Geloof verloren maar heimwee naar kerk

Ds. D.H.J. Folkers / 1 reactie

Vraag

In oudere godsdiensten komen dezelfde verhalen voor als in de Bijbel. Ik heb veel theologie gelezen, maar daardoor ook mijn geloof verloren. En soms, steeds vaker voel ik heimwee naar de kerk, maar ik geloof niet meer en dus vind ik het schijnheilig om me er weer mee te verbinden. Hoe kijkt u daar tegen aan?

Antwoord

Beste vragensteller,

Als ik je vraag op mij in laat werken, dan lees ik daarin dat je op zoek bent gegaan naar de waarheid. In andere godsdiensten, in de theologie. Dit heeft je geloof op losse schroeven gezet. Je bent je geloof, zoals je dat omschrijft, verloren. Toch blijft er een heimwee over naar de kerk. En die heimwee kun je met je verstand niet uitzetten, maar gaat steeds meer trekken.

Ik vind eigenlijk dat je het wel heel eerlijk omschrijft als je zegt “ik ben mijn geloof verloren.” Want mijn geloof is wat veel mensen moeten verliezen om tot het ware geloof te komen. Een voorbeeld in de Bijbel daarvan is Petrus. Hij moest zijn geloof kwijtraken, want zijn geloof was dat Jezus nooit zou moeten lijden en sterven (Markus 8:31-33). En veel later, toen dat lijden van de Heere Jezus op het punt stond om te beginnen was het weer zijn geloof dat ervan overtuigd was dat hij Jezus nooit in de steek zou laten of verloochenen (Markus 14:27-31). Maar een paar uur later bleek dat geloof van Petrus niets waard en verloochende hij Jezus. Kortom: dat eigen geloof van Petrus moest afgebroken worden. Zijn eigen opvattingen over geloven en wat waarheid is moesten eraan, om plaats te maken voor het ware geloof in Christus. Nu is het verschil met Petrus en jou dat Petrus vóór het lijden en sterven van Jezus stond en wij erna. En Petrus was wel een gelovige (al had hij zoveel eigen denkbeelden), maar zo zou jij jezelf niet meer noemen.

Maar kan het niet zijn dat het met jou net zo is als met Petrus, dat het nodig was dat jij jouw geloof eerst kwijt zou raken? Daar kunnen die die verhalen in oudere godsdiensten aan bijgedragen hebben. Of door je te verdiepen in de theologie, in wat mensen zeggen over het geloof en de Bijbel. In veel theologische boeken kom je dat eigen geloof van die mensen tegen. En dat daar kun je niet op bouwen.

Als je je eigen geloof verliest, dan blijft daar een leegte over. Je eigen geloof is weg, maar de Heere wil het vullen met het ware geloof dat door de Heilige Geest aan je gegeven wordt. Het zou zomaar kunnen zijn dat die Geest nu al bezig is met je, door je heimwee te geven naar de plaats waar die Geest het ware geloof in jou wil werken: in de kerk, of beter gezegd, onder de bijbelse prediking van het Woord.

En over die schijnheiligheid, dat valt mijns inziens wel mee. Het was eerder schijnheilig dat je in de kerk zat terwijl je het ware geloof niet deelachtig was. Ga dus maar gerust naar de kerk, en stel biddend de vraag: Heere, mag ik merken dat hier de Bijbel voor mij opengaat? Wilt U mij door uw Woord het ware geloof geven?

En als je dat toch schijnheilig vindt, bedenk dan dat er wel meer schijnheiligen in de kerk zitten. En voor nog ééntje is daar ook wel plaats. De kerk is juist de plaats waar de Heere van schijnheiligen (zoals jij was en misschien nog bent), heiligen maken.

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje op weg helpt.

Ds. D. H. J. Folkers

Lees meer artikelen over:

ongeloof
1 reactie
Jedidjas
Prachtig antwoord