Verhuizing naar een verzorgingshuis

drs. W.H. Hoorn / 9 reacties

Vraag

Ik ben 80 jaar ik heb een verschrikkelijk bewogen leven achter de rug. Ik heb een CRPS (dystrofie) aan mijn rechtervoet en linkerarm. Is heel pijnlijk. Twee maanden geleden heb ik mijn linkerheup gebroken en ben zes weken in een revalidatiecentrum geweest. Heel blij dat ik weer thuis ben. Dagelijks is mijn pijngrens tussen de 8 en 10. Het lopen was al heel moeizaam en het gaat nu moeilijker. Ik ontvang kracht van mijn Hemelse Vader.

Voor het eerst heb ik hulp gevraagd via het gemeenteloket. Ik heb dringend huishoudelijke hulp nodig. Verder regel ik alles nog zelf. Inmiddels heb ik een alarm gekregen en ben ik aangesloten bij een verzorgingshuis. Ik hoef niet naar een verzorgingshuis. Ik hoef ook niet gestimuleerd te worden om iets te doen. Ik aquarelleer, schrijf gedichten en ik heb een blog over het geloof, maar ook om dingen door te geven.

Nu zijn er mensen die willen dat ik naar een verzorgingshuis ga, terwijl ik zo dankbaar ben met mijn gerieflijke woning. Ongeveer vier jaar geleden heb ik toestemming gegeven voor een renovatie en verbouwing aan mijn seniorenwoning. De woningbouwvereniging en de gemeente wilden dat doen en dan meteen alles aanpassen, zodat als het noodzakelijk was je dan thuis kon blijven wonen en toch thuishulp zou krijgen. Vier maanden lang heb ik in een vreselijk stoffige puinhoop gewoond. Het was hakken en muren uitbreken. Ik kon mij niet douchen en had bijna geen water. Kortom, het was bijna niet om vol te houden. En dan zijn er nu mensen die mij in een verzorgingshuis willen laten plaatsen, terwijl ik gekozen had om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen.

Vanmiddag kwam mijn 89-jarige vriendin -moeder van een dominee- en zei tegen mij: ze zullen u plaatsen waarheen u niet wilt gaan. Hoe staat het ook weer in de Bijbel?, vroeg ze mij. Dat weet ik dus ook niet. Ik hoorde ook dat Gods wil in ons leven wel eens anders zou kunnen zijn dan wat wij willen. Ik weet echter voor 100 procent zeker dat dit Gods wil niet is maar dwang van anderen die hun wil opleggen.

Mijn psalm is Psalm 56: “Ik roem in God, ik prijs het onfeilbaar woord.” Maar ook: “Gij hebt mijn ziel beveiligd voor de dood.” Er zijn moordaanslagen op mij gepleegd. Dat kan ik aantonen door de vele processen-verbaal. Een mevrouw van Slachtofferhulp zei: “U moet er mee leren leven dat die dingen blijven gebeuren. Als het u teveel wordt mag u naar ons toekomen en uw verhaal vertellen. Wij kunnen er niets aan doen maar dan kunt u wel uw verhaal kwijt.” Mijn laptop wordt steeds gehackt en met mijn telefoon gebeuren vreemde nare dingen.

Mijn vraag is: wat moet ik nu doen? Ik weet het niet meer.

Antwoord

Geachte vragensteller,

Een poos nagedacht over uw toch wel lange vraag, waarin u bovendien een aantal verschillende zaken aan de orde stelt.

Allereerst zou ondergetekende u het volgende willen zeggen. Met de Heere Jezus kunnen wij overal thuis zijn. Want in en door Hem en Zijn volbrachte werk voor ons blijft er een rust over voor Gods volk (Hebr. 4:9-11). Maar zonder Hem zijn wij nergens thuis. En zullen wij ook nergens echt rust kunnen vinden. Want de goddelozen hebben geen vrede (Jes. 57:20-21).

Over het al dan niet verhuizen naar een verzorgingshuis kan en wil ik u niets voorschrijven. Maar dat Gods wil in ons leven soms heel anders kan zijn dan onze eigen wil is zonder meer waar. Kijk daarvoor maar eens naar Jona, Job, Elia, Jeremia, Petrus en Paulus. Want Zijn gedachten zijn niet onze gedachten, en Zijn wegen zijn niet onze wegen (Jes. 55:8).

Wanneer anderen u met dwang hun wil wensen op te leggen hoeft u daar zeker niet aan te voldoen. Maar wij moeten ook ons verstand gebruiken. Dat kunt u tevens in het boek der Psalmen vinden (Ps. 119:34 en 73). Deze verzen gaan over het verkrijgen van verstand om Gods wet te onderhouden. Maar deze wet Gods leert ons in dit verband ook nederigheid en volgzaamheid om ons aan Zijn wegen met ons te onderwerpen. En dat is van een heel andere orde dan dwang van mensen.

Ik ben natuurlijk geen arts of fysiotherapeut. Maar voor zover ondergetekende het uit uw relaas kan opmaken hebt u zonder meer geregelde hulp nodig. Of dit nu thuishulp moet zijn, of binnen een verzorgingshuis kan ik echter niet beoordelen. En wil u in deze dus ook niks voorschrijven. U bent zelf oud en wijs genoeg, dunkt mij zo. Maar hulp hebt u in elk geval nodig. Daar zal iedereen het wel over eens zijn.

Het is buitengewoon verdrietig om te moeten lezen dat uw leven een aantal maal gevaar heeft gelopen. En uit wat u verder hierover vertelt kan jammer genoeg, en voor de zoveelste keer, de huidige staat van dit land worden aangetoond. Alsmede de machteloosheid van de mensen die de wet hebben te handhaven. Voor wat het waard is; u bent bepaald niet de enige oudere die hieronder te lijden heeft.

Over het hacken van laptops en telefoons kan ondergetekende niet oordelen. Want ben totaal onkundig in dingen die met ICT-techniek te maken hebben. Daarvoor kunt u zich beter vervoegen bij ter zake deskundigen, die uw pc en telefoon dan van de nodige beveiligingsprogramma’s kunnen voorzien. Dan hebt u daar ten minste geen last meer van. Dat probleem is dus eigenlijk betrekkelijk eenvoudig op te lossen.

Wat u verder moet doen kan ondergetekende u ook niet precies vertellen. Behalve dan dus, dat wij met de Heere en Zijn genade overal thuis kunnen zijn. Maar zonder Hem nergens. Het is ook zonder meer waar, dat de Heere soms heel andere wegen met ons gaat, dan die wij zelf voor ogen hadden. En dat u, waar het een eventuele verhuizing naar een verzorgingshuis betreft, gewoon uw verstand hebt te gebruiken; wat u toch ook van de Heere hebt gekregen.

Rest mij nog om u in deze moeilijke beslissingen (want dat zijn het!) de nodige bijstand en sterkte van Gods Geest en Gods genade toe te wensen.

Hartelijke groeten,
Drs. W. H. Hoorn

9 reacties
selasela
Lieve meneer van 80 jaar.
Wat een schrijnende situatie voor u.
Hoe waardevol is zelfstandigheid en de vrijheid van een eigen woning en tijdsbesteding, en moeilijk wanneer dat aangetast wordt.
Ik kan u goed begrijpen dat u zich zo voelt, en dit een moeilijke situatie vind.
Ik weet niet of de zorg veel veranderd is de afgelopen tijd, maar we hadden met het wijkteam ook mensen thuiszorg verleend die veel bedgebonden waren. En kregen vier zorgmomenten per dag.
En daarbij ook huishoudelijke hulp.
Heeft u al zorg? Kan die nog uitgebreid worden? Kent u de route om dat te doen?
Hebt u familie/vrienden/kennissen die u evt kunnen helpen om (extra) zorg /onderzoek aan te vragen?

Met vriendelijke groeten, en sterkte!
Samanthi
Hier ligt een mooie taak om als kerk gemeente te zijn, hoe het bedoelt is.
Samanthi
Jammer dat de tekst uit Jesaja uit de context getrokken is.
Jesaja 55

7 De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich Zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk. 8 Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE. 9 Want gelijk de hemelen hoger zijn dan de aarde, alzo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen, en Mijn gedachten dan ulieder gedachten.

Het gaat er juist over dat God genade wil geven aan mensen die het er absoluut niet naar gemaakt hebben en niet dat je weg anders gaat dan je verwacht hebt.
Pubermoeder
De tekst die de vriendin aanhaalde is waarschijnlijk Johannes 21:18 waar staat:
Voorwaar,voorwaar zeg Ik u: Toen gij jonger waart, gorddet gij uzelven, en wandeldet alwaar gij wildet; maar wanneer gij zult oud geworden zijn, zo zult gij uw handen uitstrekken en een ander zal u gorden, en brengen waar gij niet wilt.
Samanthi
@pubermoeder, dat is eveneens uit zijn verband gehaald, dat gaat erover dat Petrus als hij ouder is gevangenen genomen zal worden en niet over verhuizen naar een verzorgingshuis. Dit staat erachter

 En dit zeide Hij, betekenende, met hoedanigen dood hij God verheerlijken zou. En dit gesproken hebbende, zeide Hij tot hem: Volg Mij.
jserle
Thuis blijven wonen zo lang mogelijk.
Anders raakt je je vrijheid helemaal kwijt.
Over hacken en andere ongerustheden, die zou ik niet aan de grote klok hangen.
Straks denken ze nog dat U dement bent.
Een normaal mens heeft een vriendenkring.
En als lid van een kerk zouden de geloofsgenoten U wat hulp kunnen bieden om alles in helder te houden. Geestelijke bijstand tot in de computer toe.
Sterkte.
kip
jserie
een normaal mens heeft en vriendenkring. zegt u

nooit aan gedacht dat alle vrienden die te vertrouwen ,ook weleens zijn overleden kunnen zijn????
erg pijnlijk zo,n uitspraak.

waarom een vraag op refoweb,waar je antwoorden krijg waar je t zelf moet uitzoeken,zonder naam,telefoon of adres waar vragensteller wat aan heeft.
zou ik denken als ik vragensteller was
kip
geachte vragensteller
zelf heb k geen auto meer,anders kwam k u helpen.in dit gat is ook geen bus meer. erg jammer.
maar ik heb voor u een telefoon nummer,deze mevrouw heeft'' kleine steun ''opgericht.
daar kunt u naar bellen
dan kunt u misschien verder geholpen worden,al was het maar om uw situatie te vertellen aan een vertrouwd persoon.Als u fijn in uw huis kunt blijft wonen,wat ik u gun.
geen teksten of versen die de Heere u zelf niet geeft,zijn mensen goed in dit een ander op te dringen,maar nooit voor zichzelf[let maar op].

078-6933783 hiermee komt u verder d.v. naar ''kleine steun''
Samanthi
@Kip
Dankjewel voor je mooie antwoord, hier kan deze meneer iets mee, ik wist niet dat zoiets bestond, 8k zet dit nummer in mijn telefoon voor als ik het eens tegenkom.

Veel gemeenten zijn het ontwend om te leven zoals in Jacobus 1 het laatste vers.
Wezen en weduwen, alle kwetsbaren worden daarmee bedoeld, te ondersteunen en te helpen.

Daar ligt een taak, toch?