Huurlingen in HHK

Ds. A.J. Schalkoort / 35 reacties

Vraag

Ik ben lid van een HHK-gemeente en sinds enige tijd hebben wij voor het eerst een predikant. Dit was mogelijk omdat de gemeente sinds haar ontstaan in 2004 sterk is gegroeid. De gemeenteleden komen van oorsprong uit enkele kerken die tot de Gereformeerde Bond behoorden en niet zozeer tot de stroming van het Gekrookte Riet. In de loop der jaren ben ik het oude, vertrouwde hervormde geluid wat ik binnen mijn oude kerk hoorde minder gaan opmerken; er worden namelijk (sinds wij een eigen predikant hebben) steeds minder voorgangers vanuit de gehele breedte van de kerk uitgenodigd, wel steeds vaker predikanten die tot de rechterflank van de kerk worden gerekend. Deze ontwikkeling is sterk toegenomen sinds we een eigen predikant hebben. Nu wil ik het niet hebben over liggingsverschillen. Bovenstaand schrijf ik puur als achtergrond om het volgende in te leiden: Gisteren zei onze predikant dat er ook binnen de HHK "huurlingen" zijn. Zo noemde hij voorgangers die in zijn optiek een vals evangelie brengen en zij moeten daarom als huurlingen worden aangemerkt omdat ze niet het evangelie van de Goede Herder brengen. Hij zei dat het kan gebeuren dat gemeenteleden thuis blijven omdat ze niet onder het gehoor van een "huurling " willen zitten en zei dat ze dit vooral bespreekbaar moeten maken in de gemeente en bij de kerkenraad. Het kwam op mij over als dat onze predikant een zekere hetze in de gemeente wil veroorzaken en vooral de kerkenraad onder druk wil zetten om zo vooral maar predikanten uit te nodigen die liggen in de lijn van de vroegere Gekrookte Riet-beweging. Deze ontwikkeling baart mij zorgen. Als deze beweging zich voortzet is het niet meer de kerk waar ik in ben opgegroeid. Ik vraag me af wat ik hier mee moet. Kunt u mij een advies geven?

Antwoord

Bij het lezen van je vraag en opmerkingen wil ik een aantal vragen stellen ter verduidelijking. Is jullie predikant als kandidaat beroepen, of iemand die al meerdere gemeenten heeft gediend? Is de predikant, nadat hij in de gemeente bevestigd werd, anders gaan preken? Is de kerkenraad die nu leiding geeft van dezelfde ligging als in 2004? Van sommige kandidaten is bekend dat ze eigenwijs zijn en denken een hele gemeente naar hun eigen hand te kunnen zetten. Ook kunnen kerkenraden na verloop van tijd van kleur veranderd zijn waardoor predikanten of kandidaten van dezelfde kleur beroepen worden.

Hoe dan ook, het is nogal wat als je –zoals jullie predikant- meent het recht te hebben anderen in hetzelfde kerkverband uit te maken voor een huurling en dat ook nog eens openlijk vanaf de kansel verkondigt. Heeft de predikant de zgn. huurlingen persoonlijk gesproken van te voren? En aan wat voor voorwaarden moet een predikant voldoen wil hij geen huurling zijn? Zijn dat wat uiterlijkheden, tradities, taalgebruik? Ik vrees dat het daar vooral om gaat. Helaas is deze predikant bezig te polariseren en gaat hij voorbij aan zijn eigenlijke taak, namelijk om de Christus en Dien gekruisigd te verkondigen. Ik kan me voorstellen dat je je zorgen hierover maakt.

Hoe hiermee om te gaan? Het is goed de kerkenraad hierop aan te spreken. Waar staat de kerkenraad zelf voor? Wij moeten  oppassen voor uitersten ter linker of ter rechterzijde. Niet wat licht of zwaar is en waar we lekker bij voelen redt ons, maar wat waar is. Wat naar de Schriften is en toegepast door de Heilige Geest, bewaart ons voor uitersten. Dan gaat het om het hart van het evangelie, namelijk Jezus Christus en Dien gekruisigd. De rechtvaardiging van de goddelozen door het geloof. Daar mogen we elkaar op aan spreken. Als er mensen zijn die net als Aquilla en Priscilla de predikant bescheidenlijker de weg mogen uit leggen en als de predikant bereid is daar gehoor aan te geven, wat zal dat een zegen zijn voor de gemeente. Bovenal mag er zeker het gebed zijn tot de Heere de Koning van de Kerk, dat al Zijn knechten in alle getrouwheid het Woord Gods zullen verkondigen. Dan zullen er altijd wel verschillen zijn in bijzaken, maar in de hoofdzaak is er overeenstemming.

Ds. A. J. Schalkoort

35 reacties
Samanthi
Als ik deze vraag leest word ik heel verdrietig, dit komt er van als mensen zelf gaan heersen.
Elkaar afmaken, als we de brieven van Paulus lezen zien we dit ook terug, laten we ons verootmoedigen voor de Heere want we laten een grote schuld op ons.
De Heere Jezus zelf zegt zal Ik nog geloof vinden?
Gerard314
Toch nog maar een keertje. Als gemeentelid kan je wel/niet lid worden van de GB.

Maar een gemeente kan geen lid worden van de GB.

Het begrip GB-kerken of GB-gemeenten is dus onzin.

Op basis van de privacy wetgeving zal de GB ook nooit zeggen wie er lid van de GB is.

zie http://www.gereformeerdebond.nl/gereformeerde-bond/visie
rotterdam
@Gerard314

ok correctie aangebracht

De P.K.N. ;

Vrijzinnig ; 8%
geen specifieke modaliteit ; 22%
midden orthodox ; 20%
evangelisch ; 8%
confessioneel ; 26%
ger.bond ; 16% (d.w.z. (sympathiserend met)290.000 leden - 475 gemeenten)

ter vergelijk ; de H.H.K. heeft 60.000 leden - 120 gemeenten

@dkw ; " Zij waren bang voor de vrijzinnigheid die leefde binnen de Gereformeerde Kerken in Nederland."

welk een ironie -
waarom hebben deze Geformeerde kerken indertijd de Hervormde kerk verlaten ?
juni
@vlokje, over de kerk kan ik niks zeggen.
en zal op dit web de graantjes eruit halen.
Matjan
Liggingverschillen zijn er in de Nederlandse Hervormde Kerk altijd geweest. Zoals ze er nu ook in de HHK zijn. En dat kan soms in de loop van de jaren ook (tijdelijk) veranderen. Een predikant speelt daarin een belangrijke rol. Maar meestal is een predikant een voorbijganger. Blijf daarom je gemeente trouw, ook in de kerkgang en in meelevendheid. Dan heb je invloed en krijg vertrouwen en respect. En bewaar de onderlinge liefde en verdraagzaamheid.
In 2004 ging het om de Bijbelse en historische basis van de Nederlandse Hervormde Kerk. Daarvoor hebben velen heel veel op moeten gegeven. Kerkgebouwen, pastorieën, financiën, functies, en relaties. Zoiets doe je niet om scheurzucht, maar uit overtuiging en geloofskracht.
Een plaatselijke gemeente heeft geen belijdenis, maar een kerk heeft een belijdenis. Daar zeg je ja (of nee) tegen. Dat onderschrijf, erken en respecteer je (of niet). Het is dus belangrijk welk fundament de kerk heeft (denk daar ook aan bij het belijdenis doen). Om gebreken mag je de kerk niet verlaten, maar wel om een onbijbels fundament. De HHK heeft zeker minpunten. Maar de wens om getrouw te blijven aan Schrift en (gereformeerde) belijdenis spreekt mij aan. En dat niet om de/een kerk. Maar om Zijn eer.
AHHK76
Wel interessant die cijfers, ik ken veel mensen die HHK zijn, maar er zijn dus toch meer PKN-ers, die 'horen bij' de Geref.Bondsrichting..?!
Als mensen en/of een dominees van een kerk lid zijn van de Geref. Bond of zich daarmee verwant voelen, dan wordt het wel zo genoemd, al bestaat de Geref.Bondskerk dan niet zo officieel. Ik woon in een plaats waar 5 kerken zijn die horen bij de Hervormde Kerk binnen de PKN. Dat is van (enigszins) vrijzinnig tot Geref. Bond en alles wat er tussen in zit... Nou dan noem ik mezelf, als ik toch kleur moet bekennen, wel Geref.Bond... Ja of moet ik dan zeggen, ik ben niet vrijzinnig of ik hoor bij de meest rechtse van de Herv. Gemeentes in mijn woonplaats? Men wil mensen en kerken toch indelen in vakjes. Jammer maar helaas! Dus doe mij dan maar het vakje Geref.Bond.
Ik kan goed met mensen uit allerlei kerken en stromingen praten, zolang ze bereid zijn breder te kijken over kerkmuren heen. Het begint met naar elkaar luisteren en vragen wat de ander gelooft en beweegt. Dan ervaar je eenheid. Als je samen kunt praten over wat bindt, wat het belangrijkste is, dan kom je bij de kern en dan zijn die verschillen minder belangrijk...
Positivo
@AHHK76: het is toch dieptriest dat er in 1 (!) plaats 5 kerken zijn die horen bij de Hervormde Kerk binnen de PKN! Want dit betekent dat er waarschijnlijk ook nog andere soorten zijn die bij PKN zijn aangesloten. En katholieken, en baptisten, en Lutheranen, en ...........
En dit allemaal gebaseerd op het principe dat ze (vaak) allemaal denken een soort patent te hebben op het ware evangelie. Ik vraag me altijd af hoe een buitenkerkelijke hier naar kijkt en zich aangetrokken/afgestoten voelt door deze opeenstapeling van splitsingen. Als wij een lichtend licht willen zijn voor anderen zouden we moeten pleiten voor 'Volgelingen van Christus in (bijvoorbeeld) Nijkerk'. Of Maastricht of Amsterdam. En met elkaar muurtjes moeten slechten. Ik vind dan ook vaak dat op Refoweb de gedachtenwisselingen meer gaan over regeltjes dan over de vraag 'hoe zijn we een lichtend voorbeeld voor onze omgeving'.
Nog een vraag aan @Juni: waarom wil je niet zeggen naar welke kerk je gaat? Dat is toch geen geheim?
rotterdam
@Matjan | u zegt ;
Liggingsverschillen zijn er in de Nederlandse Hervormde Kerk altijd geweest. Zoals ze er nu ook in de H.H.K zijn.
Blijf daarom je gemeente trouw, ook in de kerkgang en in meelevendheid. Dan heb je invloed en krijg vertrouwen en respect. En bewaar de onderlinge liefde en verdraagzaamheid.
In 2004 ging het om de Bijbelse en historische basis van de Nederlandse Hervormde Kerk. Om gebreken mag je de kerk niet verlaten, maar wel om een on-Bijbels fundament.

Ook in 2004 waren er "liggingsverschillen" niets meer en niets minder.
Wat was er veranderd aan de Bijbelse basis ?
Modaliteiten zijn er altijd geweest in de N.H.K. zo ook in de P.K.N.
Is de historische basis zo belangrijk dat het een scheuring rechtvaardigde ?
De zelfstandigheid van de plaatselijke gemeente is groot.
Zonder een "schuldige" aan te wijzen maar de onderlinge liefde- en verdraagzaamheid bleek ontoereikend. En dat had m.i. nooit mogen gebeuren.
juni
@positivo ik wist niet dat deze vraag er was.

als ik mn kerk gevonden heb,laat ik het u weten oke?
Positivo
Beste @Rotterdam: wat zijn 'liggingsverschillen'? Ik heb daar nog nooit van gehoord? Zijn 't geografische verschillen? Of liturgische verschillen?
@Juni: ik had begrepen dat je naar 'n kerk gaat, maar niet wilde zeggen naar welke.
Maar ik begrijp nu dat je (begrijpelijk) door de bomen het bos niet meer ziet.
Ik zou zeggen: bid tot God dat hij je naar een plek brengt die voor jou is bedoeld
Tip: zoek kerken op waar de blijheid van het evangelie het uitgangspunt is en waar je een onbekeerde mee naar toe kunt nemen. De somberheid in veel zwaar orthodoxe kerken heeft (helaas) al heel wat mensen 'religieus depressief' gemaakt. Ik wens je sterkte met je zoektocht!
debbie
vergeet niet, ik zit zelf in de pkn gb,
en wij vallen onder het confenent van alblasserdam,
daardoor geen gepreek of gelees uit de lutheraanse belijdenisgeschriften,
geen homo-huwelijken enz.
er is dus niks veranderd en toch is er een hhk gemeente opgericht,
en binnen 5 jaar zat daar zo'n verschil in,
dat vind ik heel jammer, wij zochten wel eens toenadering bij jongeren aldaar,
maar dat werd afgehouden door hen,
wij navragen waarom,
werd in de kerk gezegd dat ze niet met ons mochten omgaan,
te triest voor woorden toch?
rotterdam
@Positivo ; liggingsverschillen ? ik citeerde "Matjan". In mijn antwoord staat het tussen aanhalingstekens, het is inderdaad een raar woord.
juni
positivo@
als er vaders en moeders in de Genade zijn,hoeft niemand depressief te worden.

maar daar ontbreekt het volgens mij aan.
jehovra
Het is al eerder gezegd... hoe jammer is het dat er tegenwoordig zoveel geschopt wordt. Saillant detail is de vijandschap die ervaren wordt door mensen, in de vorm van het zich niet geaccepteerd voelen in eigen overtuiging, waarbij het paradoxale zit in het vervolgens schoppen naar alles wat anders is.

@juni behoorlijk kenmerkende rechts-orthodoxe uitspraak van iemand die door de bomen het bos niet meer ziet.
elisdewaard
Ik herken het probleem van de vraagsteller volledig. Ook ik ben momenteel (nog) lid van een HHK gemeente, maar ik hoop met het doen van belijdenis a.s. Pasen mij over te laten schrijven naar de kerk waar ik vandaan kom, een Ger.Bondsgemeente binnen de PKN. Er is wel degelijk sprake van een verrechtsing van de HHK, die mij nou net iets te ver gaat. Hiermee wil ik echter niet zozeer afgeven op het kerkverband, nog op de mens, maar wil ik puur aangeven dat het niet bij mij past.

@ Juni
'Bewaar het Pand' is de rechtse stroming binnen de Christelijk Gereformeerde Kerk (CGK), die zich inderdaad o.a. afzet tegen TV etc, maar zich meer onderscheidt door een orthodoxe leer.
Het Gekrookte Riet is de vroegere rechtse kring binnen de voormalige Nederlands Hervormde Kerk (NHK), rechtser dan de gemiddelde Gereformeerde Bondsgemeente (GB).