Libidoverhogende pillen

drs. A. Meijer / 3 reacties

Vraag

Aan dokter A. Meijer. Is het geoorloofd libidoverhogende pillen te nemen? Ik kan moeilijk een orgasme krijgen. Zo ja, welke pillen raadt u aan?

Antwoord

Beste vragensteller,

Allereerst excuses voor de late reactie. Ik vind dat je mij een lastige vraag heb gesteld (al heeft dat geen verband met de eerste zin). Ik ben, zoals je ongetwijfeld weet, huisarts en geen ethicus. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat een huisarts er niet over na moet denken. Onderstaand enkele gedachten hierover.

God heeft lichaam en geest goed, ja zeer goed geschapen. Door de zondeval merken we de gebrokenheid in beiden. We denken in deze dagen na over de oorzaak en betekenis van het lijden, sterven en de opstanding van onze Heere Jezus Christus. Hij kwam allereerst om een ieder die gelooft van zonde vrij te kopen en het eeuwige leven te geven (o.a. Joh. 3:16).
Maar Hij wil ook genezing van het lichaam, denk maar aan de vele verrichte wonderen. En eens zal alles nieuw worden.

Waarom schrijf ik dit? Ik denk dat het allereerst belangrijk is dat we nadenken over onze geestelijke gezondheid. Maar vanuit een door Hem gereinigd verlangen kunnen we, mijns inziens, ook goed gebruik maken van zorg die onze seksuele gezondheid heelt. De reden waarom je libidoverhogende pillen wil is dus van belang voor het antwoord of zoiets geoorloofd is. Overigens is libido een ander woord voor ‘de behoefte aan seksualiteit’ en dat is dus niet hetzelfde als het krijgen van een orgasme.

Concreet: ik denk dat het eerst verstandig is om (samen met een bekwame zorgverlener) te zoeken naar de oorzaak van het gebrek aan libido of het niet krijgen van een orgasme. Er zijn velerlei oorzaken te bedenken die ook (deels) opgeheven kunnen worden zonder medicatie. Als er medicatie nodig mocht zijn weet jouw huisarts wel welke je kunt gebruiken.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Tags in dit artikel:

libidoorgasme
3 reacties
mortlach
Als vraagsteller een man is, kan het zomaar zijn dat de testosteronspiegel te laag is. Dat is met een beetje speciale gel zo opgelost. Gewoon even door de huisarts een bloedprikje laten doen en het laten uitzoeken.
bouwmanjr
Ik denk dat de meeste 40+ mannen hier wel mee te maken hebben.
Moeilijk klaarkomen, geen orgasme krijgen.
Dit is namelijk voor mannen heel frusterent.
johnknox46
nou bouwmanjr, dat is niet zo gelukkig, er zijn er enkele die daar mee te maken hebben en dat word vaak veroorzaakt door een ongezonde levensstijl, zoals roken,drinken en weinig bewegen. als je stopt met deze dingen en je gaat bv meer krachttraining doen maak je vanzelf meer testosteron aan en heb je hier helemaal geen last meer van. uiteraard kunnen er medische oorzaken zijn dan is het anders.

en nog iets de liefde in je huwelijk hoog houden dus ook de intimiteit zorgt ook voor een hoger testosteron. er zijn gelukkig echtparen die tot op hoge leeftijd nergens last van hebben en in de meeste gevallen hebben die een zeer gezonde levensstijl.