Onzekerheid en faalgevoelens bij droombaan

E. (Betsy) Westeneng / 4 reacties

Vraag

Kort geleden ben ik van baan veranderd. Hiervoor heb ik bijna vijf jaren op dezelfde plek gezeten en had ik best wel een mooie positie bemachtigd. Ik werd gewaardeerd om mijn kennis, mijn analytisch vermogen en had ik diepgaande en interessante gesprekken met mijn collegae. Omdat ik mezelf graag kritisch hou, ik open sta voor nieuwe uitdagingen en het heel gezond vind om na een aantal jaren weer weg te gaan, werk ik nu in een hogere, zeer verantwoordelijk functie bij het Rijk. Ik heb echt mijn droombaan gevonden. Het werk vind ik echt fantastisch.

Echter heb ik sinds kort enorm veel last van (extreme) onzekerheid en faalgevoelens. Ik loop echt tegen mezelf aan. Ik herken mijn onzekerheid wel, maar niet in deze mate. Eind van een werkdag ben ik helemaal uitgeput van al mijn gedachten en ideeën over het voldoen aan ‘wat anderen willen zien’. Ik weet heel goed dat ik dicht bij mezelf moet blijven, maar ik weet even niet meer hoe. Ik kijk nu erg de kat uit de boom, zeg bijna niets. Voorbeeld: Ik sta op de gang even met een stagiaire te praten. Komt er een collega langs die als opmerking geeft: “Zo niets te doen meiden, hup aan de slag.” Ik word rood, voel me paniekerig worden. Hoewel ze na enkele seconden zegt dat het een grapje was, blijft het gevoel van schrik lang hangen. Ik voel me zo ongelooflijk kwetsbaar momenteel. Ik ben mezelf niet op dit moment.

Weet u wat ik kan doen? Aansluiten bij mijn gevoel en alle rust en tijd nemen? Of meer gaan ‘trekken’ aan mezelf? Ik ben tegelijk begonnen met een andere collega. Ik loop erg tegen haar houding aan. Zij doet ‘iets’ met mij (werkt op mijn zenuwen...). Zij pakt zaken sneller op en vraagt mij dan: “Heb je dat al wel gedaan?” Blijkt dan vaak niet het geval te zijn. Ik voel me daardoor minderwaardig.

Antwoord

Je hebt een mooie ontwikkeling doorgemaakt en ik vind het sterk dat je het aandurfde om het weer een stapje ‘hogerop’ te zoeken. Je bent ook heel tevreden over je nieuwe baan, je vindt het werk fantastisch.

Zo’n stap gaat altijd gepaard met onzekerheid:
-over de inhoud van het werk, zou het me passen, zou het wel zijn wat ik ervan verwachtte, zou ik het echt wel leuk vinden, zou ik het aan kunnen?
-over de nieuwe werkomgeving, de nieuwe collega’s, wat zijn de gewoonten, hoe gaat men met elkaar om, is het erg formeel of juist meer sociaal, wat wordt er van mij als nieuw binnenkomer verwacht, moet ik me vooral duidelijk laten zien in wat ik doe en me vanaf het begin sterk profileren of kan ik mijn werk rustig op m’n eigen manier en tempo opbouwen. Dat is best lastig, al het oude bekende staat even ‘op losse schroeven.’

Die gevoelens van onzekerheid en kwetsbaarheid zijn dus op zich niet alarmerend. Het zou mooi zijn als het je zou lukken om bij je gevoel te blijven en de tijd te nemen om je eigen plek te gaan invullen in deze werkomgeving. Je niet teveel laten beïnvloeden door signalen die je meent op te vangen. Zorg voor voldoende ontspanning/afleiding in je tijd naast je werk, voldoende slaap, zodat je uitgerust bent als je gaat werken. Dan kun je al wat meer aan. Misschien kan het helpen wanneer je eens aan je direct leidinggevende de vraag voorlegt hoe hij/zij vindt dat het gaat? Als dat steunend is moet je het zeker doen.

Soms kan zo’n onzekere nieuwe situatie latente onzekerheidsgevoelens triggeren. En kun je het gevoel hebben niet meer in staat te zijn de grip op je (on)zekerheid te herstellen. Je zou dan een korte periode wat steun kunnen vragen door het inschakelen van een coach, die je helpt de moeilijke hobbels te nemen, waar je momenteel last van hebt.

Soms kun je wat hebben aan een boek met praktische tips bij onzekerheid/faalangst. Er zijn verschillende titels te vinden op internet. Een goed boek vind ik De zeven eigenschappen van effectief leiderschap van Stephen R. Covey.

En mocht je meer structureel aan je dieperliggende onzekerheid willen werken dan adviseer ik je een therapietraject aan te gaan.

Betsy Westeneng

Tags in dit artikel:

faalangstonzekerheidwerk
4 reacties
Lecram
Managers in de hoogste posities hebben een coach. Dat is niet voor niets. Schaam je er niet voor om zo snel mogelijk een coach in te schakelen. Als je dat te laat doet, brand je op en een burn out is iets wat je écht niet wilt meemaken.
pietermans
Een coach is idd goed om te gebruiken! Hier is dat nog vrij onbekend maar veelgebruikt in andere delen van de wereld. Het is daar juist een positief iets omdat je jezelf wilt verbeteren!
de coach geeft echter geen antwoord op je vragen maar zal je helpen het antwoord uit jezelf te halen.

Wees verder niet te gespannen op je werk. Je collega's weten ook dat je nieuw bent en zullen je uittesten. Probeer eens kort te mediteren in de middag tijdens de lunch. Het zal je meer rust geven!
M71
Mijn vriendin die directielid is bij een bedrijf en ook tegen een aantal zaken op liep en uiteindelijk tegen een burn out aan zat heeft ook een coach gekregen. Wat heeft zij hier al veel van geleerd!
Nochthans
Beste vragensteller,
Ik kan niet uit je verhaal halen of je een relatie met God hebt, het is een absolute pre om je vreugde op deze wereld te ervaren.
Het ging goed met je, carrière opgebouwd, positie verbeterd, en nu, eigenlijk is het gewoon weg.
Het kan zijn dat God een weg met je wil gaan en dan is het goed mogelijk dat je een stapje terug moet, dat Hij jou daar wil brengen waar Hij een start of een herstart met je wil maken.
Er rest je eigenlijk maar één ding, breng het bij God, een probleem is nooit groter dan de afstand van je knieën tot de vloer.
Het kan zijn dat je Jezus nog niet kent als Verlosser, dan heb je een nog veel groter probleem.
Dan Staat God zeker op je te wachten en wil Hij dat je je daar druk om maakt, niet je positie of carrière in je werk maar je positie in Hem. Als je je daar op richt dan komt de rest ook goed.
Veel zegen.