Bijeenvergaderen als een hen haar kuikens

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Ik kan zo snel de tekst niet vinden, maar het is die over dat Jezus weende toen hij Jeruzalem binnenkwam en dat hij haar wilde vergaderen "als een hen haar kiekens". In het licht van het voorstellen en aanbieden van genade, hoe moet een predikant dit uitleggen? Ik ben zelf van mening dat God zijn genade enkel en alleen aan de uitverkorenen aanbiedt. En dat de mens God niet kan weerstaan. Daarom roept deze tekst vragen op. Weet iemand hier een uitleg op?

Antwoord

De bedoelde tekst vinden we in Matt. 23:37. In diepe bewogenheid spreekt de Heere Jezus daar tot de leiders van het joodse volk en daarin tot het volk als geheel. Jeruzalem is bezig de Heiland te verwerpen. In dat verband zegt Hij niets liever te hebben gewild dan haar bijeenvergaderen... om haar te redden voor eeuwig.

Christus biedt Zichzelf aan zondaren aan om hun Schuilplaats te zijn tegen het naderende oordeel, opdat ze veilig bij Hem zullen zijn zoals kuikens veilig zijn onder de vleugels van de hen. Zijn aanbod van genade is dus algemeen. Daar is de Schrift vol van.

Laten we toch ophouden met al ons zogenaamde logische geredeneer, waarbij gezegd wordt: God kan de zaligheid toch niet aanbieden aan mensen die nooit zalig worden? Dat lijkt heel logisch, maar het is zo goddeloos! Het maakt de Heere verdacht. Alsof Hij het niet meent wanneer Hij zondaren roept tot de zaligheid!

Je zou hier het spreekwoord van toepassing kunnen verklaren: zo de waard is vertrouwt hij zijn gasten. Omdat wij als zondaren niet voor een dubbeltje te vertrouwen zijn (we zijn leugenachtige mensen door onze val in Adam), vertrouwen wij de Heere niet. Maar Hij is zeer betrouwbaar, ook wanneer Hij ons Zijn genade aanbiedt.

Dat er geen mens is die daar in eigen kracht op zal ingaan, is een andere zaak. Maar daarmee vervalt het aanbod niet. En daarmee vervalt ook het genaderecht niet, om op grond van dat aanbod (en niet op grond van eigen rechten of kwaliteiten) tot Christus te komen. Tegelijk belijden we, dat het helemaal het werk van de Heilige Geest is, wanneer een zondaar tot Jezus komt. Wil je hier meer van weten, lees dan bijvoorbeeld eens het tweede hoofdstuk van de Dordtse Leerregels.

Ik eindig met een persoonlijke vraag: is jouw hart al verbroken onder de uitnemende liefde die de Heere Jezus ook naar jou toe laat zien in Matt. 23:37?

Ds. P. D. J. Buijs

Lees meer artikelen over:

aanbod van genade