Het moeilijke en makkelijke van geloven

Ds. G.A. van den Brink / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Van den Brink. Met aandacht heb ik geluisterd naar uw lezing “Het evangelie zonder kleine lettertjes” (zie onder). Ik herken dit punt en denk dat het heel goed is om hier aandacht aan te schenken. Persoonlijk is dit iets waar ook ik steeds tegen aan loop: maar hoe word ik dan wedergeboren, hoe ontvang ik dan geloof? Ik weet dat het noodzakelijk is, maar weet niet hoe ik het kan krijgen. En ik denk vele anderen met mij.

Toch bekruipt me het gevoel bij deze, en andere van uw lezingen, dat er iets niet klopt. Zo makkelijk kan het toch niet zijn? ‘Gewoon’ geloven/vertrouwen in Jezus? Het heeft waarschijnlijk met mijn opvoeding/kerk/omgeving te maken dat dit mij achterdochtig maakt. Want mij wordt voorgehouden dat er een groot wonder gebeurt wanneer je bekeerd wordt, een grote verandering die zeker niet onopgemerkt zal blijven. Ik hoop dat u begrijpt wat ik bedoel.

Een andere gedachte die bij mij omhoog komt: het geloof is toch gave van God? Als je nu beslist om te geloven dan heb je het geloof toch niet van God gekregen? Nog iets anders: als het eigenlijk zo eenvoudig is, waarom is dan niet iedereen in onze gereformeerde gezindte bekeerd? Of in ieder geval het grootste deel. Maar kerken vol met bekeerde mensen maken mij nog wantrouwender. Het neigt zo naar het evangelische, zo van: wij zijn allemaal kinderen van God, en: Jezus houdt van je. En vervolgens lijkt alles er mee door te kunnen...

Ik kom er gewoon niet uit, wat is nu de waarheid? Zouden al die dominees en al die mensen het dan verkeerd hebben? Doen wij dan allemaal zo moeilijk terwijl het gewoon voor het grijpen ligt? Ik hoop dat u deze dingen niet verkeerd opvat, maar dit zijn gedachten die bij mij omhoog komen.

Antwoord

Beste vragensteller,

Bij al deze vragen die je stelt, voel ik twee dingen bij mezelf. Enerzijds besef ik: al dit gepieker, al deze gedachten en redeneringen zijn precies de belemmeringen die jou tegenhouden om tot Christus te gaan. En anderzijds denk ik: wat goed dat je het benoemt! Ik moet en ik wil erop ingaan, want je hebt er niets aan als ik zou zeggen: “Doe niet zo moeilijk, je moet gewoon geloven!”

Het ‘gemakkelijke’ aan het geloven is dat het zo eenvoudig is. Vertrouw de Zaligmaker Jezus en je bént zalig. Ingewikkelder dan dit is het niet. Jezus zelf zei het zo eenvoudig: “Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: wie in Mij gelooft, heeft eeuwig leven” (Johannes 6:47). Iedereen die jou vertelt dat het ingewikkelder is dan dit, bestrijdt niet jou maar de Zaligmaker zelf.

Het ‘moeilijke’ aan het geloven is, is dat het een geestelijke zaak is. De Zaligmaker vertrouwen stuit op de weerstand en de weerzin in ons hart. We houden niet van God en houden graag zelf de regie. We zijn vatbaar voor wantrouwen en reageren denigrerend op mensen die ‘zomaar’ geloven. Het moeilijke van geloven is dus niet dat het een buitengewoon zware inspanning zou eisen, minstens tien jaar duurt en onafgebroken toewijding vraagt. Het moeilijke van geloven is dat alles in jouw hart zich ertegen verzet. Als jij serieus gaat overwegen om je vandaag aan Christus toe te vertrouwen, reageert jouw hart met paniek, verzet, ongeloof, wantrouwen, angst.

Ik roep jou in mijn lezingen en preken en artikelen (en ook nu) inderdaad op om NU te geloven. Ik benadruk erbij dat je niets anders hoeft te doen dan je te laten zalig maken door een gewillige Zaligmaker. Maar ik zal niet doen alsof dit simpel is, niet moeilijker dan het besluit om boek A of boek B te gaan lezen. Jezus aannemen is een daad zo totaal anders dan alles wat jij ooit in je leven hebt gedaan, dat het kan voelen of je jezelf de doodsteek geeft. Het enige wat jou ertoe kan brengen om toch te gaan geloven, is de overtuiging dat alleen Jezus jou kan redden en dat Hij zo betrouwbaar is, dat je alles liever doet dan niet geloven.

Ik zou zeggen: ‘pieker’ hier maar eens over door. Niet, om in je gepieker opnieuw een schuilplaats te vinden zodat je dezelfde twijfelaar kunt blijven die je altijd al bent geweest. Maar om de woorden van Jezus te gaan leren begrijpen, als hij zegt: “Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: wie in Mij gelooft, heeft eeuwig leven.”

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Tags in dit artikel:

geloven