Geen steen zou op de andere blijven staan. En de Klaagmuur dan?

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Jeruzalem zou geheel verwoest worden. Er zou geen steen op de andere blijven staan. Hoe verhoudt zich dit ten opzichte van de Klaagmuur? Die staat immers nog helemaal overeind.

Antwoord

Dit is inderdaad een probleem. De klaagmuur is een steunmuur van het tempelplein, dus niet van de tempel zelf. Het is ook geen muur van de stad, maar wel een onderdeel van Jeruzalem. Wanneer je nu de teksten na kijkt dan heeft het meestal te maken met de gebouwen van de tempel,  (Matt. 24:2 , Mark.13:2 , Luk. 21:6). We weten dat de tempel als zodanig met alle bijgebouwen inderdaad helemaal is verwoest. Deze profetie is helemaal letterlijk vervuld.

Lukas 19:44 blijft dan als probleem over, want daar gaat het over de stad Jeruzalem. Deze profetie is dus niet letterlijk vervuld, al moeten we wel zeggen dat Jeruzalem als stad, zeg maar stadsmuren en  gebouwen ook zeer verwoest is. Maar moet dit voor iedere muur gelden, ook voor een steunmuur van het tempelplein? Blijkbaar niet.

Ds. A. Jonker, Baarn

Lees meer artikelen over:

tempel