Geluid in mijn hoofd

dr. NN / Geen reacties

Vraag

Ik word bij tijd en wijle wakker -vaak na een (te) drukke dag- van een geluid in mijn hoofd dat klinkt als een snaar van een bas met lichte vibraties. De volgende dag kan het zijn dat er hoofdpijn rondhangt. Moet ik me hier zorgen om maken? Ik ben 58 jaar oud.

Antwoord

Beste vragensteller,

U schrijft dat u wakker wordt van het geluid dat u in uw hoofd hoort. Ik begrijp uit uw vraag dat dit een relatief nieuw verschijnsel voor u is.

Op zich komt het vaker voor dat mensen naarmate ze ouder worden een geluid in hun oor horen. We noemen dat tinnitus. Dit geluid hoor je vooral als het stil is en dat is vooral 's nachts het geval. Wakker wordt je van zulke geluiden normaal gesproken niet. Probeer eens in een volkomen stille kamer te luisteren of u het geluid nog steeds hoort. Zo ja, dan is het waarschijnlijk tinnitus, wat lastig kan zijn, maar onschuldig.

Omdat u vertelt dat u vaak de volgende morgen hoofdpijn hebt, is het ook mogelijk dat uw klachten door migraine komen. Aan migraine-hoofdpijn gaan vaak verschijnselen vooraf, die we aura noemen. Je ziet dan dingen, of hoort dingen die er niet zijn, bijvoorbeeld brommen in het oor. Dit aura wordt na enige tijd gevolgd door hoofdpijn. Hoewel het kan voorkomen dat migraine op oudere leeftijd begint, is het belangrijk op te letten of hier een speciale reden voor is.

Het lijkt dus het verstandigste na te gaan of u het geluid bij volledige stilte de hele tijd hoort. Is dat niet het geval, of heeft u de indruk dat het steeds erger wordt, dan is het noodzakelijk uw klachten op korte termijn met uw huisarts te bespreken.

Met vriendelijke groet,
Dr. NN

Tags in dit artikel:

geluidhoofdpijn