Where is the love - Black Eyed Peas

G. Slurink / Geen reacties

Vraag

Graag wil ik een deskundige vragen wat hij van het nummer “Where is the love” van The Black Eyed Peas vindt. De lyrics spreekt me aan en ik vind het een eerlijke beschrijving van de wereld waarin we nu leven. God de Vader wordt in dit nummer ook diverse keren aangeroepen. Ik vraag me nu na jaren wel af in hoeverre je dit nummer, los van de muziekstijl, als een christelijk nummer kunt beschouwen?

Antwoord

Dank je voor je vraag. Ik heb het nummer geluisterd en ik vind het ook een eerlijke beschrijving van de wereld waarin we leven. Er worden goede observaties gedaan. Het is de wereld die in wezen al zo is sinds Kaïn afgunstig werd op Abel (Gen 4) en zo zal zijn totdat de nieuwe aarde komt (Openb 21) . Goede observaties doen is echter nog niet genoeg. Er zijn genoeg mensen die goede observaties doen. Waar het echter op aankomt is dat je niet alleen goede observaties doet en vragen stelt, maar ook tot de juiste antwoorden komt. Met onze eigen observaties en overdenkingen alleen komen we er niet. We hebben het nodig dat we antwoorden van buitenaf aangereikt krijgen. Daarvoor moeten we zijn bij onze Schepper die alle dingen heeft gemaakt.

De eerste vraag is dan hoe het komt dat de wereld zo is. Het antwoord dat God ons in de Bijbel aanreikt, is dat wij hier zelf de oorzaak van zijn. Door de ongehoorzaamheid van de eerste mens is de zonde in de wereld gekomen (Rom 5:12). De zonde heerst sindsdien in ieder mens. In Titus 3:3 staat bijvoorbeeld: “Want ook wij waren voorheen onverstandig, ongehoorzaam, dwalend, verslaafd aan allerlei begeerten en hartstochten, levend in slechtheid en afgunst, hatelijk en elkaar hatend.” We zien dat in de wereld om ons heen. En ik ken dat ook van mezelf. Het komt voort uit dat we van nature onze hebzucht en eerzucht achterna lopen en dingen proberen binnen te halen voor onszelf of voor de groep waarmee we ons verwant voelen. Afhankelijk van onze omstandigheden en van in hoeverre ons geweten is gevormd of is afgestompt zullen we hier verder of minder ver in gaan. De één doet kwaad in grote dingen, een ander in kleine dingen. Ruzies en hatelijkheden zijn aan de orde van de dag. Maar geen mens is hier vrij van. Zelfs onze goede daden zijn bevlekt: of we doen het met een bijbedoeling tot eer of winst voor onszelf, of we doen goed aan iemand maar doen er tegelijkertijd nog even een verwijt bij, of we doen het eigenlijk met tegenzin. Het is in wezen onze zelfgerichtheid die dit alles veroorzaakt. De Bijbel zegt dat we van nature slaaf zijn van de zonde (Joh 8:34, Rom 6), we kunnen niet anders. Dat is ons grootste probleem. De slechte daden komen voort uit onze bedorven natuur. Aan een doornenstruik komen geen druiven.

De tweede vraag is dan wat we er tegen kunnen doen. In de songtekst worden een paar bijbelse thema's gebruikt: een oproep tot liefde en de andere wang toe te keren. Deze oproep is sympathiek, maar geen mens zal dat volhouden op eigen kracht. Zolang je er nog enig voordeel voor jezelf bij ziet of zolang het je niet al te veel kost gaat het misschien nog. Maar als het echt wat gaat kosten houdt het vaak wel op. In de tekst zegt hij op een bepaald moment: “Ik moet mijn geloof behouden totdat liefde wordt gevonden.” Ik vroeg me af wat voor geloof dat is. Geloof in dat er goede mensen zijn en het goede uiteindelijk zal overwinnen? Hij zegt ook: “Vader, geef ons leiding van boven.” Maar wat voor leiding zoekt hij hier? Om een betere wereld tot stand te brengen?

Sinds de jaren zestig van de vorige eeuw staat liefde vaak centraal in woorden. Ook in religieuze kringen wordt het veel genoemd, maar vaak losgekoppeld van de rest van wat de Bijbel zegt. Voor nogal wat mensen staat christelijk zijn gelijk aan goed te doen. Velen menen dat een christen moet werken aan een betere wereld. Er is zelfs een aanzienlijke groep mensen die meent dat het christelijk geloof hoofdzakelijk draait om liefde, goed doen en een betere wereld tot stand brengen. In de praktijk blijkt dat allemaal niet zo te lukken, noch bij christenen, noch bij niet-christenen. Nu is het onmiskenbaar zo dat de Bijbel oproept, zelfs de eis stelt, tot liefde tot God en tot onze naaste. Een christen erkent dat hij dit behoort te doen, maar het niet voor elkaar krijgt en het nodig heeft veranderd te worden. We moeten hiervan verlost worden, van onze schuld maar ook van onze zondige natuur (Rom 7:24)

De Bijbel is niet optimistisch over de mens. Er is een oproep tot rechtvaardig te handelen, maar er is tegelijkertijd de notie dat een mens doordat hij een bedorven natuur heeft uit zichzelf niet in staat is goed te doen. Wat we nodig hebben is wedergeboorte, opnieuw geboren te worden, van boven geboren te worden, uit God geboren te worden. Jezus spreekt daarover tegen Nicodemus (Joh. 3) en ook Paulus, Petrus en Johannes spreken er over in hun brieven. Jezus zegt: “Als iemand niet opnieuw geboren wordt, kan hij het Koninkrijk van God niet zien” en “als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan.” Water en Geest hebben alles te maken met wedergeboorte.

Net zo min als iemand een bijdrage kan leveren aan zijn geboorte kan iemand een bijdrage leveren aan zijn wedergeboorte. Maar waar God ons in Zijn Woord ons toe oproept is bekering en geloof. Ons af te keren van het kwade en ons te keren naar God om naar Hem te luisteren, niet oppervlakkig het ene oor in en het andere weer uit, maar met het hart. Het geheim van de wedergeboorte ligt in het geloof. Te geloven in de boodschap van het evangelie van Jezus Christus, dat iedereen die op Hem zijn hoop stelt zondevergeving ontvangt, buiten het oordeel blijft en niet verloren gaat maar het eeuwige leven krijgt met een nieuwe natuur en een nieuw lichaam. Dan worden we, zoals Johannes het noemt, “uit God geboren.” Dit is geen oppervlakkig geloof of een 'denken dat het zo is' maar een geloof dat leidend voor je wordt, een zekerheid die zijn vastheid heeft in Christus. Geloof in Jezus is te geloven in wie Hij is, wat Hij heeft gedaan, en dat Zijn woord waarheid is. Er op te bouwen dat Zijn woorden volledig betrouwbaar zijn. Jezus zegt: “Als u in Mijn woord blijft, bent u werkelijk Mijn discipelen” (Joh. 8:31). Dat betekent een totale verandering. Niet dat dat moet leiden tot allerlei activisme, maar dat Zijn woorden de sturende en heersende factor worden in je denken en doen, in je troost en hoop, in aanvechtingen, in het omgaan met je vreugden en moeiten en in het omgaan met anderen. Door geloof worden we verenigd met Jezus. Rom. 6:5 zegt dat we zo één plant met Hem worden. In Joh. 15 gebruikt Jezus het beeld van een wijnstok en ranken. Jezus is de wijnstok en door geloof worden wij ranken. De vruchten die aan de ranken komen, komen uit Hem, de ranken kunnen die niet produceren uit zichzelf. Pas als we door dit geloof in Christus zijn, kunnen we leren te doen wat Jezus zegt: Heb uw vijanden lief, zegen hen die u vervloeken, doe goed aan hen die u haten, en bid voor hen die u lasteren en u vervolgen (Matt. 5:44).

Zonder dit wordt het een eigen streven dat tot mislukking gedoemd is. De geschiedenis is vol van zulke voorbeelden. Mensen beginnen in eigen kracht uit idealisme te werken aan een betere wereld, maar binnen afzienbare tijd zijn ze zelf uitgegroeid tot tirannen of vervallen tot cynisme en uitzichtloosheid.

Een christen zal in afhankelijkheid van God met vallen en opstaan proberen het goede te doen. Maar onze oude natuur zit nog zo vaak in de weg. Voor we het beseffen vallen we weer terug in onze oude gewoonten die ons zo makkelijk afgaan vanuit onze oude natuur. De Bijbel roept keer op keer de Christusgelovigen op deze strijd aan te gaan, de oude mens af te leggen en de nieuwe aan te doen. Maar in dit leven op deze aarde blijft dat een strijd. Pas op de nieuwe aarde, als we ons verheerlijkte lichaam krijgen zal onze verandering volkomen zijn. En dan zal aan alle ellende en onrecht zoals die in het lied worden beschreven een einde zijn gekomen.

Dit nummer “Where is the love” heeft geen antwoord op waar het kwaad vandaan komt, het constateert slechts dat het er is. Het stelt de vraag “waar is de liefde”, maar niet de vraag hoe het komt dat dit ontbreekt. De oplossing die het nummer geeft is dat er meer liefde moet zijn. Maar dat is een onrealistisch denkbeeld. Je hoeft de geschiedenisboekjes of de krant er maar op na te slaan. Het is in feite op vrijwel alle fronten verschillend met wat de Bijbel zegt. Ik beschouw het daarom, ondanks de nuttige observaties die er worden gedaan, niet als een christelijk nummer.

Ik hoop dat dit antwoord je helpt.

Een hartelijke groet
Gerard Slurink

Lees meer artikelen over:

popmuzieksongtekst