Maninne veranderd in (h)eva

Ds. L.W. Smelt / Geen reacties

Vraag

Wanneer is de naam van Maninne in (h)eva veranderd? Was dat na de zondeval of al eerder? Adam noemde zijn vrouw Maninne, maar daarna wordt zij (h)eva genoemd. En waarom is haar naam veranderd? Ik kan dit niet terug vinden.

Antwoord

Adam betekent mens. Uit de adama = aardbodem genomen. Maar de eerste vrouw wordt geen Adammin of zoiets genoemd, maar Manninne. Dat komt omdat de vrouw niet uit de aardbodem is genomen, maar uit de rib van de man is gebouwd. Hoewel in Genesis 1:27 voor de eerste keer de woorden mannelijk en vrouwelijk klinken, wordt Adam pas voor het eerst man (hebreeuws isj)  genoemd in Gen.2:23. Daarvoor klinkt echter eerder in 2:22-23 twee keer isjsja = vrouw. Is de naam isj nu afgeleid van isjsja of andersom? Pas als er een vrouw is kan Adam man genoemd worden. Hun namen isj en isjsja duiden in ieder geval op hechte verbondeheid. De vrouw is de tegenhanger van de man. Ze kijkt hem recht in de ogen en zegt hem de waarheid. Wat heeft God dat goed bedacht! Vandaar de dichterlijke taal van 2:23 en ook 1:27. Die duidt op verrukking. In 2:23 neemt dus Adam voor het eerst in de Bijbel het woord en hij gaat zingen! Het wezen van de mens wordt bepaald door zijn relatie tot God, tot zijn medemens en tot de aardbodem. Door de zondeval worden deze drie relaties verstoord en treedt vervreemding op.

Opvallend is dat verder de naam Manninne niet wordt gebruikt. Telkens is sprake van de(ze) vrouw. Waarom? Is het omdat de oorspronkelijke gave relatie verstoord is?

Na de zondeval krijgt de vrouw pas de naam (H)Eva. Dat hangt samen met het woord chawwa voor leven in het Hebreeuws. Je hebt er wellicht wel eens een adventspreek over gehoord. Er zit evangelie in haar naam. Ze is moeder van alle levenden. Terwijl ze net gehoord hebben over het “tot stof wederkeren”. Dankzij de vrouw zal er toch menselijk leven komen en blijven op aarde. Of beter gezegd: dankzij God die aan de mens de vrouw gaf.

Belangrijk voor de discussie in de SGP is of het oordeel over de vrouw (3:16) zwaarder mag wegen dan het verlossingswerk van Christus. Hij komt o.a. om de vervreemding tussen man en vrouw weer ongedaan te maken. De vrouw mag niet langer het hulpje in de huishouding zijn van de man, maar zijn tegenhanger en tegenspeler die hem recht in de ogen kijkt en hem de waarheid zegt. Hoe heerlijk is het om elkaar als gelijkwaardigen dankzij Christus te beminnen. Ik kan er nog steeds lyrisch van worden.

Ds. L. W. Smelt, Dorpskerk De Bilt

Lees meer artikelen over:

Evaschepping