Inhoudsloze hoempa-hoempa muziek

Ds. B.M. Meuleman / Geen reacties

Vraag

Vorige week hebben we in de kerk een prachtig zangavond gehad met psalmen en Johannes de Heer-liederen. Ik werd geraakt door de mooie en bemoedigende teksten die we zongen die avond en voelde me heel dicht bij God. Prachtig om zo het jaar uit te gaan (het was 30 december). Die avond erna was er in dezelfde kerk uiteraard een oudejaarsdienst. De dominee brandde in zijn preek de Johannes de Heer-zangavond volledig af, noemde het “inhoudsloze hoempa-hoempa muziek” en vond het vreselijk dat dit moest gebeuren in ‘onze’ kerk.

Het spookt al een paar dagen door mijn hoofd. Ik voelde me ontzettend blij in de Heere tijdens de zangavond en ging gevuld naar huis en naar mijn idee dus ook gevuld het jaar uit. Die avond erna zette dat zich om in woedde, onbegrip en frustratie. Hoe kan er zoiets gezegd worden wanneer je echt geraakt wordt en waarom? Bijbels gezien is er ook helemaal niks mis mee. Het zit me zelfs zo hoog dat ik niet meer naar de kerk wil wanneer deze dominee op de kansel staat. Hoe kan ik hier op een verantwoorde manier mee omgaan en wat is nou de waarheid? De dominee die spreekt als dienaar of mijn ervaring tijdens de zangavond? Ik ben ten einde raad. Het gaat om een Hersteld Hervormde gemeente, dus een antwoord uit die kring zou ook fijn zijn.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat mooi en zegenrijk dat je zo geraakt mocht worden door de teksten van de zangavond! Er is niets heerlijker dan dichtbij God te zijn, te zingen tot Zijn eer en Zijn aanwezigheid in je hart te ervaren. Als je zo het jaar af mag sluiten, is dat een groot voorrecht en een bijzondere genade van God.

Wat is het dan jammer en verdrietig dat vervolgens een dienaar van Gods Woord deze zangavond volledig afbrandt. Onbedoeld kan zo de Heilige Geest bedroefd worden en Zijn werk in je hart worden tegengestaan. De liederen van Johannes de Heer kennen een rijke, bevindelijke inhoud. Bovendien spreekt uit deze liederen vaak de verwachting van de wederkomst van Jezus Christus, iets dat niet in iedere kerk even sterk leeft. Ik kan me je gevoelens van woede, onbegrip en frustratie wel voorstellen. De redenen en argumenten van genoemde dominee om zo negatief te spreken over de zangavond ken ik natuurlijk niet. Wat dat betreft zou het goed zijn om, als je de moed kunt opbrengen, hem daar eens naar te vragen. Het argument “inhoudsloze hoempa-hoempa muziek” doet natuurlijk geen recht aan de inhoud van de liederen en klinkt meer als een inhoudsloze kreet.

Je vraagt hoe je op een verantwoorde manier met deze dingen om kunt gaan. Een dominee is een dienaar van Gods Woord en -als het goed is- een geroepene van de Heere. Krachtens het ambt dat hij draagt ben je hem respect en hoogachting verschuldigd. Maar dat betekent niet dat een dominee onfeilbaar is in de uitleg van Gods Woord of in zijn opvattingen over een zangavond. Integendeel, alles wat hij zegt moet getoetst worden aan Gods Woord en dan staat Gods Woord altijd boven dat van een predikant. Het mooiste en beste is natuurlijk wanneer de woorden van een predikant in overeenstemming zijn met Gods Woord, maar de praktijk leert wel dat dit helaas niet altijd zo is.

Dat betekent ook dat je je eigen geloofservaring moet toetsen aan de Bijbel. Is je ervaring in overeenstemming met wat de Bijbel je leert? Kunnen de liederen die je zingt de toets van Gods Woord doorstaan? Over die laatste vraag zullen de dominee en jij wel van mening verschillen, dat is duidelijk. Maar het is een vraag die je in de eerste plaats zelf voor God moet beantwoorden en als je al biddend die vraag met ja kunt beantwoorden, zing dan met een gerust hart en een blij gemoed deze liederen. Bovendien is geen enkel lied volmaakt, ook niet een Psalmberijming. Alleen Gods Woord is volmaakt en alle liederen en Psalmen die daarin staan. Wel kunnen liederen die later door mensen zijn gedicht en gecomponeerd op een prachtige en muzikale manier naar de Schrift verwijzen, uit de Schrift opkomen, de Schrift vertolken, zo dat het harten aanraakt. De muzikale en dichterlijke vertolking van de Bijbel is een bijzondere gave van God die Hij aan mensen geeft. Zijn Geest kan mensen zo inspireren dat hun musiceren tot bijzondere eer van God is, tot bemoediging van Zijn kinderen en als middel om zondaren tot Christus te brengen. Daarin wordt iets zichtbaar van het scheppende werk van Gods Geest, letterlijk: creatie. Gods Geest maakt Zijn kinderen creatief.

Blijft nog de vraag of je naar de kerk moet gaan of niet wanneer genoemde dominee voorgaat. Ik kan me voorstellen dat je liever niet gaat, zeker wanneer het je ervaring is dat zijn woorden -onbedoeld- de Heilige Geest bedroeven en Zijn werk in je hart tegenstaan. Het kan werkelijk een belemmering voor je geestelijke leven zijn om dan onder zijn prediking te zitten. Aan de andere kant mag je God vragen om je vrij te maken van de oordelen van een dominee wanneer die niet op Gods Woord zijn gegrond en je de ruimte in je hart te geven om te luisteren naar wat hij wél in overeenstemming met Gods Woord mag verkondigen. Omdat hij toch een dienaar van Gods Woord is, kan het zijn dat God hem wil gebruiken om woorden van eeuwig leven tot je ziel te spreken. Acht hem hoog vanwege zijn ambt en bid tegelijk voor hem om wijsheid, om liefde voor de gemeente, om leiding door Gods Woord en Geest en dat hij alleen die woorden spreken mag die tot eer van God zijn en tot opbouw van Zijn gemeente en tot zaligheid van je ziel.

Veel wijsheid toegebeden,
Ds. B. M. Meuleman

Lees meer artikelen over:

liederen