Bijbelse en verantwoorde gezinsvorming

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

Mijn man en ik zijn ongeveer een jaar getrouwd. Enkele weken na onze trouwdag werd ik zwanger. In theorie kon dit niet, omdat ik dacht dat ik in die periode niet vruchtbaar was. Blijkbaar was dit dus wel zo. We zijn nu ouders geworden van een lief kindje. Bij ons groeit nu het verlangen om weer gemeenschap te hebben. Maar we durven dit beide niet aan, omdat we het idee hebben dat ik erg vruchtbaar ben en ik weer zwanger zou worden. Daarom doen we nu aan geheel onthouding. Dit is erg moeilijk. We willen op een bijbelse en verantwoorde manier met gezinsvorming omgaan, maar hoe kunnen we dat doen? Mijn eigen cyclus leren kennen en onthouding op vruchtbare dagen werkt dus niet...

Antwoord

Er zijn al veel vragen beantwoord over verantwoorde gezinsvorming. Zit daar niet het antwoord bij dat je verder helpt, dan graag je nieuwe vraag voorzien van meer informatie. Zoals bijvoorbeeld waarom een tweede kind niet welkom is. Heeft dat een medische, financiële, praktische of andere oorzaak?

4 reacties
Autumn
Gefeliciteerd met jullie kindje! Ik herken het wel. Bij ons gaat het zwanger worden ook heel snel en is het in de eerste ronde steeds raak (inmiddels in verwachting van nummer 3). Wij gebruiken de Ladycomp, dat is een natuurlijke manier om je cyclus in de gaten te houden zonder pillen, hormonen of andere anti-conceptiemiddelen. Op deze manier leer je je cyclus goed kennen en weet je wanneer je wel/niet vruchtbaar bent. Misschien is dat ook iets voor jullie om te gebruiken? En daarnaast zijn er ook veel andere manieren om intiem te zijn/seks te hebben zonder dat je daarvan zwanger wordt :-)
drj
Het is inderdaad zo, dat sommige mensen vruchtbaarder zijn dan anderen en elkaar bij wijze van spreken alleen maar aan hoeven kijken...
De gemiddelde kans zwanger te raken kan 2 op tien zijn, maar bij sommigen is het eerder 8 op 10.
Bedenk wel, dat geen enkel middel 100% betrouwbaar is. Ook de pil heeft wel een theoretische betrouwbaarheid van bijna 100%, maar in de praktijk worden als 100 vrouwen de een jaar lang de pil gebruiken, er 8 zwanger.
Dat geldt ook voor alle andere voorbehoedsmiddelen en natuurlijk ook voor natuurlijke geboorteregeling.

Hoewel je dus per jaar maar een kleine kans hebt zwanger te raken met voorbehoedmiddelen, ben je als vrouw vaak meer dan 20 jaar vruchtbaar. Daardoor beleven veel vrouwen een ongeplande zwangerschap. Hoe vruchtbaarder je bent, des te sneller gebeurt zoiets.
Dit leidt soms tot vervelende opmerkingen van mensen die dit nooit meegemaakt hebben en zich daardoor de experts voelen op het gebied van geboorteregeling.

Als je menstruatie onregelmatig is, kan het zijn, dat natuurlijke geboorteregeling in jullie geval moeilijk is.
Aan de andere kant is het verstandig uit te zoeken, of er misschien iets verkeerd gegaan is.
Vaak voorkomende problemen zijn verkeerde berekening van de vruchtbare dagen (de eisprong vindt 11-15 dagen vóór de volgende menstruatie plaats, de laatste menstruatie heeft er niets mee te maken), doordat er een tweede maal gemeenschap plaatsvindt voordat alles bij de man weer gereinigd is (wassen en plassen), of doordat er toch sperma door handen o.i.d. te dicht in de buurt van de vagina is gekomen (waar vocht is, kunnen die dingen zwemmen).
Bespreek het eens met iemand die deskundig is op het gebied van natuurlijke geboorteregeling.

Een combinatie van natuurlijke geboorteregeling en voorzichtigheid of een andere vorm van anticonceptie is vaak het meest effectief.
John61
Ongeacht voor welke methode je kiest (onthouding, cyclus, pil, condoom, spiraaltje), het doel is het voorkomen van een zwangerschap door menselijk ingrijpen (berekenen aan de hand van je cyclus wanneer je dan wel of niet moet vrijen is ook menselijk ingrijpen). Ik denk daarom dat de achterliggende vraag is of het Bijbels gezien is toegestaan om een zwangerschap te voorkomen.
katherina
Je hebt je verstand gekregen om een gezin te vormen dat bij je past. Zowel qua geestelijke draagkracht, maar ook financieel. Geen enkel kind is gebaat bij een moeder die het gezin niet in de hand heeft of een vader die avond aan avond aan het piekeren is hoe hij alle monden moet voeden.
Dat gezegd hebbende: denk eens aan Sensiplan, zie www.nfp-nederland.nl. Ze geven cursussen voor echtparen zodat je samen je vruchtbare dagen herkent.