Vriend ging te ver in vorige relatie

Ds. H.H. Klomp / Geen reacties

Vraag

Ik weet dat er al meer soortgelijke vragen zijn gesteld, maar toch vind ik nergens een antwoord waar ik persoonlijk echt wat aan heb. Ik heb ruim een half jaar een relatie met een heel lieve jongen. Voor we een relatie kregen, heeft hij me verteld dat hij heel ver was gegaan in zijn vorige relatie. Ze hebben elkaar op intieme plekken aangeraakt en hebben elkaar ook regelmatig bevredigd. Ik had hier al best wel moeite mee, maar ik vergaf hem omdat ik zoveel van hem hield en ik dacht dat ze niet nóg verder waren gegaan.

Alleen nu vertelde hij me dat hij ook echt geslachtsgemeenschap met zijn ex gehad heeft. Zelfs nog in het begin van onze prille relatie. Dit doet mij echt heel veel pijn. Ik had zo graag gewild om dat samen voor het eerst te beleven (binnen het huwelijk weliswaar). Het voelt zo oneerlijk en verkeerd en al helemaal omdat het nog gebeurd is toen wij al in het begin van onze relatie zaten. Hoe moet(en) ik/wij hier mee omgaan? Hij heeft er ontzettend veel spijt van en wilde dat het nooit was gebeurd. Dat geloof ik ook echt wel, maar mag ik überhaupt wel verder gaan met hem? Is hij in Gods ogen eigenlijk niet getrouwd met haar? Wat staat er nu echt in de Bijbel hierover? Ik weet het even niet meer...

Antwoord

Beste mensen, dat is heel heftig voor en tussen jullie. Ik hoop je wat te kunnen helpen.

Het is goed dat je vriend erg spijt heeft. Dat moet hij naar God toe en naar jou toe ook echt belijden/beleden hebben. Dan is een nieuw begin tussen jullie denk ik wel mogelijk. Al vraagt dat wel inzet van jullie eigen verantwoordelijkheid. Terecht zeg je dat de seksuele gemeenschap bij het huwelijk hoort. Het is de doorgaande lijn van de Bijbel. Zie Genesis 2:23-25, Matth. 19:4-6, 1 Korinthe 7:1-9 en Efeze 5:25-31. Hopelijk kunnen jullie de bijbelse lijn volgen. De man gaat zijn vader en moeder verlaten. Dat gaat vooraf aan het ‘aankleven’ aan zijn vrouw. Uiteindelijk is hier bedoeld de officiële trouwdag. Daarna volgt:  En die (twee) zullen tot één  vlees zijn. Het tot één vlees zijn/worden ziet  op de innerlijke en innige verbondenheid van twee verschillende personen (man en vrouw) door de liefde. Het gaat hier niet in de eerste plaats om de seksuele beleving. Maar om tere (geestelijke) intimiteit tussen man en vrouw.

De  geslachtsgemeenschap  hoort er daarna  ook zeker bij en is de bekroning van de innerlijke liefdesband tussen hen beiden. De seksuele gemeenschap  wint  aan diepte en zegen als  er eerst die geestelijke affectie  is, zoals de Bijbel dat bedoelt. Aan dat laatste moeten jullie m.i. serieus werken. En dus wachten met de seksuele gemeenschap tot je getrouwd bent. Dit zal niet gemakkelijk zijn omdat je vriend in zijn vorige relatie die weg al opgegaan is. Maar het is ook niet onmogelijk als je samen goede afspraken maakt, als voor Gods Aangezicht.

En als jullie bij elkaar zijn en de één is zwak op dit punt dan is de ander hopelijk sterk en andersom. Dit kan de heilzame werking zijn van Gods gebod in jullie leven. Krijgt het seksuele de overhand, dan verstomt het echte gesprek al gauw. Dan wordt een relatie puur ‘vleselijk’. En dan moet niet. Juist ook  gelet op wat voorafging aan jullie prille relatie, kan dit een verzoeking zijn.

Fijn dat je de vragen openlijk durfde te stellen. Ik wens je sterkte toe van de Heere op dit gevoelige terrein - persoonlijk en samen. Bid om vergeving van zonden en vraag sterkte om te leven naar Gods geboden. De Heere is een vergevend en vernieuwend God voor een zondaar. En geniet op een bijbels gezonde manier van je liefdesrelatie.

Groet,
Ds. H. H. Klomp

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk