Stewardess

Redactie Refoweb / 21 reacties

Vraag

Ik volg momenteel een opleiding tot stewardess. Echter voelde ik mij schuldig omdat ik dacht dat dit voor mij als christen misschien geen goede baan was, dus heb ik al biddend God gevraagd mij te leiden en mij daar waar nodig te sturen hoe Hij dat wil. Ook heb ik heb gevraagd dat als dit volgens Hem niet het juiste pad is, mij dan ook van dit pad “af te halen.” Echter zit vanaf dag 1 alles al mee, alles gaat goed en alles wat nadelig had kunnen lopen, werkt voor mij in mijn voordeel. Dit lijkt wel een antwoord van Hem. Moet ik verder gaan met deze baan of het afkappen? Ik vertrouw op de Heer met heel mijn hart en het lijkt voor mij nu net alsof Hij het wel goedvindt.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

21 reacties
lin1991
Ik vraag mij af vraagsteller wat je nu eigenlijk wil horen. Wil je horen, ga zo door je bent inderdaad goed bezig? De vraagsteller voelt zich ergens schuldig maar denkt wel God aan haar kant te hebben. Het is iets heel persoonlijks lijkt mij tussen de Heere en jou ziel. Anderen kunnen niet beantwoorden of jij dit wel of niet moet doen. Ik vraag me wel af waarom jij je schuldig voelt. Dat zal ook niet voor niets zijn. Zit je o.a. bijvoorbeeld met de zondagrust? Of mooier gezegd: zondagsheiliging?
Molly
Dat je weg langdurig voorspoedig gaat is niet altijd te danken aan Gods goedkeuring. Hij laat in Zijn genade ook weleens dingen toe voor een tijd maar dit betekent niet automatisch dat Hij achter de leefwijze staat. Vooral als je zelf al twijfelt en je zelfs schuldig voelt zou ik de oorzaak hiervan (geweten/Gods Woord) specifiek onderzoeken. Sterkte!
Jeremiah
Weet u wat zo gevaarlijk is? Als we voorspoed gaan verwarren met zegen. Maar vleselijke rust en tijdelijke voorspoed zijn geen blijken van Gods gunst. Ds. Karens.
Sammie2016
Als christen willen wij ons altijd afvragen, "wat voor een effect heeft mijn keuze/beslissing op mijn verhouding met mijn hemelse Vader?"
Ik weet niet of je gezinsverantwoordelijkheden hebt, ben je getrouwd, heb je kinderen?
In dat geval moet je je wel afvragen, "is het wel verstandig om zo veel bij mijn man/gezin weg te zijn".
Maar als je een jonge dame bent zonder al die verantwoordelijkheden, geldt bovenstaande niet voor jou.

Een andere vraag is "ben ik door mijn baan te vaak bij mijn christelijke gemeente vandaan zodat ik geen bijeenkomsten kan bezoeken" (een christelijke vereiste is om bijeenkomsten te bezoeken, Hebreeën 10:24-25).

God voedt de gemeente d.m.v. de christelijke gemeente.
Succes met je keuzes.
hansa
Zegen is niet wind mee, maar God mee!
Lecram
Als we ons afvragen wat we moeten doen met ons leven wordt gezegd: vraag biddend om leiding. Als de weg dan voorspoedig gaat, nadat we om leiding hebben gebeden, krijg je reacties zoals hierboven.
Beseffen jullie hoe verwarrend dit is?
Als je in geloof ergens om vraagt en je krijgt het: wees God dankbaar.

Iets uit mij eigen leven: jaren geleden moest ik voor mijn nieuwe baan naar de VS voor een week. Ik had gebeden dat als het Gods wil is, dat ik dan niet op zondag zou vliegen. Wat bleek: ik vertrok op zaterdag om 15 uur uit SF, en landde zondagochtend rond 11 uur in Amsterdam. Omdat ik om leiding had gebeden had ik daar rust mee.
In het vliegtuig zat ik helemaal achterin naast een moslim uit Singapore. Met hem heb ik de blijde boodschap van het evangelie mogen delen.
Gods wegen zijn hoger dan onze wegen. En onze gedachten zijn dus slechts zeer beperkt.
henkie
Wat een vreemde zienswijze inderdaad. Je vraagt God om leiding, sturing en het omkeren van een eventueel verkeerd pad maar als het voor de wind gaat, moet je dat ernstig in twijfel trekken?
CrA
Vraagsteller, we moeten ons laten leiden door wat de Bijbel zegt. Nu kan het voorkomen, dat iets niet duidelijk is: er is twijfel, het is niet uit het geloof. Wat moet je dan doen? Het pad maar inslaan en aan God vragen of Hij ons wil terughouden? Dat is God verzoeken. We moeten biddend wachten op duidelijkheid, vanuit de Bijbel, voordat we een pad inslaan.
gertjan27
Hallo stewardess in opleiding, wat tof dat je God hebt gebeden om je te helpen bij je beroepskeuze! Zelf heb ik ooit twee maanden gewerkt op een zomerkamp in de VS. In die periode kon ik onmogelijk naar de kerk, omdat er op zondag altijd nieuwe groepen kinderen kwamen. Vanwege mijn opvoeding voelde ik me daar schuldig over. Dat bleef zo totdat een andere medewerker me uitgenodigde om mee te doen aan een gebedsgroep op het kamp. Drie keer per week, 's ochtends om 6 uur, voordat de kinderen opstonden. Aan zoiets had ik nog nooit meegedaan en ik ben geen ochtendmens, maar juist daar heb ik meer dan ooit geleerd over bidden, ben ik dus heel erg gezegend geworden! "Ken Hem in al je wegen, en Hij zal je paden recht maken." (Psalm 32:8)
Lecram
@CrA: deed Paulus het fout dan toen hij volgens Hand. 16: 6-7 zijn weg ging? Ik geloof voor 100% dat Paulus zich door gebed liet leiden. Dan ga je weleens een weg in waarvan je denkt dat het goed is. God houdt je dan vanzelf tegen. Uit liefde, niet door te straffen.

Vraagsteller: doe wat God je in je hart geeft en ga de weg die je biddend gaat. Als de weg anders blijkt te zijn, zal God je dat vanzelf duidelijk maken. God is je Vader, die je niet zal laten struikelen
CrA
@Lecram, Paulus liet zich leiden door de Geest naar het Woord. Het evangelie verkondigen was naar het Woord. Daaraan twijfelde Paulus niet, daarvan was hij 100% overtuigd. Hij deed dit dus in het geloof naar het Woord. En het kan inderdaad voorkomen dat de Geest iets, wat naar de Bijbel is en in het geloof gebeurt, toch verhindert om wat voor reden dan ook.
Lecram
Wat is het verschil? Paulus zal om leiding hebben gevraagd, en zo heeft ook de vraagsteller gedaan. Paulus ging een weg in waarvan hij dacht dat het Gods weg was, maar dat bleek niet zo te zijn. De Geest verhinderde het hem.

Zo moeten wij ook handelen. Als je voor alle beslissingen die je neemt een heldere bevestiging moet krijgen, doe je bijna niets. Of krijg jij wel op al je beslissingen een helder antwoord? Als dat zo is, dan ben je één van de zeer weinigen.

We hebben onze eigen wil gekregen om beslissingen te nemen. En ons geweten. Als je dat in gebed brengt, neem je goede beslissingen en neem je ook weleens beslissingen waarvan je achteraf ziet dat dat niet het beste besluit was.
Als je nooit iets besluit en geen fouten maakt, leer je er ook niet van. Ook foute besluiten kunnen uiteindelijk toch goed uitpakken.
Molly
@lecram, mag ik vragen waarom mijn antwoord verwarrend is voor de vraagsteller. Ik oordeel niet maar geef enkel iets mee ter overweging. Alvast dank voor je reactie.
Lecram
Molly,

Ik had niet een specifieke reactie op het oog. Het ging mij om de gedachte dat als je weg voorspoedig gaat nadat je om leiding hebt gebeden, dat er van verschillende kanten toch weer twijfel wordt gezaaid. Twijfel en schuld kunnen ook aangepraat zijn. Ik zie dat veel om mij heen. Dan wordt schuldgevoel een ongezond iets.
henkie
Beste CrA,
We moeten ons inderdaad laten leiden door de bijbel en daar vallen zeker richtlijnen uit te halen maar deze vertelt je niet of je wel of niet stewardess moet worden.

Hoe zie je dat in de praktijk voor je? Laten we eens aannemen dat je in deze situatie zit en morgen lees je in je dagboekje over Mozes die het beloofde land niet in mocht. Wat moet ik daar dan mee?
RSTHG21
Best vragensteller,

Komt de twijfel omdat je ziet dat je in de toekomt op Zijn dat moet werken? Dan moet je goed kijken wat de Bijbel zegt. Is het werk als stewardess goed te praten t.o.v. het vierde Gebod? Dat het mag zijn in je hart als in Psalm 119:47 En ik zal mij vermaken in Uw geboden, die ik liefheb.

En ik sluit me aan bij Jermiah's citaat van ds. Karels. Bij de rijke jongeling ging ook alles goed, maar daar was geen zegen aan verboden.
Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE. Jes 58:8
CrA
Het verschil @ Lecram is, dat Paulus op het moment dat hij dit pad inging zich niet afvroeg of hij dit als christen wel mocht doen om dan vervolgens bevestiging te gaan zoeken buiten het Woord om. Paulus had het Woord mee(Hand.9:15) en steunde daarop. Hij ging dus in het geloof. Is dat nodig? Ja, want alles wat niet uit geloof is, is zonde (Rom.14:23).
Dat foute besluiten (tegen het Woord van God en dus niet in het geloof) uiteindelijk toch goed kunnen uitpakken is waar, maar daar mogen wij niet mee rekenen. Wij moeten in de 1e plaats rekening houden met wat God wil, en niet wat God allemaal kan.
Klopt @Henkie, de Bijbel geeft geen letterlijk antwoord, zo van: je zult stewardess worden of je zult het niet. Maar de Bijbel geeft wel richtlijnen en die zijn voldoende voor ons om naar de wil van God te handelen. De Geest Die in het Woord spreekt is immers de Geest van de waarheid. Dus als je in zo’n situatie de geschiedenis van Mozes leest wat moet je daar dan mee? De Heilige Geest zal het duidelijk maken als het tegen Gods wil is. Mozes wist echt wel waarom hij het beloofde land niet in mocht.
ben db bd
zelf stond ik ooit voor de keuze; reclame of bouwkunde. ik dank de hemel op m'n blote knieën dat het het laatste is geworden en ik altijd eerlijk met het vak kon omgaan als christen. (reclame is zeer verloederd !)
Mijn zoon kreeg ontslag als directeur omdat hij de belangen van het personeel boven die van de aandeelhouders plaatste... ik roem hem trots.
Als een stewardess met haar prachtige lichaam moet gaan lopen showen, dan is ze voor mij fout bezig. Als ze gewoon netjes mensen bedient met hapjes en drankjes, dan vind ik dat een mooi beroep... de Heere ook hoop ik.
Lecram
@CrA, vreemde vergelijking. Paulus had waarschijnlijk niet zoveel last van die moraalridders die steeds weer twijfel wilden zaaien.
Inderdaad, de bijbel geeft richtlijnen. Maar dan komt het: wie bepaalt hoe die richtlijnen geinterpreteerd moeten worden? Kijk alleen al maar in de gereformeerde gezindte hoeveel interpretaties er zijn. Lees heel Refoweb er maar op na. Ik zou spijt als haren op mijn hoofd hebben als ik hier deze vraag gesteld zou hebben. In plaats van een antwoord op haar vraag is er veel meer twijfel gezaaid.
En lang niet alle foute beslissingen beslissingen zijn beslissingen tegen Gods Woord. Een keuze kan goed en minder goed uitpakken. Of maak jij geen keuzes die achteraf minder goed waren, alhoewel niet per se tegen Gods Woord?
Ik vind je antwoorden nogal theoretisch. De praktijk is vaak anders.
CrA
@Lecram, Paulus had wel moraalridders die hem tegenstonden. Maar dat hij er niet zoveel last van had kwam omdat hij vast stond in het geloof op het Woord. Als Paulus gehandeld zou hebben naar de omstandigheden had hij er allang mee gestopt. Daarom moet vraagsteller niet kijken naar de omstandigheden, want die kunnen fluctueren; vandaag heb ik de wind mee en morgen tegen. Dat is een wankele basis, maar zij moet in de studiekeuze steunen op het Woord, in geloof dus. Dan hebben de omstandigheden en al die interpretaties van anderen geen of niet zoveel vat op je. En dat het in de praktijk anders is, is maar al te waar. Maar dat komt niet door de Bijbel, want die is duidelijk. Ook niet door de Heilige Geest, want Die doet getrouw Zijn werk in het verlichten, overtuigen en leiden. Maar het probleem zit bij ons mensen. Of wij staan niet vast op het Woord of wij willen onze eigen zin en wil doorzetten tegen het licht van de Heilige Geest in. In beide gevallen gaat het fout. Vraagsteller moet onderzoeken wat op haar van toepassing is.
Alle foute beslissingen zijn inderdaad niet altijd tegen Gods Woord. Om een voorbeeld te noemen: de kleur van de verf blijkt achteraf toch niet helemaal goed uit te pakken. Dit overkomt iedereen. Maar bij iedere christen behoort dit er wel te zijn, zoals dit was bij Paulus: ik oefen mijzelf om altijd een zuiver geweten te hebben voor God en de mensen. Of dit altijd lukt is een tweede, maar die inspanning moet er wel zijn.