Hulp van iemand met meer levenservaring

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / 10 reacties

Vraag

Deze week kwam op verschillende manieren Titus 2 tot mij. In dat hoofdstuk wordt ook gesproken over oudere vrouwen die jongere vrouwen dingen leren over het liefhebben van je man, huishouding etc. Ik zou heel graag zo iemand ontmoeten die (een stukje) meeloopt op mijn levensweg. Ik ben een jonge moeder die geniet van het gezinsleven. Maar soms zou ik ook heel graag dingen met iemand die meer levenservaring heeft willen delen en er van leren. Ik denk dan bijvoorbeeld aan het zoeken naar een vorm van huisgodsdienst die past bij de leeftijd van de kinderen, vragen over bijvoorbeeld gedrag (onze oudste zoon loopt bijvoorbeeld geregeld van tafel en niets helpt), wanneer zakgeld en heel praktisch: opruimen en sfeer in huis. Van huis uit heb ik niet echt geleerd hoe ik moet opruimen. Met als gevolg dat er overal in huis stapels ontstaan, de schuur een rommelhok is, rondslingerend speelgoed dat geen plek heeft etc.

Mijn man is lief voor mij en de kinderen en draagt ook zeker zijn steentje bij. Maar bovengenoemde onderwerpen en meer vindt hij de taak van de vrouw. Hij is geen prater. Dat vind ik soms moeilijk. Hoe kan ik dan toch opgewekt blijven en aan Gods roeping om een blijmoedige vrouw te zijn gehoor geven? Binnen/door ons huwelijk voel ik me soms wel eens eenzaam. Natuurlijk kan ik voor m’n zoon naar de orthopedagoog, voor het opruimen naar een opruimcoach, voor de sfeer naar een interieurstylist, maar voor mij zit het dieper. Ik wil zo graag een sfeer van rust, orde, warmte en veiligheid voor ons gezin, een plek waar de Heere centraal staat. Bemoediging van iemand met meer levenservaring of misschien juist wel een wijze les.

In de kerk heb ik gezocht naar iemand, maar hoe stap je op zo iemand af die je nauwelijks kent? Hoe kun je iemand ontmoeten die zo’n mentor voor je wil zijn? Het gaat om de driehoek Zwolle-Zutphen-Voorthuizen.

Antwoord

Lieve zuster,

Door het lezen van Titus 2 is er een hele rij praktische vragen in je naar boven gekomen. Vragen over het gezinsleven, de huisgodsdienst, etc. Je zou iemand willen ontmoeten die een stukje daarin met je mee loopt. Dingen waar je mee zit, delen en leren, enzovoort. Waar gaan we beginnen?

Gewoon bij de orde en de structuur in je huis. Het is heel gemakkelijk om er iemand bij te halen die het voor je doet. Die je begeleidt en helpt, maar het is voor jezelf veel dankbaarder om zelf de koe bij de horens te pakken.

Ik denk dat het eerste punt waar je aan moet gaan werken is: zelf gelukkig zijn in je gezin en in je huis. Als je niet gelukkig bent kun je ook niet echt met blijdschap je boeltje bijhouden. Kijk er eens naar hoe rijk je bent. Nee niet in euro’s, maar in je gezin. Je man, je kinderen, je huis, eten en drinken. Denk er eens over na wat God je allemaal gegeven heeft en elke dag nog geeft.

Zet eens twee vragen tegenover elkaar naar jezelf toe: is het bij mij een rommel omdat ik een paar weken alles heb laten versloffen? Of is het mijn karakter geworden om niets op te ruimen?

In het eerste geval is het gemakkelijker te verhelpen. Ruim snel alles op en het is weer oké!

In het tweede geval is het veel moeilijker. Dan moet je aan jezelf gaan sleutelen. Daar kun je ander bij halen om je te helpen, maar dat lost niet echt iets op. Ga jezelf eens onder handen nemen en bekijk wat je veroorzaakt hebt met alles te laten slingeren en te laten vallen en te laten liggen. Dan kom je tot de conclusie dat het steeds erger wordt en ook onleefbaarder. Dan ga je direct al anders kijken naar al die rommel in je huis en in je schuur. Het moet anders, niet met de hulp van een ander, maar door verandering van mijzelf!

Bedenkt dat rommel begint in een heel schoon huis. Dat houdt ook in: als je de rommel opruimt is je huis weer schoon! Begin vertrek voor vertrek op te ruimen en sta jezelf nooit meer toe om iets zomaar neer te gooien. Ga er dan ook gelijk eens over nadenken waarom het zo’n rommel is. Dan kun je het in de wortel gaan bestrijden, zonder dat je echt iemand nodig hebt. Na het eerste vertrek begint er al een blij gevoel te ontstaan. Dan moet je volhouden!

Opruimen in huis verbetert de sfeer. Jammer dat je ouders je dat niet geleerd hebben. Ga er zelf mee aan de slag en leer jij het je kinderen wel. Het is nodig dat je dat van kleins af aan doet.

‘s Avonds het speelgoed opruimen. Eerst deed ik dat samen toen mijn kinderen heel klein waren, later deden ze dat zelf. Het hoorde er bij. Zo ook met kleren opruimen voor het naar bed gaan. Wat in de was moet, naar de wasmand brengen, anders ophangen in de kast. Al doende leert een kind en het is tegelijkertijd ook een leerproces voor je zelf.

Rommel opruimen in de praktijk: ga stapeltje voor stapeltje opruimen. Het speelgoed heb je al met de kinderen samen opgeruimd. Is er teveel speelgoed in de kamer, zet een doos vol een tijd weg en later wissel je het weer in voor ander speelgoed.

Nu de rest nog. Oude kranten, tijdschriften... doe ze weg. Veel flesje shampoo en al dat soort dingen, zet het weg en neem alleen wat je nodig hebt. Koop niet van alles en nog wat. Goed is goed. Is het flesje leeg, breng het gelijk weg. Een opgeruimd huis geeft vreugde en ruimte in je hoofd. Doe iedere dag wat en je zult ervaren hoe heerlijk het is. En houd het dan opgeruimd.

Heel fijn dat je man zo lief is voor je en de kinderen. Goed dat hij zijn steentje bijdraagt in het gezin. Misschien kan hij de schuur eens onder handen nemen, zodat daar ook weer ruimte ontstaat.

Probeer ook samen een gesprek aan te gaan. Luister naar elkaar. Ga eens met interesse naar zijn bezigheden op zijn werk vragen. Misschien is hij ook eenzaam in jullie huwelijk. Spreek er met elkaar over.

En hoe dan ook... probeer toch een opgewekte vrouw te zijn. Het is toch niet hopeloos?

Nu hebben we nog dat andere punt: Huisgodsdienst! Wat een beladen woord. Ik zou het liever anders willen noemen: het geloofsleven in ons huis. Als je bijvoorbeeld samen in de Bijbel leest en een dagboekje er bij neemt, praat er dan samen over. Een artikel dat je geraakt heeft, ga een gesprek daarover aan.

Als je een jong gezinnetje hebt, lopen er soms dingen fout die je zo graag anders wilt zien. Daar hoort je geloofsbeleving in het gezin ook bij. Ik weet de leeftijden niet van de kinderen die jullie hebben. Maar met ‘huisgodsdienst’ begin je al heel vroeg. Dat begint reeds als je nog maar samen bent. Maar het wordt veel intensiever als je in verwachting bent.

Ik vind het zo mooi wat David zegt in Psalm 22:11: Op U ben ik geworpen van de baarmoeder af. Dus David wist hoe zijn moeder hem toen al, terwijl ze van hem in verwachting was, aan de Heere opdroeg.

Grootmoeder Lois en moeder Eunice hebben de kleine Timotheüs van Jezus verteld toen hij nog maar baby was. Zodoende kende hij van kind af Jezus al, en had Hem lief. Gezegend kind dat zo mag opgroeien. Als je als klein kind niet van Jezus hoort kun je Hem ook niet lief hebben. Er zijn verschillende boeken die je daarmee willen helpen. Zij willen een leidraad voor je zijn.

Persoonlijk vind ik het veel beter om zelf elke dag wat te bestuderen en door te geven op een kinderlijke manier. En weet je wat zo heel belangrijk is? Jouw leefwijze, jouw christelijk gedrag. Leef het geloof voor. Wees een sprekend voorbeeld voor je gezin.

Vragen over jullie oudste zoon die niet netjes aan tafel blijft zitten. Wees altijd consequent. Maak regels die gelden in je gezin. Ga zelf ook niet voor allerlei wissewasjes van tafel, Als je met regels de hand licht, is het beoogde doel weg. Laat ook juist bij kinderen je ”ja” ja, zijn en je “nee” , nee. Zeg bijvoorbeeld niet als een kind in de winkel om een lolly zeurt, nee en geef het dan aan de kassa wel omdat hij door blijft zeuren. In huis en aan tafel zijn vaste regels die je je kinderen moet leren. De kinderen moeten deze  regels in acht nemen.

Zakgeld. Ik denk dat jullie als ouders daar het beste zelf over kunnen beslissen. Er zijn bij de Rabobank wel handige lijstjes voor bedragen van 5-11 jaar. Ongetwijfeld hebben jullie familie of vrienden met wie je dit kunt overleggen.

Als je wijsheid ontbreekt, zegt Jacobus in  hoofdstuk 1 vers 5, vraag het de Heere, die het overvloedig geeft en geen verwijten maakt. Als je het eten kookt en je in je pan roert, zing maar: “Geef mij verstand met Goddelijk licht bestraald.”

Je hebt echt niet voor alles een coach of stylist nodig. Nee hoor, al doende zul je het zelf onder de knie krijgen. Je kunt die rust en warmte zelf creëren en met je liefde voor je gezin een veilige plek zijn in deze chaotische wereld. Je woont een beetje te ver weg om langs te komen, maar je mag mij bellen. Refoweb (vragen@refoweb.nl) weet mijn telefoonnummer.

Heel veel zegen en wijsheid,
Nellie van Dooijeweert-van der Slikke

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Waddinxveen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Functie: Pastoraal medewerkster

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

huishoudenopvoeding
10 reacties
Pubermoeder
Misschien heb je nog wat aan de volgende tips: Lees blogs van andere moeders, zal veel herkenning oproepen. Bijvoorbeeld: elkedagnieuw.nl .Daar staan ook tips voor boekjes over geloofsopvoeding voor kinderen en moedergroepen. Of je kunt luisteren naar een podcast over opvoeding, bijvoorbeeld van het RD.
Lees veel goede boekjes voor! Zullen ze nooit vergeten en later willen ze mogelijk niet meer.
Wat betreft een opgeruimd huis: kamer niet te vol, oogt een stuk rustiger/opgeruimder, speelgoed in bakken uit het zicht, tekeningen e.d. aan een prikbord en niet overal aan kasten en deuren.
Veel liefde en wijsheid toegewenst !
juffiejuf
Hierboven zie ik de tip al van Elkedagnieuw.nl maar ook Bijbelsopvoeden is een erg fijne site voor huisgodsdienst etc.
Gracious
Ik vind het super knap dat je deze vraag stelt, ik ben helaas geen moeder, dus ik ben niet de aangewezen persoon om je te helpen, maar een vrouw die met je meedenkt is volgens mij super waardevol, Bijbels en helpend! Natuurlijk zijn er voor de voorbeelden die je noemt allemaal oplossingen te noemen, maar waarschijnlijk is dat niet wat je zoekt. Als je met overzicht en rust stappen wil zetten, is iemand die meedenkt super fijn!
Hopelijk vind je hier iemand voor!
Alide
Mooi idee. Misschien aan je wijkouderling vragen of hij een ouder echtpaar weet? Ik ken een stel die ook een ouder echtpaar als mentor hebben gevraagd. Zo kun je je man er ook bij betrekken.
AHHK76
Beste jonge moeder,
Jouw worsteling begrijp ik zo goed... Ik heb weleens een aangetrouwde tante gevraagd of zij mij wilde adviseren en steunen op die manier. Helaas zag zij dat niet zitten. Ik zou willen dat Titus 2 meer praktijk en gewoonte was in de kerk. Ik ben chaotisch in mijn huishouding en vind het vaak ook moeilijk om mijn kids op te voeden. Wij hebben al veel hulp gehad van Thuisbegeleiding en Centrum voor Jeugd en Gezin en andere hulpverlening. Bepaalde dingen gaan echt beter maar bepaalde dingen blijven ook hetzelfde, ze zijn helaas zo hardnekkig. Ik ben nu met een vorm van therapie bezig, waar ik ook ontdek waar gedrag vandaan komt en hoe ik anders met dingen om kan gaan.
Ik kan niet beloven dat ik je kan helpen, maar je mag me wel mailen.
Dan wil ik proberen met je mee te denken en mee te leven. Klavertje1976@gmail.com
kip
vragensteller een prima antwoord van mevrouw Dooijeweert- v d Sikke

toch zou ik het leuk vinden als ik een paar uurtjes met u mee kon kijken/helpen.

ook zeggen waarom je zoiets doet,en de ander kan dan zien,of ze daar voor voelt.Want iedereen is anders immers.

kheb zelf veel van mn tante afgekeken,die drie filialen had..en in 9jaar zes kinderen,een planty was had,strijk dagelijks,,koken, zeer schoon was, tafeldekken met damast en werd altijd met servet in servetring, alle schaaltjes met bv vleeswaren een vorkje om het vleeswaren mee te pakken,een lepel in de jampot
een botermesje...en onder t strijken,elke dag,nog tijd voor haar naaste,die zijn of haar verhaal kon doen...zo lief als dat was.
half 4 alles aan de kant,tijd voor de kinderen.. .en de warme hap.half zeven alles picobello.
kinders dagelijks in bad,in pyama beneden wat zingen en voorlezen over de Heere jezus. en Bijbelse verhalen.half 8 rust,wasmachine draaide weer,badkamer drogen,.ook de muren.
wastafel schoonmaken,kraan eff drogen tot ie glimt.5min werk.tijd voor koffie en de krant.
oom de administratie en tante was ophangen,volgende was weer draaien..
toch ging er rust van uit . boek lezen,handwerkje
weer tussendoor naar de was,
evt grot ekinderen huiswerk maken,met chocolademelk die zo lekker geurde...
en..als moeder vroeg opstaan.
doen! doen wat je hand vind om te doen,hoe moe ook,van sommige doorstane nachten,
nog voordat de kleintjes wakker worden..
doe alle praktische nuttige dingen zoals tafel dekken.thee/koffie zetten, eitjes koken,broodtrommeltjes brood smeren zonodig.
wasmachine aan zetten zo nodig.
fruit klaarzetten.

kinders wakker maken,wassen,schone kleertjes aan.tandjes poetsen[slaapluchtjes niet fris aan tafel]
eten.
bijbellezen.
eet het kind niet goed,dan spelenderwijs,wie het eerst zn bordje leeg heeft,krijgt...bv stukje chocolade.n stukje.....van iets wat t kind lekker vindt en bv alleen zondags krijgt..of,als jij door eet,mag je uit school wat lekkers gaan zoeken in huis
[[ik verstopte dan bv een pepermunt,een biskwietje,een liga]]
t kind vond dat zoeken prachtig . ook wie heeft het errst zn bordje leeg?
dan hielt ik mn handen voor mn ogen,en zei,wel goed kouwen hoor!!
dan riepen veel tegelijk IK KLaar!
weer tandjes poetsen[
leren boven t bordje te eten...is ok n optie,geen bezaaide vloer.tis maar net wat je meekrijgt.
niet praten aan tafel.totdat de laatste zn bord bijna leeg heeft.
alles opeten.t is immers eten!

kost n moeder best zenuwen, als n kind niet dooreet,smorgens.
maar t kind gaat goedgegeten naar school toe.en zegt om 12 uur nu heb ik weer honger mama.

,

nog denk ik vaak,hoe heeft ze dat gered.[k weet dat het biddende oom en tante is ]
kben er zelf praktisch door geworden,maar kan nooit dit volbrengen, zoals oom en tante ,daar de school naast tantes huis stond,en ik een kwartier moest lopen,dat werd hollen heen en weer voor een moeder....
het praktische en ook doorgaan,daar ben k tante altijd dankbaar voor.
en..eens heeft een boekenschrijfster gevraagd of ik wat praktische doen en laten''s wilde geven.Ze kwam vaak op de koffie...en zag veel....
kraamhulp dito.

t was een groot gezin nl.
niet dat ik het kan of weet,maar zei altijd...mn tante......daar heb k veel vanaf gekeken'

wel doorgaan,veel opruimen
toch tijd hebben
oom hielpaltijd met de afwas.
toen de kinderen op de middelbare school zaten,stonden er 2 kinderen af te spoelen[ieder de helft] 2 af te wassen ok ieder de helft
en drie te drogen en in de kast zetten
klaar met 20 minuten
tante deed t gasfornuis en de muurtjes.,aanrecht en gootsteen boenen.

en kon tijdens de afwas eff wat was opvouwen of hangen.
ze was erg rap.
Hadden altijd tijd voor hun kinderen,altijd!
naam
Via elkedagnieuw.nl kun je je ook opgeven voor moedergroepen!
AHHK76
@kip die tante van jou is een voorbeeld van de deugzame huisvrouw uit Spreuken 31!
Daarbij vergeleken voel ik me een falende huisvrouw en sommige mensen vinden mij dat ook.
Maar ik heb ook veel goede punten en dat geldt ook voor de vraagsteller, daar ben ik van overtuigd! Dan is het zo fijn als je mensen hebt die met je meeleven, meedenken en meebidden, zodat we kunnen groeien in onze taak.
Bij ons praten we trouwens wel aan tafel, ik vind dat een belangrijk gezinsmoment om mee te leven met elkaar! Zoals je schrijft: iedereen is anders.
kip
ahhk
ieder moet zelf weten of men praat aan tafel

ons huis was niet groot....
hadden we visitie,die praatte met volle mond.spetter spetter
dan hielden de kinderen hun handje boven hun bord......
zo vies vonden ze dat!!

de kinders aten altijd door,dus genoeg tijd voor de gesprekken.
en...stil eten is wel lekker rustig genieten.van de maaltijd.

we zongen ook altijd na de maaltijd,een ieder had een ander versje /psalm te leren.
dus t leven was nooit saai aan tafel.
o die kinder gezichtjes...k geniet er nog van. om die..spetters....

ha ha. niemand wenste naast een'' spetter meeeter'' te gaan zitten......ha ha dan maar even niet met mes en vork eten, want ,een handje nodig om t bordje veilig te houden.....
leuk om op te schrijven.

ja die tante was sterk,ik dus niet,dan doe je t ook anders.maar dat afkijken.heeft me erg geholpen hoor.
gewoon doen en niet denken heb k er wel zin in...ha ha.wel ijzeren dicipline als je n groot gezin hebt,dan ist net ploegendienst.ha ha

52 overhemden p week was heel gewoon,alles gestreken,bergen zakdoeken p dag,tot in de puntjes glad....
k moet er nog vaak aan denken

k hoorde net van mn vrindin die heeft 72 overhemden gestreken voor n zakenman..
nou dan heb ik vordat de helft in t zicht is, al een lamme arm.....
zo,n baan is niks voor mij.
ook zon ijzeren sterke arm,hand pols,.'[heb ik nooit gehad]]
joh ik schreef t van tante op,omdat er best veel mensen in mn leven er wat aan hebben gehad.
en dat hoopte in ook nu.
iedereen is anders
en ik leer uit de praktijk met afkijken,meer,dan uit n boekje hoor

k begrijp nog steeds niet war al dat rommelige vandaan komt,mar het is er elke dag bij mezelf.

o k had een andere tante,als ze onverwacht bezoek kreeg,gooide ze vanalles in de kast en laden,zodat het weer netjes leek.....
later was ze haar spullen kwijt...o daar hebben we wat afgelachen.
twas zo,n gezellige schat.maar rommelig enorm.
twas ook n klein huis....wij hielpen altijd.ha ha daar de gezelligheid afgekeken,meer niet.want dan was k nooit klaar......en daar krijg k de zenuwen van.
tmoet n keer aan de kant
de andere tante had n veel groter huis,volgens mij kan je t dan allemaal beter kwijt.ruimte zat.dat werkt makkelijker vind ik.
heb k nooit gehad.
appel
Hier nog iemand die de rommel niet de baas kan, terwijl ik alleenstaand ben.
Ik mis het overzicht (adhd)om iets netjes op te kunnen ruimen. Dan begin ik in de keuken , zie iets wat in de kamer moet staan. Vervolgens ga ik aan de gang in de kamer, zie iets wat in de douche thuis hoort en dan ...........
Het gevolg is dat ik nooit klaar kom!!!
Daarom vind ik onverwachtse visite een ramp, want dan schaam ik me voor de troep.
Maar goed, ik heb weer andere talenten dan het huishouden.