Interesse in kerkgeschiedenis

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Zijn er ergens bepaalde (online?) cursussen te volgen rondom de vroege kerkgeschiedenis? Of misschien goede diepgaande boeken hierover? Graag zou ik meer willen weten rondom de kerkgeschiedenis vanaf de apostelen en hoe het daarna gegroeid is, verschillende (valse) leringen zijn opgekomen en hoe bijvoorbeeld de Rooms Katholieke Kerk van Gods wegen afgedwaald is op bepaalde punten (vervangingsleer, aflatenhandel).

Ook bijvoorbeeld tot welk punt de vroege kerk nog hetzelfde dacht als de reformatoren en vanaf wanneer die visie is afgebrokkeld tot het punt dat de reformatie nodig was. De bijbel helpt ons natuurlijk enkel tot de tijd waar de apostelen nog leefden, maar alles na die tijd moeten we dus uit andere bronnen halen.

Antwoord

Dat is te lezen in het artikel 'Boeken over kerkgeschiedenis'.

3 reacties
CeesW
De 3 delen van "algemene geschiedenis van de christelijke kerk" van A. Miller zijn ook zeker een aanrader.
https://www.uithetwoordderwaarheid.nl/algemene-geschiedenis-van-de-christelijke-kerk-3-d.html
AnnemiekeE
Mooi dat je een verlangen hebt om hier de waarheid over te vinden.
David Pawson heeft een mooie diepgaande lessenserie: 'church history' staat op youtube. Hij heeft hier ook een boek van: where has the body been for 2000 years.

Gods zegen!
Ali636
Ik heb ooit het boek Kerkgeschiedenis doorgespit... het kon me niet zo boeien. Maar het boek "De strijdende kerk" van P. A. de Rover vind ik geweldig.
Motiverend en verdiepend. Kopen en lezen!