Vriendin is erg veranderd

E. van Doorn / 2 reacties

Vraag

Ik (19 jaar) ben al heel lang bevriend met een van mijn vriendinnen. Ondanks dat we verschillend zijn, bestaat onze vriendschap nog steeds. We hebben totdat we 16 waren bij elkaar in de klas gezeten, daarna ben ik verhuisd en zijn we allebei een andere opleiding gaan doen. Toen is mijn vriendin erg veranderd. Eerst gingen we op zaterdagavond naar de club naar de kerk, maar opeens kreeg ze vrienden om elke zaterdagavond mee te gaan stappen. Ze had bij wijze van spreken elke avond een ander, soms zelf meerdere op een avond. Ze vond een randkerkelijke vriend tijdens het uitgaan, met wie ze tijdens de relatie de bloemetjes zeker heeft buiten gezet. Toen deze vriend tot geloof kwam, heeft ze de relatie uitgemaakt.

Later vond ze een onchristelijke vriend, die haar meenam in de wereld van hardcore. De relatie is inmiddels alweer uit, maar deze jongen nam haar bijna ieder weekend mee naar een hardcore festival. Ik heb het een en ander over deze festivals opgezocht en ben er echt van geschrokken. Het lijkt wel of de duivel daar aanwezig is. Ook gebruikt mijn vriendin drugs op deze festivals. Ze zegt dat het niet veel is en dat ze niet verslaafd is. Ook al is de relatie met haar ex-vriend uit, ze gaat nog steeds naar de festivals. Ze is helemaal in de ban van hardcore lijkt wel als ik haar spreek.

Dit vind ik heel erg, vooral nu ik zelf tot geloof ben gekomen. Zelf heeft ze met haar kerk (Gereformeerde Gemeente) gebroken omdat er niets meer mee heeft. Ze gaat nooit meer naar de kerk. We praten nog wel eens over het geloof, maar ze zegt dat het niet meer in haar leven past. Ik heb gevraagd of ze mee wil naar mijn kerk omdat dat een heel ander soort kerk is (PKN), maar dat wil ze ook niet. Ik vind het heel erg dat mijn vriendin op deze manier veranderd is en weet niet meer hoe ik er mee om moet gaan. Wat moet ik doen, want ik wil haar niet kwijt! En zeker niet aan de duivel.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een vriendin van jou met wie je al heel lang bevriend bent, is volgens jou erg veranderd en je beschrijft ook hoe. Een vraag die als eerste in mij opkomt is: en jij? Ben jij ook veranderd? Je bent verhuisd, een opleiding gaan volgen en je bent tot geloof gekomen. Over verandering gesproken!

Je schrijft dat je je zorgen maakt om de keuzes die je vriendin maakt en dat is, gezien je omschrijvingen, begrijpelijk. Hoewel ik het lastig vind om je anoniem advies te geven, wil ik je toch wat gedachten meegeven.

Het lijkt me goed om je niet te veel te richten op de veranderingen bij je vriendin. Accepteer haar, veroordeel haar niet maar praat evenmin haar keuzes goed en geef daarbij duidelijk je eigen grenzen aan. Zorgen mag en kun je naar haar uitspreken, maar kijk uit voor veroordeling. Dat is niet aan jou. Je vriendin is verantwoordelijk voor haar eigen keuzes, hoe moeilijk dat ook kan zijn om te zien, zeker als je van iemand houdt.

Heb je wel eens aan haar gevraagd waarom ze de dingen doet die ze doet? Het geloof past niet in het leven van je vriendin, vindt ze zelf, en ze wil niet met je mee naar de kerk. Dat is jammer. Iets wat voor jou essentieel is geworden, kun je niet met haar delen.

Probeer te zoeken naar wat jullie nog bindt, blijf liefdevol en leg je zorgen bij God neer. Jij kunt haar niet veranderen en dat is ook niet jouw taak. Wat je wel kunt doen is met een accepterende en liefdevolle houding, ondanks alles, voor haar een vriendin proberen te zijn.

Een andere optie is om te accepteren dat jullie allebei zijn veranderd en misschien niet meer zo goed bij elkaar passen. Dat is iets wat verdrietig kan zijn, maar wat tegelijkertijd vaak een onderdeel is van het volwassen worden. Je gaat je eigen weg en kunt daarbij zo veranderen dat je uit elkaar groeit en er nauwelijks nog sprake is van vriendschap. Ik twijfel om dit in het antwoord aan jou te vermelden omdat je zelf nadrukkelijk aangeeft dat je haar niet kwijt wilt. Toch geef ik het je mee, ter overweging.

Ten slotte wil ik je sterkte wensen in het contact met je vriendin.

E. van Doorn

Lees meer artikelen over:

contact met niet-gelovigevriendschap
2 reacties
bastiaan30
Is Judas 23 hier niet van toepassing?
gerben1208
Als ik de vragensteller een tip mag geven.

Breng haar naam elke dag voor de troon van God. Ook Hij ziet het.
Misschien is ze wel gedoopt.. bidden voor haar is misschien wel het
enige en absoluut het beste wat je kunt doen.