lees, bekruipt mij een beetje het gevoel dat het meer een vraag is van je omgeving, dan van jou zelf. Of, liever gezegd, je omgeving lijkt erop aan te dringen dat je meer contacten moet leggen. Is dat zo? Je begint ermee aan te geven dat je op school een aantal goede contacten hebt maar dat je dat het liefst gescheiden houdt van thuis. Dat kan natuurlijk heel goed en je kunt er best tevreden mee zijn, maar wat is de reden ervan? Gewoon dat dat twee gescheiden werelden zijn waarbij je er niet zoveel behoefte aan hebt om die twee door elkaar te laten lopen, of zit er iets anders achter?

Laat ik vooral benadrukken dat jij natuurlijk helemaal niet saai bent! Je bent geschapen door een machtig God en ik kan niet zeggen dat er enige saaiheid ligt in zijn scheppingsmacht en -kracht. Het enige wat zou kunnen is dat jij jezelf nog niet zo durft te geven omdat je wellicht bang bent dat anderen jou niet zo leuk vinden als zij zelf zijn of zoals hun vrienden zijn. Maar dat is natuurlijk geen argument. Als je op school goede contacten hebt met een aantal meiden, zegt dat toch ook wat! Die meiden vinden jou toch ook leuk?

Jij lijkt mij typisch zo’n meisje te zijn dat eerst graag de kat wat uit de boom kijkt voordat je met jezelf durft te komen. Dat is op zichzelf helemaal niet erg, maar je kunt het proces misschien wat versnellen door iets meer durf aan de dag te leggen. Probeer maar eens een aardig gesprekje met iemand. Stel maar eens een belangstellende vraag. Mijn ervaring is dat als je belangstellende vragen stelt aan mensen, zij daar eigenlijk altijd graag over willen praten. En in de meeste gevallen krijg je dan ook de reactie dat mensen belangstelling tonen voor jou. Er zijn echter zoveel meer mensen die niet zo goed durven, en daarom komt er lang niet altijd wat van. Maar doe het wel in de mate die bij je past. De ene mens heeft nu eenmaal graag en veel andere mensen om zich heen; terwijl de ander het ook heerlijk kan vinden om eens lekker rustig thuis te zitten.

Je bent nog jong en waarschijnlijk nog aan het ontdekken wat nu echt goed bij je past. Neem daar rustig de tijd voor. Je moet er slechts voor oppassen dat je je terugtrekt in een soort isolement. Dat zou jammer zijn. Ook jij bent de moeite waarde om gekend te worden! Dus laat je kennen en maak kennis met anderen. En dat alles op jouw tijd en wijze. Het kan je ook helpen als je naar de mensen om je heen kijkt en daarbij te bedenken: wat kan jij betekenen voor die mensen? Waarom zou de Heere God ze op jouw weg geplaatst hebben?

Ik wens je voldoende warme contacten toe!

Drs. Els van Dijk