Zwaar kruis

Ds. K. van den Geest / 2 reacties

Vraag

Kan God een zwaarder kruis geven dan je kunt dragen? Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat dat niet zo is. Maar pas sprak ik iemand en die vroeg toen aan mij: hoe zit dat dan met mensen die zelfmoord plegen? Want dan is de last/ kruis toch zwaarder geweest dan iemand kon dragen. Is dat dan ook zo?

Antwoord

Dit is een moeilijke vraag. Inderdaad zegt God in zijn Woord: "U hebt geen bovenmenselijke beproevingen te doorstaan die niet voor mensen te dragen zijn. God is trouw en zal niet toestaan dat u boven uw krachten wordt beproefd: hij geeft u mét de beproeving ook de uitweg, zodat u haar kunt doorstaan" (1 Kor. 10:13). Dit is een belofte van God, waarbij bovendien gezegd wordt dat Hij trouw is, dus Zijn beloften niet verbreekt en bij de zijnen blijft. Het punt is, dat je dit moet geloven. En juist daarin zijn wij mensen zwak. Ons geloof wordt aangevochten en aangevallen. Soms kunnen de beproevingen in je leven zo hoog oplopen, dat je deze belofte niet meer in geloof kunt vasthouden. De duisternis van depressie en de aanvechting van de duivel worden zo sterk, dat het licht van Gods belofte verduisterd wordt.

Het blijft een lastig probleem, want moet je dan inderdaad zeggen dat God zijn belofte niet houdt? Dat kan niet waar zijn! Het is eerder onze menselijke zwakte waardoor wij Gods belofte niet meer kunnen vasthouden en zo wegzakken in ons kleingeloof. Toch is dat kleingeloof niet altijd verwijtbaar. Mensen die in wanhoop hun leven beëindigen, zal ik zeker niet beschuldigen van kleingeloof. Hun geest is ziek of verduisterd, dat wel. Dat is onze menselijke kwetsbaarheid, waardoor onze wanhoop soms zo allesoverheersend kan worden dat we geen uitweg meer zien.

Ik ben er van overtuigd, dat God ook dan trouw is, dat Hij onze nood en strijd kent en Zich over ons ontfermt. Dat is op geen enkele manier een vrijbrief voor wie dan ook om een einde aan je leven te maken. God alleen beschikt over leven en dood. Die stap zelf zetten is een onmogelijke keus die God niet wil. Daarom moeten we strijden en bidden, om altijd vast te kunnen blijven houden aan die belofte: God is trouw, Hij zal jou kracht geven naar kruis! Geloof dat, tegen alle beproevingen in! Zoek mensen om je heen die je daarin steunen en jou in hun gebeden dragen als je het zelf niet meer kunt.

Ds. K. van den Geest

Tags in dit artikel:

kruislastsuicide
2 reacties
Gerard
Wat ds van den Geest hierboven zegt aangaande beproevingen wil ik laten staan.
Maar als aanvulling zou ik graag willen zeggen dat het een hardnekkig maar verkeerd beeld is dat God ons een kruis zou opleggen of te dragen zou geven. Dat staat nergens in de Bijbel. Wat Jezus wel zegt tegen zijn volgelingen is dat we ons kruis moeten opnemen. Dat zijn niet tegenslagen in het leven, maar onszelf als een ter dood veroordeelde zien, dood voor de wereld en voor ons oude vlees, maar levend voor Christus.
Wat Jezus ook zegt is: "Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven. Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel; want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht. " (Matt 11)
Als we het juk van Jezus opnemen krijgen we niet iets zwaars opgelegd, integendeel een juk maakt de last lichter. Waar een enkele os de ploeg aleen moet trekken, doen twee ossen die een juk dragen dit samen. Een juk maakt dus de last lichter. Daarom als de last ons te zwaar is moeten we naar Jezus gaan. Dan dragen we de last niet meer alleen, maar samen met Hem. En in feite is dat dan niet 50/50 maar Hij draagt de grootste last. Daarom kunnen allen die zo vermoeid zijn dat ze hun last niet meer kunnen dragen naar Jezus gaan en rust vinden in Hem. De kleine last die dan overblijft als we samen met Hem het juk dragen is dan maar licht.
Dat is de meeste belangrijke uitweg die God geeft.
AHHK76
Ik vond het nog wat lastig of je nu moeilijke omstandigheden en de beproevingen uit 1 Korinthe 10 als hetzelfde moet zien of dat het 2 verschillende dingen zijn. Toen ik daarover aan het nadenken was, vond ik dit stukje elders op internet:
Als je een levende relatie met God en met Christus hebt, mag je rekenen op de trouw van God. Wat ook de verzoekingen zijn waardoor je ten val gebracht kunt worden, God is er ook nog. Hij staat boven de omstandigheden en zal je erdoorheen helpen, zeker als jij niet op jezelf vertrouwt, maar op Hem. Dan geeft Hij met de verzoeking ook de uitkomst, zodat je ertegen bestand zult zijn. Alles wat je overkomen kan, is door God gewogen. Hij zal je niet bovenmenselijk op de proef stellen, hoewel dat soms wel eens zo kan lijken. Reken ondanks alle schijn en ondanks je gevoel in zulke situaties maar op de trouw van God. Hij beschaamt niet!

Dit is ongeveer hetzelfde als Ds. van den Geest schrijft en ik denk dat ik wel mag zeggen, dat ik dit ook zo ervaar in mijn eigen leven.

Als ik maar weet, dat hier mijn weg,
door U, Heer, wordt bereid,
en dat die weg hoe moeilijk ook,
mij nader tot U leidt.

Als ik maar weet, dat ook voor mij,
de Heer aan 't kruishout stierf;
en dat de Heiland ook voor mij,
een levenskroon verwierf.

Als ik maar weet, Uw liefd' 0 Heer,
vertroost mij dag aan dag;
dan juich ik voort, wat ook mijn lot
op aarde wezen mag.

Als ik maar weet, ook als op aard'
mij droefheid wacht of kruis,
dat ieder kruis mij nader brengt
bij 't eeuwig Vaderhuis...