Zwijgen over coronabesmetting

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik (vrouw met relatieproblemen) voel me radeloos. Ik blijk corona te hebben, maar mag het van mijn man tegen niemand zeggen. Ik zit wel in quarantaine maar weet niet of hij zich hieraan wil houden. Ik voel me zo eenzaam dat niemand het mag weten. Hij is heel boos dat ik me heb laten testen en dat de vakantie nu niet doorgaat. Maar ik ben enorm ziek geweest en nu mag ik dus tegen niemand praten van hem. Ik vind het echt vreselijk.

Antwoord

Beste mevrouw,

Allereerst zou ik willen zeggen dat ik het echt goed van u vind dat u zich heeft laten testen. Het is een erg besmettelijk virus en als je je niet laat testen en toch corona zou hebben en gewoon doorgaat met je dagelijkse leven, dan kun je anderen besmetten. En we weten allemaal hoe ziek mensen van het coronavirus kunnen worden. En u schrijft zelf ook dat u er enorm ziek van bent geweest. En het is echt een gevaarlijke ziekte. In Nederland zijn er al meer dan 15.000 mensen aan overleden.

Ook goed dat u zich aan de quarantaine regels houdt. Maar als u corona heeft dan moet uw man ook in quarantaine. Je krijgt dan een brief van de GGD met allerlei maatregelen waar je je aan moet houden. Heeft uw man dat dan ook niet gedaan? Je hebt immers niet alleen de verantwoordelijkheid voor je eigen gezondheid maar ook voor die van je naaste.

Het is kwalijk als uw man zich niet aan de regels houdt. U schrijft dat hij boos is omdat de vakantie niet doorgaat. Als je op de intensive care komt te liggen, of een ander die door jou besmet is omdat je je niet aan de regels houdt, kun je ook niet op vakantie. Vakantie is toch niet het belangrijkste in ons leven, zeker niet nu we zo in deze epidemie zitten.

U zegt dat u niet mag praten van hem. Maar heeft u dan tegen niemand kunnen zeggen dat u ziek bent (geweest)? Tegen familie, vrienden, buren of wie dan ook? Als je tegenwoordig ziek bent, denkt men al gauw aan corona. Het is zo toch haast niet verborgen te houden voor de omgeving? Of leeft u erg geïsoleerd?

Ik denk toch dat het belangrijk is dat u iemand in vertrouwen neemt om over uw situatie te praten. Want als uw man zo moeilijk reageert over corona dan zal dat vast niet het enige in uw leven zijn wat moeilijk gaat. Heeft u niet iemand die u vertrouwt en waar u mee kunt gaan praten? Bijv. predikant, voorganger, huisarts, vriendin of wie dan ook? En dat er dan samen gezocht wordt naar een oplossing om de relatie tussen u en uw man te verbeteren zodat het een gelijkwaardige relatie wordt.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

coronavirus