Invloeden op gender of seksuele geaardheid

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 7 reacties

Vraag

Heeft een veilige gezonde gezinssituatie invloed op twijfels rondom je gender of je seksuele geaardheid? En in hoeverre is er een correlatie tussen psychische invloeden bij homofiele gevoelens en genderproblematiek? Ik vraag dit omdat ik best wel wat transgenders en ook homofiele personen ken en eigenlijk zijn er bij hen allemaal sprake van langdurige, zo niet levenslange, (psychische) problemen in de gezinssituatie. Dan vraag ik me dus af in hoeverre de twijfels rondom gender en geaardheid gevolg zijn van een onveilige en ongezonde thuissituatie.

Overigens misschien goed om te melden dat ik met liefde probeer om te zien naar hen die anders geaard zijn. Deze vraag houdt me vanuit wetenschappelijke interesse al een poos bezig.

Antwoord

Gender of seksuele geaardheid is een deel van je identiteit. Dus wie ben je, welke keuzes maak je in je leven? Een onveilige en ongezonde gezinssituatie heeft zeker invloed op de ontwikkeling van alle aspecten van je identiteit, dus ook op die van gender en geaardheid. In een onveilige gezinssituatie is er vaak niet de ruimte om je te mogen ontwikkelen tot de persoon die je bent/wilt zijn. Als je opgroeit in een gezin waarin bijvoorbeeld een homofiele geaardheid niet geaccepteerd wordt, kan er een sterke neiging zijn die te ontkennen waardoor er ook twijfel kan ontstaan.

Ik weet niet of psychische problemen bij mensen met met een homofiele geaardheid vaker voorkomen bij hen dan bij mensen met een heteroseksuele geaardheid. Maar ik kan me goed voorstellen dat je psychische problemen kunnen ontstaan doordat je opgroeit in een gezin waarin je geaardheid er niet mag zijn, ontkend of niet geaccepteerd wordt.

Drs. Joke Ronner-Wattel

Lees meer artikelen over:

geaardheidtransgender
7 reacties
drj
Aangezien ik de literatuur wat betreft het ontstaan van homoseksualiteit enz. de laatste 20 jaar goed heb gevolgd, zou ik het volgende willen toevoegen:

- Het ist niet precies bekend, hoe seksuele voorkeuren ontstaan. Waarschijnlijk gaat het om een combinatie van genetische factoren, hormonale factoren tijdens de zwangerschap en omgevingsfactoren, die hierbij een rol kunnen spelen. Ook positieve en negatieve ervaringen tijdens het opgroeien worden tot de omgevingsfactoren gerekend.
- Uit onderzoek is bekend, dat psychologische problemen vaker voorkomen bij mensen met homoseksuele geaardheid en duidelijk meer bij mensen met genderidentiteitsproblemen. De oorzaak hiervan is vermoedelijk complex. We weten, dat negative en traumatische ervaringen wat betreft seksueel misbruik ook vaker bij deze groep voorkomen, zowel tijdens de kindheid als later. Ook kan het gevoel buiten de groep te vallen een rol spelen.
- Transgender is een fenomeen waarbij er een sterke discrepantie bestaat tussen wie een mens wil zijn en hoe hij op dit moment is. Tot voor kort werd dit als een psychische afwijking gezien, maar onder druk van processen in de samenleving wordt dit nu anders gezien en ziet men aanpassing van het lichaam aan het gevoelde ik als de oplossing. Mensen met transgenderproblematiek hebben een zeer hoog risico van ca 25-40% op zelfmoordpogingen en zelfmoord en dit risico schijn door de operatie niet tot het achtergrondniveau van de algemene bevolking teruggebracht te worden. Het lijkt te vrezen, dat er over 200 jaar heel anders tegen deze problematiek en onze behandeling hiervan zal worden aangekeken.

Zietsch BP, Sidari MJ, Abdellaoui A, Maier R, Långström N, Guo S, Beecham GW, Martin ER, Sanders AR, Verweij KJH. Genomic evidence consistent with antagonistic pleiotropy may help explain the evolutionary maintenance of same-sex sexual behaviour in humans. Nat Hum Behav. 2021 Sep;5(9):1251-1258. doi: 10.1038/s41562-021-01168-8.

Barron AB, Hare B. Prosociality and a Sociosexual Hypothesis for the Evolution of Same-Sex Attraction in Humans. Front Psychol. 2020 Jan 16;10:2955. doi: 10.3389/fpsyg.2019.02955. PMID: 32010022; PMCID: PMC6976918.

Rice WR, Friberg U, Gavrilets S. Homosexuality as a consequence of epigenetically canalized sexual development. Q Rev Biol. 2012 Dec;87(4):343-68. doi: 10.1086/668167. PMID: 23397798.

Cohen LJ, Forman H, Steinfeld M, Fradkin Y, Frenda S, Galynker I. Comparison of childhood sexual histories in subjects with pedophilia or opiate addiction and healthy controls: is childhood sexual abuse a risk factor for addictions? J Psychiatr Pract. 2010 Nov;16(6):394-404. doi: 10.1097/01.pra.0000390758.27451.79. PMID: 21107144.

Greenberg DM, Bradford JM, Curry S. A comparison of sexual victimization in the childhoods of pedophiles and hebephiles. J Forensic Sci. 1993 Mar;38(2):432-6. PMID: 8455000.

Rothman EF, Exner D, Baughman AL. The prevalence of sexual assault against people who identify as gay, lesbian, or bisexual in the United States: a systematic review. Trauma Violence Abuse. 2011 Apr;12(2):55-66. doi: 10.1177/1524838010390707. Epub 2011 Jan 19. PMID: 21247983; PMCID: PMC3118668.

di Giacomo E, Krausz M, Colmegna F, Aspesi F, Clerici M. Estimating the Risk of Attempted Suicide Among Sexual Minority Youths: A Systematic Review and Meta-analysis. JAMA Pediatr. 2018 Dec 1;172(12):1145-1152. doi: 10.1001/jamapediatrics.2018.2731. PMID: 30304350; PMCID: PMC6583682.

García-Vega E, Camero A, Fernández M, Villaverde A. Suicidal ideation and suicide attempts in persons with gender dysphoria. Psicothema. 2018 Aug;30(3):283-288. doi: 10.7334/psicothema2017.438. PMID: 30009750.

Peterson CM, Matthews A, Copps-Smith E, Conard LA. Suicidality, Self-Harm, and Body Dissatisfaction in Transgender Adolescents and Emerging Adults with Gender Dysphoria. Suicide Life Threat Behav. 2017 Aug;47(4):475-482. doi: 10.1111/sltb.12289. Epub 2016 Aug 19. PMID: 27539381.

Thoma BC, Salk RH, Choukas-Bradley S, Goldstein TR, Levine MD, Marshal MP. Suicidality Disparities Between Transgender and Cisgender Adolescents. Pediatrics. 2019 Nov;144(5):e20191183. doi: 10.1542/peds.2019-1183. Epub 2019 Oct 14. PMID: 31611339; PMCID: PMC7011156.

Yarns BC, Abrams JM, Meeks TW, Sewell DD. The Mental Health of Older LGBT Adults. Curr Psychiatry Rep. 2016 Jun;18(6):60. doi: 10.1007/s11920-016-0697-y. PMID: 27142205.

Han BH, Duncan DT, Arcila-Mesa M, Palamar JJ. Co-occurring mental illness, drug use, and medical multimorbidity among lesbian, gay, and bisexual middle-aged and older adults in the United States: a nationally representative study. BMC Public Health. 2020 Aug 4;20(1):1123. doi: 10.1186/s12889-020-09210-6. PMID: 32746891; PMCID: PMC7401198.
mortlach
Ik heb ooit over een onderzoek gelezen waaruit bleek dat als transgender jongeren in een omgeving zitten waar ze gewoon volledig worden geaccepteerd, de psychische problemen zo goed als geheel verdwijnen. Het is dan letterlijk nog nét meetbaar.

Het lijkt er dus sterk op dat niet psychische problemen de transgender identiteit veroorzaken, maar de reactie op de identiteit van de omgeving.
Samanthi
Ook ik denk dat omgevingsfactoren mee zouden kunnen spelen, maar om nu dat als "oorzaak" neer te zetten is te kort door de bocht.

Psychische problemen komen onder hetero's evenzo veelvuldig voor.

Transgender we weten allemaal hoe het zit.
Hermafrodiet geboren worden ook?

Tot slot, ik hoorde kort geleden een verhaal van een vrouw van 93. Ze was de oudste uit een liberaal gezin.
Haar jongste broer was van jongs af anders dan de andere broers, hij stond veel voor de spiegel, zijn haar moest altijd perfect zitten... Toen hij puber was werd, wist hij dat hij op mannen viel. Hij werd gepest, hij heeft zelfmoord gepleegd, kwam dat dan doordat hij homo was of doordat hij uitgekotst werd?
drj
@Samanti

Zoals gezegd speelt aanleg een rol, maar bij eeneiige tweelingen waarvan een persoon homoseksueel is, is in ongeveer 40% van de gevallen de andere persoon dat ook.
Inmiddels wordt dit bevestigd door onderzoek waarbij de lichamelijke reacties op bepaalde beelden werd gemeten. Bij mensen die genetisch identiek zijn werd duidelijk, dat de seksuele voorkeur lichamelijk in een andere richting kan gaan.

Dat maakt het verhaal van jou oma niet minder waardevol, maar geeft aan, dat er meer factoren dan alleen aanleg een rol spelen.

https://www.nature.com/articles/s41598-018-33188-2
drj
Jou > Jouw
Samanthi
@ dat zij ik toch in mijn eerste zin?
Samanthi
Zij moet zei zijn