Inenten en werk op consultatiebureau

drs. N. Wolswinkel / 3 reacties

Vraag

Ik doe de opleiding verpleegkunde (HBO-V). Ik heb een tijdje geleden een snuffelstage gelopen in de JGZ. Op het consultatiebureau worden kinderen ingeënt. Vanwege mijn principes ben ik hier geen voorstander van. Mijn vraag is dan ook, is het mogelijk om als JGZ vpk op een consultatiebureau te werken, als je tegen inenten bent?

Antwoord

De vraag is welke consequenties je verbindt aan jouw eigen overtuiging: 1. Weigeren vaccinaties uit te voeren. 2. Wel vaccineren, al is het jouw keus niet in jouw eigen leven of voor je eigen kinderen. Voor beide valt wat te zeggen.

In het eerste geval lijkt me werken op een CB lastig, maar ik ken de regels niet goed, hangt ook van de baas af. Werk je op een 'soloplek', dan lijkt me het vrijwel onmogelijk, er 'moeten' wel kinderen gevaccineerd worden.

Maar er zijn anderen, werkzaam in die sector, die daar meer over weten te vertellen.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

vaccinatie
3 reacties
drj
Wat waardevol, dat je zo integer over alles nadenkt wat je doet! Er zijn zoveel mensen die gedachteloos door het leven gaan.
Je hebt voor jezelf na alles overwogen te hebben, het besluit genomen je niet te laten inenenten.
Nu loop je op je werk ertegenaan, dat veel mensen zich wel laten inenten en dat jij ook nog degene bent, die dit moet uitvoeren.
Ik kan me voorstellen dat dat wringt.

Vertrouwen op God is een belangrijk thema. Inenten of niet inenten is een beslissing die iedereen voor zijn eigen geweten zo goed mogelijk neemt. Dat wordt ook door verschillende denkrichtingen (ook binnen dezelfde kerk) niet hetzelfde gezien.

Hoewel ik je probleem kan begrijpen, heb ik het gevoel, dat het bij inenten toch wat anders ligt dan bij abortus of euthanasie. Ik zou me goed kunnen voorstellen dat je inentingen uitvoert, terwijl je zelf die beslissing niet zou nemen. Vanwege de reden dat in deze zaak een ieder in zijn eigen gemoed volkomen verzekerd zijn moet, en je niet kunt oordelen over het gemoed van anderen. Om die reden ben ik er niet van overtuigd, dat je dit als strijdpunt moet aankaarten bij het consultatiebureau waar je wilt werken.

De Nederlandse Patientenvereniging heeft een brochure uitgebracht over wel of niet vaccineren en de verschillende meningen die daarover bestaan. Die brochure vind ik zeker het lezen waard:

http://www.npvzorg.nl/fileadmin/volwassenen/PDF-bestanden/Brochure-ouders_spreads.pdf

Veel wijsheid wenst drj.
drj
@peerkloppe

als je het zo steng bekijkt kun je ook vanwege je principes niet in de bejaardenzorg werken vanwege euthanasie en niet in de gynaecologie vanwege abortus en IVF en niet in de tropengeneeskunde vanwege de inentingen en waarschijnlijk sowieso niet in een ziekenhuis waar mannen liggen, omdat je die dan moet wassen (en dat dat voor onze gezindte geen probleem schijnt te zijn is voor mij echt een raadsel, daar bestaan betere Bijbelverzen tegen dan tegen vaccinatie).
Blijft over het schrobben van de stoep voor het ziekenhuis??? ;-)
Boaz
@drj: zo vreemd is de gedachtegang van peerkloppe nog niet. Het werk van een consultatiebureau arts bestaat voor een groot deel uit inenten. Het is niet vol te houden als je dat doorschuift naar collega's, dat geeft al gauw irritaties. Dat is niet te vergelijken met werk in een bejaardentehuis waar je echt niet elke dag wordt geconfronteerd met actieve euthanasie.