Geen goede sfeer bij schoonouders

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Sinds een jaar heb ik een relatie met een meisje en op zich gaat het heel goed. Ik zit alleen met één probleem: als ik in het weekend bij haar en haar ouders langs kom, hangt er vaak geen goede sfeer. Volgens mij komt dit omdat haar jongere zusje constant ruzie heeft met haar ouders. Mijn vriendin kiest nooit de kant van haar zusje, ook al heb ik het gevoel dat zij best wel goede punten maakt. Als ik dit met haar bespreek, reageert ze altijd met "ik heb dezelfde opvoeding gehad en deed nooit moeilijk." Deze situatie maakt de weekenden bij haar thuis erg beklemmend, waardoor ik er nogal tegenop zie. Kan ik hier iets aan doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Of jij iets aan het gedrag van het zusje kunt doen? Geen idee, misschien kun je eens met háár praten. Soms helpt het ook om lastige situaties met een beetje humor tegemoet te treden, zodat de sfeer in huis mogelijk wat meer ontspannen zou kunnen worden door "inbreng van buiten."

Of bedoel je met je vraag iets anders, namelijk de reactie van jouw vriendin, zoals je die beschrijft? Met je vriendin moet je in ieder geval aan de praat blijven. Dat zij dezelfde opvoeding krijgt als haar zusje zou je denken, maar dat zegt nog niets over het gedrág van het zusje, die een ándere plaats binnen het gezin heeft. Oudste. Of jongste. Mogelijk zijn er nog andere kinderen. Wellicht heeft het zusje een heel ander karakter dan je vriendin. Een andere opleiding kan van invloed zijn. Of een andere werkkring. Onderschat ook de betekenis van vriendschappen niet (of juist het ontbreken ervan). Bovendien zal de reactie van ouders naar een meegaand type kind logischerwijs ook anders zijn dan tegen een kind dat zich afzet. Kortom: het ruziemakende zusje kan de sfeer in huis bepalen, maar oorzaken zijn niet één-twee-drie aan te wijzen.  En of jij daar iets aan doen kunt, is maar helemaal de vraag.

Hopelijk kun je na mijn antwoord wat meer begrip opbrengen voor de problematiek, en daardoor jouw eigen houding beter bepalen. Want dat de weekenden minder plezierig verlopen dan je zou wensen met een beklemmende sfeer, is heel vervelend. Neem jezelf serieus en vraag jezelf terdege af wat het met jou doet. Ertegen opzien is al een signaal dat je níét moet negeren. Hierbij één goede raad: als je aan de sfeer zelf niet iets kunt veranderen (wees heel tactvol, wanneer je daartoe wél pogingen onderneemt. Besef, dat jíj maar als gast binnenkomt!), verander dan je eigen houding tegenover het probleem. Dat kan dan twéé kanten uitgaan: 1. samen mét je vriendin de schouders er onder of 2. zónder je vriendin je eigen leven vervolgen. En eigenlijk ben ik hier een beetje mee uitgepraat tegen je, want ík ken de situátie niet en ik ken júllie niet. Met de summiere gegevens uit je brief kan ik wel een heel verhaal bedenken, maar of dat dan klopt???

In ieder geval wens ik je het allerbeste toe, en nogmaals: blijf in gesprek als je relatie je lief is!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

schoonfamilie