Rol van gevoel in het geloof

P. Speelman / Geen reacties

Vraag

Je moet niet bouwen op je gevoel maar op je geloof. Maar is het wel zo dat gevoel nooit een rol speelt in het geloof? Liefde is toch ook een gevoel...

Antwoord

Dag briefschrijfster of -schrijver,

Mag ik beginnen met een verhaaltje? Een dame wilde een uitgever haar manuscript over liefde laten lezen om het als boek uit te kunnen geven. Toen de uitgever het manuscript doorlas vroeg hij aan de dame wat haar definitie van liefde was. De vrouw was graag bereid om dat uit de doeken te doen. “Liefde is”, zo begon zij, wanneer twee jonge mensen in een park elkaar liefkozen, als de maan schijnt en de jongeman een roos plukt om die aan zijn geliefde te geven. Hij fluistert allemaal zoete woordjes in haar oor. Zij zucht eens diep en beantwoordt zijn charmante uiting met een liefdevolle kus. Liefde is romantiek, liefde is sensueel, liefde is emotie.”

De uitgever sloeg het manuscript dicht en zei tegen de dame: “Gaat u maar naar huis, ik geef uw boek niet uit.” Mijn definitie van liefde is dit: “Een vader, die in het holst van de nacht bij storm en onweer de rivier over roeit om een dokter te halen voor zijn ernstig zieke dochter.”

Nu jouw drie vragen: 1. Je moet niet bouwen op je gevoel maar op je geloof; 2. maar is het wel zo dat gevoel nooit een rol speelt in het geloof?; 3. liefde is toch ook een gevoel?

Laten we beginnen met vraag 1. De Bijbel is er duidelijk over dat geloven belangrijker is dan voelen. God vraagt van ons geloof. Daar begint het mee. Geloof ontvang je door van harte te belijden, uit te spreken, te proclameren dat Jezus Christus jouw Heer is (Romeinen 10:9). Met ons geloof bouwen we op het fundament Jezus Christus, het Woord van God (Joh. 1:1).

Maar gelukkig is daar ook vraag 2. Geloof is geen wetenschap. Geloof is een relatie. Ook de liefde staat of valt met relatie. Goede ouders hebben hun kinderen lief. Ze vinden ze niet altijd lief. Die liefde van de ouders is de relatie met hun kinderen. Kinderen voelen dat. Voelen is dus een heel belangrijk aspect in geloof en liefde. Als geloof niet meer is dan kennis en feiten, dan voel je niets en zal een ander dat aan je merken. Maar als je geloof echt is en je vertelt daarvan dan voelt een ander jouw oprechtheid.

3. Liefde is toch ook een gevoel? Zeker, is liefde een gevoel, maar ook een (zeker) weten. Over gevoel zou ik nog iets willen zeggen. Gevoel kan ook misleidend zijn. Iets kan ‘goed voelen’ maar daarmee is nog niet gezegd dat het goed is. Als christenen zijn we bijzonder bevoorrecht dat we een beroep mogen doen op de Heilige Geest. Als je twijfelt aan je gevoelens, ga dan naar Jezus, leg voor Hem al je gevoelens en vragen neer en bid om verlichting en kracht door de Heilige Geest. En volhouden!! Ik moet denken aan psalm 61 waarin David vraagt om dáár te zijn waar hij zelf, in eigen kracht, niet kan komen. Zo mogen wij door de Geest daar komen en zien wat we door ons gevoel nooit kunnen bereiken.

Ik wens je veel Heil en Zegen op je levensweg.

Piet Speelman

Lees meer artikelen over:

geloof en gevoel