Hernia gehad

drs. A. Meijer / 2 reacties

Vraag

Als jongere heb ik een aantal jaren geleden een hernia gehad (klachten waren toen hevige rugpijn, uitstralende pijn in de benen, dove en tintelende benen, moeite hebben met lopen, zitten, zelf aankleden etc.). Op de MRI-scan was op dezelfde tussenwervelschijf (L4-L5) degeneratie zichtbaar. Na deze diagnose heb ik een multidisciplinaire behandeling gehad, hierna ging het lichamelijk beter, lag verder herstel voor de hand en heb ik mijn studie weer opgepakt. Ik was fysiek gezien in staat deze aan te kunnen, al moest ik er maar niet op rekenen ooit volledig aan het werk te komen: ik was en bleef chronische rugpatiënt. Het opbouwen van m'n studie is heel langzaam gegaan en vanuit het behandelteam kreeg ik te horen dat ik mijn lichaam de tijd moest geven om te herstellen. Ik bleef veel rugpijn houden. Twee jaar geleden ben ik wakker geworden met heftige rugpijn en uitstralingen en sinds die tijd ging ik alleen maar achteruit. Heb continue indringende rugpijn vanuit de wervels, veel uitstralende pijn in het linkerbeen tot de voet/tenen toe. De pijn loopt als een baan vanuit de wervels over mijn bil naar mijn bovenbeen. Het weefsel is daar ook helemaal stug/hard. De pijn vergt erg veel van me, waardoor ik weinig energie heb. Na een inspannend activiteit voor bijv. m'n studie ben ik de eerste dagen tot weinig in staat. Lichamelijk heb ik zware pijn en ben erg vermoeid. Ik fitness twee keer per week, maar ik word er niet sterker van en functioneer beneden mijn niveau. Na opnieuw een MRI kreeg ik te horen dat L4-L5 volledig versleten is en dat het overduidelijk was dat dit de veroorzaker is van de heftige pijn. De diagnose luidde: segmentale instabiliteit LWK, met als oorzaak degeneratie. Ik kreeg het advies mee voor core stability training en bindweefselmassage. Al een aantal maanden volg ik deze behandeling via een praktijk voor fysiotherapie. Zonder resultaat: ik blijf heftige pijn houden en ook de behandeling is erg pijnlijk. Zonder rust en pijnstilling (naproxen, tramadol en paracetamol) krijg ik de pijn niet onderdrukt. De verwachting was dat wanneer ik mijn rug beter zou kunnen stabiliseren, de pijn ook zou verminderen, maar dit lijkt niet aan te slaan. Zijn er andere mogelijkheden? Ik snap inmiddels niets meer van m'n eigen lichaam... en lijk soms te ‘verdrinken’ in m'n eigen pijn.

Antwoord

Beste vragensteller,

Een van de mogelijke behandelingen bij discopathie is het plaatsen van een discusprothese. Dit is in Nederland nog in een experimenteel stadium, dus hiertoe wordt niet snel overgegaan.

Of dit iets voor jou is weet ik niet, dat is iets wat je met de specialist moet overleggen (ik meen dat het in Zwolle wordt gedaan).

Veel sterkte en hartelijke groet,
A. Meijer

Tags in dit artikel:

hernia
2 reacties
dijna61
Al eens bij dokter Wigt geweest in Meppen?
Misschien kun je hier iets mee?
kokdros
Hoi

Ook ik heb degenaratie van drie tussenwervelschijven en heb erg lang (6 Jaar) getopt voor ik bij de juiste behandelaar terecht kwam
Nu ben ik pijnvrij
Ik heb drie behandelingen gehad waaronder een NUCLEOPLASTIE en een IDED (zie youtube)
Je moet je door een huisarts laten doorsturen naar een pijnpoli van een groot ziekenhuis.
Verdere informatie over de behandelingen die gegeven kunnen worden op een pijnpoli zie onderstaande site.
http://www.pijnpolikliniek.info/

Veel sterkte en en laat je doorverwijzen

Simon Kok