Christenen en wetenschap

Dr. E. van Garderen / 33 reacties

Vraag

Regelmatig kom ik christenen tegen die zich met hand en tand verzetten tegen de wetenschap. Ze laten zich leiden door mensen die zeggen dat ze de Waarheid rechtstreeks van God vernemen en kritische vragen worden afgedaan als duivels of menselijke zondige gedachten. Hoe komt het dat bij sommige gelovigen en leiders van gelovigen het gezonde verstand is verdwenen of lijkt te verdwijnen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je hebt je vraag waarschijnlijk nogal scherp geformuleerd om zo duidelijk mogelijk te zijn, maar hierdoor verliest je vraag enige nuance. Ik kan dan ook niet volmondig bevestigen dat je gelijk hebt met de stelling dat christenen of hun vertegenwoordigers zich met hand en tand verzetten tegen de wetenschap, maar ik voel wel welke richting je op wilt. De wetenschap is een erg breed begrip en laten we het eerst met elkaar eens proberen te worden over de vormen van wetenschap waar christenen zich tegen zouden verzetten. Overigens, een dergelijk verzet van christenen dient in het licht van je vraag volledig gebaseerd te zijn op de inhoud van de Bijbel (!).

Ik denk dat we het snel met elkaar eens zijn dat de inzichten afkomstig van een wetenschap als de Weg- en Waterbouwkunde ons als christenen weinig problemen opleveren. Ook hebben we als christenen waarschijnlijk weinig bezwaren tegen de verdere ontwikkeling van de halfgeleider technologie. Ogenschijnlijk wordt het al lastiger om als christen om te gaan met sommige resultaten van de theoretische natuurkunde, omdat deze tak van wetenschap bijvoorbeeld soms vergaande uitspraken doet over het heelal en het ontstaan ervan. Waar jij met je vraag natuurlijk vooral op doelt is het spanningsveld dat in de loop der tijd in onze westerse maatschappij is ontstaan tussen de interpretaties van de resultaten van het biomedische wetenschappelijke onderzoek en de feiten over biomedische onderwerpen in de Bijbel. Hierover kan ik heel kort en duidelijk zijn: de Bijbel is Gods onfeilbaar Woord en dus stel ik, als christen en als biomedisch wetenschapper, de informatie hierover in de Bijbel niet ter discussie. Mag ik jullie vragen, nu jullie bijv. je vwo-examen met succes hebben afgelegd en vanaf a.s. september hopen te beginnen met studies als biologie, (dier)geneeskunde, medische biologie, psychologie, filosofie, natuurkunde, etc., etc. om nog eens aan mijn uitspraak hierover terug te denken als jullie briljante professors het tegendeel beweren? Immers, jullie professors zullen jullie meenemen op een ontdekkingsreis waarin jullie leren dat wetenschap niets meer is dan (1) het formuleren van een wetenschappelijke vraagstelling, de zogenaamde hypothese; (2) het ontwerpen van een experiment om die hypothese te kunnen toetsen; (3) het analyseren en interpreteren van de uitkomsten van het uitgevoerde experiment, waardoor het mogelijk wordt om (4) de hypothese te aanvaarden of te verwerpen.

De analyse en interpretatie van de resultaten van het wetenschappelijke experiment bij (3) zijn gebaseerd op het menselijk intellect en helaas is de Bijbel dan meestal niet in zicht. Dat heeft als bijkomend gevaar dat we het menselijk intellect als het enige wetenschappelijke uitleessysteem gaan beschouwen. Hierdoor worden gemakkelijk alternatieve (bijvoorbeeld bijbelse) verklaringen over het hoofd gezien, wanneer we met ons menselijk verstand de resultaten van een experiment niet kunnen verklaren. In dergelijke gevallen wordt al snel de conclusie getrokken, "ik kan het niet verklaren en dus bestaat het niet." Het is deze triviale denkfout die helaas nogal eens de beste verklaring vormt voor de regelmatig optredende, schijnbare discrepantie tussen de uitkomsten van biomedisch onderzoek en de inhoud van de Bijbel. De dominee heeft het dan in zulke gevallen terecht over "het verduisterde menselijke verstand." Mag ik jullie vragen wanneer je je op het wetenschappelijke pad gaat begeven om altijd rekening te houden met ons verduisterde menselijke verstand? Dat schept namelijk de nodige ruimte voor het Goddelijk principe in de wetenschappelijke analyse. Ik verwacht trouwens niet van een voorganger dat hij zich in dit opzicht zou bedienen van terminologie zoals je schetst in je vraag.

Hiermee komen we dan gelijk aan bij het volgende aspect van je vraag; het verzet van christenen tegen de verkregen inzichten van wetenschappelijk onderzoek en het in jouw ogen gemakkelijk doorschieten in dat verzet door christenen. Het is duidelijk dat de verschillende takken van de wetenschap veel en belangrijke inzichten hebben opgeleverd, waardoor de kwaliteit van het menselijk leven in het algemeen is toegenomen (ik weet het: er zijn op dit punt allerlei tegen voorbeelden te bedenken). God heeft ons wel degelijk het vermogen gegeven tot (medische, geestelijke) progressie en als deze progressie niet op gespannen voet staat met de glorie van God en de inhoud van de Bijbel, dan is het niet juist om je als christen te verzetten tegen bruikbare antwoorden die de wetenschap verschaft. Blijf als christen dus ook je eigen gezonde verstand gebruiken of laat je bij ingewikkelde onderwerpen informeren door personen die inhoudelijk op de hoogte zijn.

Het is echter boven elke discussie verheven dat God ons het leven heeft geschonken om Hem te verheerlijken. Daar draait het om en dat geldt dus ook voor het leven van de wetenschappers, die dit veel te vaak vergeten of botweg niet weten. Het fundamentele probleem van de wetenschap is helaas dan ook vaak dat de verkregen inzichten en progressie vooral tot menselijke verheerlijking leiden.

Ik wil afsluiten door op te merken dat een carrière in de wetenschap en een leven gebaseerd op de inhoud van de Bijbel niet strijdig met elkaar hoeven te zijn. Enkele mooie voorbeelden zijn beschreven in het boek "Geleerd en Gelovig" van Cees Dekker.

Dr. E. van Garderen

Lees meer artikelen over:

wetenschap
33 reacties
mortlach
Waarom zou je uberhaupt wetenschapper willen worden/zijn als je overtuigd bent van de verduistering van het menselijke verstand? Is het trouwens God zelf niet die ons verstand verduistert?
Omega
@Mortlach Wellicht om antwoord te kunnen geven op vragen van niet-gelovigen zonder gezond verstand ;-)
plderoos
Laat ik het in aanvulling eens over een heel andere boeg gooien: Wetenschap bestaat helemaal niet. haha, uiteindelijk niet, bedoel ik. Want alles is gebaseerd op geloof.

zoals dr. van Garderen heel correct omschrijft: een wetenschapper stelt een hypothese (een aanname ) op, experimenteert, en verwerpt zijn aanname of acht vervolgens de kans dat zijn aanname correct is hoger in als de kans dat hij niet juist is. Hij zal niet zeggen dat zijn aanname correct was, wel dat hij dat slechts is tot het tegendeel bewezen is. Tot die tijd gelooft hij in de uitslag van zijn experimenten. Als er bewijs komt tegen zijn aanname gelooft hij het bewijs en niet meer in zijn aanname.

Iedereen gelooft. Niemand is er die niet gelooft. De mens is helemaal niet in staat niets te geloven. Ik bijvoorbeeld geloof dat er een God is en ik heb daar geen ander bewijs voor dan dat er 'uit mijzelf'' komt. Een ander gelooft dat er geen God is en heeft daar geen bewijzen voor dan er uit hemzelf komen. (weggelaten hoge komma's zijn expres) Van Darwin is bekend dat hij bij zijn sterven heeft aangegeven niet meer in zijn eigen theorie te geloven, alle wetenschap ten spijt. Ik weet dat echter niet zeker, ik was er niet zelf bij. Zo weet ook niemand zeker of het verval van koolstof waarmee de leeftijd van vondsten wordt aangetoond wel altijd lineair heeft verlopen, we waren er die paar miljoen jaren geleden namelijk niet zelf bij.

Op youtube zag ik een man heel integer en goed onderbouwd bewijzen hoe de zoutkoepels in de aardkorst zijn ontstaan ( http://www.youtube.com/watch?v=UaXoRjh3R_o ) Halverwege zegt hij glimlachend: "Ja, volgens mij sta ik hier de zondvloed te bewijzen". Klinkt goed, maar ik geloof dat de zondvloed niet bewezen hoeft te worden, het verklaart wél het ontstaan van die zoutkoepels.

Het is dus maar net waar je van uit gaat. Ik ga ervan uit dat God alles gemaakt heeft en vanuit die visie zou ook wetenschap bedreven moeten worden. En dan is daar niks mis mee.
cicero
Mag ik erop wijzen dat verschillende wetenschappers in het boek van Dekker en ook Dekker zelf bijvoorbeeld de evolutietheorie aanhangen? Niet dat ik daar problemen mee heb. Maar ik vraag me af hoe een positieve verwijzing naar dit boek en de nogal extreme stellingname van meneer Van Garderen zich verhouden.
mortlach
Plderoos schreef:
Van Darwin is bekend dat hij bij zijn sterven heeft aangegeven niet meer in zijn eigen theorie te geloven, alle wetenschap ten spijt.

Dit is een leugen die maar al te graag in stand wordt gehouden door anti-evolutie creationisten die het niet al te nauw nemen met Gods geboden. Jokken voor de Heere, zo noem ik dat altijd.

Plderoos schreef
Ik weet dat echter niet zeker, ik was er niet zelf bij."

Je kunt ook een goede biografie lezen, dan blijkt alleen al uit het karakter van Darwin dat hij tot zijn dood volledig achter zijn theorie stond. In die biografie is vast ook te lezen waar de leugen vandaan komt van die sterfbedbekering.

Plderoos schreef:
Zo weet ook niemand zeker of het verval van koolstof waarmee de leeftijd van vondsten wordt aangetoond wel altijd lineair heeft verlopen, we waren er die paar miljoen jaren geleden namelijk niet zelf bij.

We waren er niet bij? Nou en? Je hoeft ergens niet bij te zijn om er definitieve uitspraken over te doen. Daar is ons hele rechtsstelsel op gebaseerd. De rechter is meestal geen ooggetuige van een moord, maar kan de moordenaar toch veroordelen op basis van de beschikbare bewijzen.

Plderoos schreef:
Het is dus maar net waar je van uit gaat. Ik ga ervan uit dat God alles gemaakt heeft en vanuit die visie zou ook wetenschap bedreven moeten worden. En dan is daar niks mis mee.

O, daar is heel veel mis mee. Men vergeet altijd dat het uitsluiten van het bovennatuurlijke (incl. God) door de wetenschap geen ideologische keuze is, maar puur een praktische. Wetenschap houdt zich bezig met het natuurlijke. Als je de optie openhoudt van bovennatuurlijke inmenging in je experimenten, dan zijn je experimenten per definitie niet meer betrouwbaar. Krijg je je uitslag omdat de natuur zo werkt, of omdat God of een engel of de duivel met de meting heeft lopen rommelen?
plderoos
@ Mortlach, en dat geloof jij dan weer :-)
Evert_60
@ Mortlach. In deze thread plaats je als eerste een reactie op het zgn. "verduisterde menselijke verstand". Vervolgens bestrijdt je, overigens geheel op basis van argumenten, een aantal stellingen van Plderoos. Maar, ik wil je er op wijzen dat je daarbij pardoes in de valkuil trapt waar het geraadpleegde panellid juist zo voor waarschuwt. Je stelt in je reactie op Plderoos: "......We waren er niet bij? Nou en? Je hoeft ergens niet bij te zijn om er definitieve uitspraken over te doen. Daar is ons hele rechtsstelsel op gebaseerd. De rechter is meestal geen ooggetuige van een moord, maar kan de moordenaar toch veroordelen op basis van de beschikbare bewijzen."

Ja, dat is waar, maar het is slechts gedeeltelijk waar. Onze rechters zullen hun uiterste best doen om tot een rechtvaardige uitspraak te komen in een zaak, maar ze bedienen zich daarbij noodgedwongen van hun menselijk intellect. Dit gaat waarschijnlijk vaak goed, waardoor de rechtspraak in Nederland gelukkig veel krediet heeft. Echter, we zijn de laatste jaren opgeschrikt door een aantal ernstige rechterlijke dwalingen, waarvan zonder uitzondering achteraf bleek dat er sprake was van foutieve gerechtelijke interpretaties door ernstige methodologische fouten of omdat verkeerde conclusies waren getrokken op basis van technische onvolkomenheden. In die gevallen werd pas lang nadat de rechter tot een vonnis was gekomen ontdekt dat er ernstige fouten waren gemaakt, omdat de kwaliteit van het forensische onderzoek zich verder had ontwikkeld (dus de interpretaties van de bevindingen van het forensische onderzoek waren veranderd door progressie in de forensische wetenschappen!). De gevolgen hiervan zijn ernstig geweest: personen hebben jarenlang in de gevangenis gezeten voor bijvoorbeeld moord, totdat op een gegeven moment door voortschrijdend inzicht bleek dat het juridische systeem op een schokkende wijze had gefaald en deze mensen onterecht had veroordeeld. Natuurlijk hebben deze rechters niet met opzet die fouten gemaakt, maar deze fouten komen volledig voort uit het "verduisterde menselijke verstand". Dwz. deze fouten zijn gemaakt omdat er ten onrechte een te groot vertrouwen werd gesteld in de heersende interpretaties van de resultaten van forensisch onderzoek op dat moment en er geen rekening werd gehouden met mogelijk alternatieve verklaringen.

Het "verduisterde menselijke verstand" in de rechtspraak heeft in ieder geval geleid tot de volgende rechterlijke dwalingen: Moord in Giessen-Nieuwkerk (1923); Rotterdamse carnavalsmoord (1984); Zaanse paskamermoord (1984); Bejaardenverzorgster Ina Post (1986); Puttense moordzaak (1994); Hendrik W. uit Almelo (1997); Schiedammer parkmoord (2000); Lucia de Berk (2003) en waarschijnlijk ook de Bredase restaurantmoord (1993).
plderoos
I rest my case :-)
Evert_60
@ Mortlach: chapeau! Dat siert je, je eerste stap opweg naar een geloof in onze Vader.
mortlach
@Evert: Ik heb geen idee waar je het over hebt. Het is onder andere de houding jegens wetenschap die ervoor zorgt dat christendom simpelweg geen optie voor me is.

Ja, soms worden we gedwongen te handelen met beperkte kennis, in de rechtspraak en in de wetenschap. Dat gaat gelukkig vaak goed, maar zo nu en dan ook wel eens fout. Daar moeten we dan van leren, want wat kun je anders. In de Bijbel vind je ook geen antwoord of iemand nu schuldig is aan moord of niet.

Hetzelfde in de wetenschap. We bestuderen dingen waarvan we het antwoord nog niet weten; daarom heet het onderzoek! Een wiskundige beschreef onderzoek eens zo: het is alsof je in een donkere kamer staat en op de tast zoekt naar de meubels. Na een tijdje heb je wel enig idee waar alles staat, maar dan vind je het lichtknopje en dan is je ineens alles duidelijk.

Het grootste punt is dat zaken in het verleden sporen achterlaten in het heden. Ik moet altijd wel gniffelen als creationisten ad hoc de lichtsnelheid even aanpassen om vast te kunnen houden aan iets in de Bijbel. Als je dan weet wat er allemaal afhankelijk is van die lichtsnelheid, dan weet je ook dat je op die manier meer problemen oproept dan oplost. Maar goed, zolang je er niet teveel van afweet en je er niet te veel in verdiept, dan klopt het allemaal wel.

En wat betreft dat verduisterde verstand... Waarom zou je in vredesnaam je hele werkende leven besteden aan onderzoek als je denkt dat het antwoord toch onbereikbaar is - OMDAT God je verstand verduistert houdt. Waar in de Bijbel vind je het antwoord of de Kopenhaagse interpretatie van kwantum mechanica klopt of niet, om eens wat te noemen.
Evert_60
@ Mortlach: mag ik jouw wetenschappelijk curriculum zien? Waar heb je het nou eigenlijk over? Overigens is Evert_60 toevallig ook Dr. Evert van Garderen, het geraadpleegde panellid, die misschien juist wel succesvol in de wetenschap in geworden door rekening te houden met het verduisterde menselijke verstand. Wat is jouw boodschap nou eigenlijk? Ik probeer echt jouw boodschap te ontdekken ..... Je gaat me toch niet vertellen dat je letterlijk de zgn advocaat van de duivel bent?
1a2b3c
Ik weet niet wat voor gedachten je bij het "verduisterde verstand" hebt, maar dat houdt echt niet in dat je verstand op nul staat hoor. Het is meer dat je zo gericht bent op de wereld, jezelf, religie.... dat je blind bent voor het evangelie van God.
Evert_60
@1a2b3c: precies, mee eens. De bewoording is een beetje afhankelijk van de protestantse bloedgroep waartoe je behoort. Mijn bewoording komt overeen met jouw bewoording.
Evert_60
@ Mortlach: kom we trekken even door in deze discussie. We moeten ons met z'n allen realiseren dat onze bijdragen op dit forum niet vrijblijvend zijn. Als je iets beweert dan moet je dat ook, indien nodig, kunnen waarmaken. In dat kader geef ik je hier een uittreksel van mijn wetenschappelijke publicaties, op basis waarvan ik op dit forum een aantal zaken heb willen zeggen over wetenschap en ons menselijke verduisterde verstand. Heb je me ook horen zeggen dat het fundamentele probleem van de wetenschap is dat dit vooral leidt tot menselijke verheerlijking.
Mag ik nou van jou zien waar jij je eigenlijk op baseert?

This message contains search results from the National Center for Biotechnology Information (NCBI) at the U.S. National Library of Medicine (NLM). Do not reply directly to this message

Sent on: Sun Aug 5 09:51:53 2012
Search: garderen e

PubMed Results
Items 1 - 43 of 43 (Display the 43 citations in PubMed)

1. [The contribution of pathology in the clinical diagnosis of cutaneous mast cell tumors in the dog].
van Garderen E, Vos JH, Meertens NM, Peperkamp NH, Junker K, de Vos JP.
Tijdschr Diergeneeskd. 2012 Jan;137(1):30-7. Dutch. No abstract available.
PMID: 22372055 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related citations
2. Hydranencephaly in calves following the bluetongue serotype 8 epidemic in the Netherlands.
Wouda W, Roumen MP, Peperkamp NH, Vos JH, van Garderen E, Muskens J.
Vet Rec. 2008 Mar 29;162(13):422-3. No abstract available.
PMID: 18375990 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related citations
3. Biodistribution studies of epithelial cell adhesion molecule (EpCAM)-directed monoclonal antibodies in the EpCAM-transgenic mouse tumor model.
Kosterink JG, McLaughlin PM, Lub-de Hooge MN, Hendrikse HH, van Zanten J, van Garderen E, Harmsen MC, de Leij LF.
J Immunol. 2007 Jul 15;179(2):1362-8.
PMID: 17617629 [PubMed - indexed for MEDLINE] Free Article
Related citations
4. Immunohistochemical evaluation of p53 expression with different antibodies in malignant canine tumours with or without p53 gene mutation.
Zacchetti A, van Garderen E, Rutteman GR.
Vet Comp Oncol. 2007 Jun;5(2):108-18.
PMID: 19754794 [PubMed - in process]
Related citations
5. Macrophages direct tumour histology and clinical outcome in a colon cancer model.
Oosterling SJ, van der Bij GJ, Meijer GA, Tuk CW, van Garderen E, van Rooijen N, Meijer S, van der Sijp JR, Beelen RH, van Egmond M.
J Pathol. 2005 Oct;207(2):147-55.
PMID: 16104052 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related citations
6. Suppression of anoikis and induction of metastasis by the neurotrophic receptor TrkB.
Douma S, Van Laar T, Zevenhoven J, Meuwissen R, Van Garderen E, Peeper DS.
Nature. 2004 Aug 26;430(7003):1034-9.
PMID: 15329723 [PubMed - indexed for MEDLINE] Free Article
Related citations
7. Central role of complement in passive protection by human IgG1 and IgG2 anti-pneumococcal antibodies in mice.
Saeland E, Vidarsson G, Leusen JH, Van Garderen E, Nahm MH, Vile-Weekhout H, Walraven V, Stemerding AM, Verbeek JS, Rijkers GT, Kuis W, Sanders EA, Van De Winkel JG.
J Immunol. 2003 Jun 15;170(12):6158-64.
PMID: 12794146 [PubMed - indexed for MEDLINE] Free Article
Related citations
8. Validation of the use of proliferation markers in canine neoplastic and non-neoplastic tissues: comparison of KI-67 and proliferating cell nuclear antigen (PCNA) expression versus in vivo bromodeoxyuridine labelling by immunohistochemistry.
Zacchetti A, van Garderen E, Teske E, Nederbragt H, Dierendonck JH, Rutteman GR.
APMIS. 2003 Mar;111(3):430-8.
PMID: 12752223 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related citations
9. Canine prostate carcinoma: epidemiological evidence of an increased risk in castrated dogs.
Teske E, Naan EC, van Dijk EM, Van Garderen E, Schalken JA.
Mol Cell Endocrinol. 2002 Nov 29;197(1-2):251-5.
PMID: 12431819 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related citations
10. Locally produced growth hormone in canine insulinomas.
Robben JH, Van Garderen E, Mol JA, Wolfswinkel J, Rijnberk A.
Mol Cell Endocrinol. 2002 Nov 29;197(1-2):187-95.
PMID: 12431812 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related citations
11. Growth hormone gene expression in canine normal growth plates and spontaneous osteosarcoma.
Kirpensteijn J, Timmermans-Sprang EP, van Garderen E, Rutteman GR, Lantinga-van Leeuwen IS, Mol JA.
Mol Cell Endocrinol. 2002 Nov 29;197(1-2):179-85.
PMID: 12431811 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related citations
12. Morphogenic and tumorigenic potentials of the mammary growth hormone/growth hormone receptor system.
van Garderen E, Schalken JA.
Mol Cell Endocrinol. 2002 Nov 29;197(1-2):153-65. Review.
PMID: 12431808 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related citations
13. Clinico-pathological aspects of canine cutaneous and mucocutaneous plasmacytomas.
Cangul IT, Wijnen M, Van Garderen E, van den Ingh TS.
J Vet Med A Physiol Pathol Clin Med. 2002 Aug;49(6):307-12.
PMID: 12227474 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related citations
14. Tenascin expression in normal, hyperplastic, dysplastic and neoplastic canine mammary tissues.
Faustino AM, van Garderen E, Schalken JA, Nederbragt H.
J Comp Pathol. 2002 Jan;126(1):1-8.
PMID: 11814316 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related citations
15. Canine balloon and signet-ring cell melanomas: a histological and immunohistochemical characterization.
Cangul IT, van Garderen E, van der Linde-Sipman JS, van den Ingh TS, Schalken JA.
J Comp Pathol. 2001 Aug-Oct;125(2-3):166-73.
PMID: 11578133 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related citations
16. Enhancement of polymorphonuclear cell-mediated tumor cell killing on simultaneous engagement of fcgammaRI (CD64) and fcalphaRI (CD89).
van Egmond M, van Spriel AB, Vermeulen H, Huls G, van Garderen E, van de Winkel JG.
Cancer Res. 2001 May 15;61(10):4055-60.
PMID: 11358825 [PubMed - indexed for MEDLINE] Free Article
Related citations
17. Growth hormone induces tyrosyl phosphorylation of the transcription factors Stat5a and Stat5b in CMT-U335 canine mammary tumor cells.
van Garderen E, Swennenhuis JF, Hellmén E, Schalken JA.
Domest Anim Endocrinol. 2001 Feb;20(2):123-35.
PMID: 11311850 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related citations
18. Immune response in hormonally-induced prostatic hyperplasia in the dog.
Mahapokai W, van den Ingh TS, van Mil F, van Garderen E, Schalken JA, Mol JA, van Sluijs FJ.
Vet Immunol Immunopathol. 2001 Feb 10;78(3-4):297-303.
PMID: 11292530 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related citations
19. Cloning and cellular localization of the canine progesterone receptor: co-localization with growth hormone in the mammary gland.
Lantinga-van Leeuwen IS, van Garderen E, Rutteman GR, Mol JA.
J Steroid Biochem Mol Biol. 2000 Dec 31;75(4-5):219-28.
PMID: 11282275 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related citations
20. IgA and the IgA Fc receptor.
van Egmond M, Damen CA, van Spriel AB, Vidarsson G, van Garderen E, van de Winkel JG.
Trends Immunol. 2001 Apr;22(4):205-11. Review.
PMID: 11274926 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related citations
21. Progestin-induced mammary growth hormone (GH) production.
Mol JA, Lantinga-van Leeuwen I, van Garderen E, Rijnberk A.
Adv Exp Med Biol. 2000;480:71-6. Review.
PMID: 10959411 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related citations
22. Growth hormone gene expression in normal lymph nodes and lymphomas of the dog.
Lantinga van Leeuwen IS, Teske E, van Garderen E, Mol JA.
Anticancer Res. 2000 Jul-Aug;20(4):2371-6.
PMID: 10953298 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related citations
23. Cell kinetics and differentiation after hormonal-induced prostatic hyperplasia in the dog.
Mahapokai W, Xue Y, van Garderen E, van Sluijs FJ, Mol JA, Schalken JA.
Prostate. 2000 Jun 15;44(1):40-8.
PMID: 10861756 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related citations
24. FcalphaRI-positive liver Kupffer cells: reappraisal of the function of immunoglobulin A in immunity.
van Egmond M, van Garderen E, van Spriel AB, Damen CA, van Amersfoort ES, van Zandbergen G, van Hattum J, Kuiper J, van de Winkel JG.
Nat Med. 2000 Jun;6(6):680-5.
PMID: 10835685 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related citations
25. Tyrosinase gene expression in clear cell sarcoma indicates a melanocytic origin: insight from the first reported canine case.
Cangul IT, van Garderen E, van der Poel HJ, Weijer K, Misdorp W.
APMIS. 1999 Nov;107(11):982-8.
PMID: 10598869 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related citations
26. Examination of adenovirus-types in intestinal vascular endothelial inclusions in fatal cases of enteric disease in cattle, by in situ hybridisation.
Smyth JA, Moffett DA, van Garderen E, Orr JP.
Vet Microbiol. 1999 Oct;70(1-2):1-6.
PMID: 10591492 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related citations
27. Expression and molecular characterization of the growth hormone receptor in canine mammary tissue and mammary tumors.
van Garderen E, van der Poel HJ, Swennenhuis JF, Wissink EH, Rutteman GR, Hellmén E, Mol JA, Schalken JA.
Endocrinology. 1999 Dec;140(12):5907-14.
PMID: 10579357 [PubMed - indexed for MEDLINE] Free Article
Related citations
28. Mammary growth hormone and tumorigenesis--lessons from the dog.
Mol JA, Lantinga-van Leeuwen IS, van Garderen E, Selman PJ, Oosterlaken-Dijksterhuis MA, Schalken JA, Rijnberk A.
Vet Q. 1999 Oct;21(4):111-5. Review.
PMID: 10567999 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related citations
29. Genomic organization of the canine p53 gene and its mutational status in canine mammary neoplasia.
Chu LL, Rutteman GR, Kong JM, Ghahremani M, Schmeing M, Misdorp W, van Garderen E, Pelletier J.
Breast Cancer Res Treat. 1998 Jul;50(1):11-25.
PMID: 9802616 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related citations
30. Atrial fibrillation associated with central nervous symptoms and colic in a horse: a case of equine cardiomyopathy.
Wijnberg ID, van der Kolk JH, van Garderen E, Binkhorst GJ.
Vet Q. 1998 Apr;20(2):73-6.
PMID: 9563165 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related citations
31. Expression of growth hormone in canine mammary tissue and mammary tumors. Evidence for a potential autocrine/paracrine stimulatory loop.
van Garderen E, de Wit M, Voorhout WF, Rutteman GR, Mol JA, Nederbragt H, Misdorp W.
Am J Pathol. 1997 Mar;150(3):1037-47.
PMID: 9060840 [PubMed - indexed for MEDLINE] Free PMC Article
Related citations
32. Lack of association of progestin-induced cystic endometrial hyperplasia with GH gene expression in the canine uterus.
Kooistra HS, Okkens AC, Mol JA, van Garderen E, Kirpensteijn J, Rijnberk A.
J Reprod Fertil Suppl. 1997;51:355-61.
PMID: 9404306 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related citations
33. Effects of progestin administration on the hypothalamic-pituitary-adrenal axis and glucose homeostasis in dogs.
Selman PJ, Mol JA, Rutteman GR, van Garderen E, van den Ingh TS, Rijnberk A.
J Reprod Fertil Suppl. 1997;51:345-54.
PMID: 9404305 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related citations
34. Cutaneous malignant melanomas in 57 cats: identification of (amelanotic) signet-ring and balloon cell types and verification of their origin by immunohistochemistry, electron microscopy, and in situ hybridization.
van der Linde-Sipman JS, de Wit MM, van Garderen E, Molenbeek RF, van der Velde-Zimmermann D, de Weger RA.
Vet Pathol. 1997 Jan;34(1):31-8.
PMID: 9150543 [PubMed - indexed for MEDLINE] Free Article
Related citations
35. New insights in the molecular mechanism of progestin-induced proliferation of mammary epithelium: induction of the local biosynthesis of growth hormone (GH) in the mammary glands of dogs, cats and humans.
Mol JA, van Garderen E, Rutteman GR, Rijnberk A.
J Steroid Biochem Mol Biol. 1996 Jan;57(1-2):67-71. Review.
PMID: 8645618 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related citations
36. Comparison of the histological changes in the dog after treatment with the progestins medroxyprogesterone acetate and proligestone.
Selman PJ, van Garderen E, Mol JA, van den Ingh TS.
Vet Q. 1995 Dec;17(4):128-33.
PMID: 8751273 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related citations
37. Growth hormone mRNA in mammary gland tumors of dogs and cats.
Mol JA, van Garderen E, Selman PJ, Wolfswinkel J, Rijinberk A, Rutteman GR.
J Clin Invest. 1995 May;95(5):2028-34.
PMID: 7738169 [PubMed - indexed for MEDLINE] Free PMC Article
Related citations
38. Post-mortem findings in calves suffering from bovine leukocyte adhesion deficiency (BLAD).
van Garderen E, Müller KE, Wentink GH, van den Ingh TS.
Vet Q. 1994 Mar;16(1):24-6.
PMID: 7912019 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related citations
39. Progestin-induced growth hormone excess in the dog originates in the mammary gland.
Selman PJ, Mol JA, Rutteman GR, van Garderen E, Rijnberk A.
Endocrinology. 1994 Jan;134(1):287-92.
PMID: 7506206 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related citations
40. Equine pituitary neoplasia: a clinical report of 21 cases (1990-1992).
van der Kolk JH, Kalsbeek HC, van Garderen E, Wensing T, Breukink HJ.
Vet Rec. 1993 Dec 11;133(24):594-7.
PMID: 8116170 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related citations
41. [Anorexia in a pony with Cushing's disease].
van der Kolk JH, van Hoorn CJ, van Garderen E, van den Belt AJ.
Tijdschr Diergeneeskd. 1993 May 1;118(9):298-300. Dutch.
PMID: 8387700 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related citations
42. The biology and pathobiology of the intestinal intraepithelial lymphocyte: a review of the literature.
van Garderen E, van Dijk JE, van den Ingh TS.
Vet Q. 1991 Oct;13(4):225-32. Review.
PMID: 1776237 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related citations
43. Hyperlipoproteinemia in one-year-old analbuminemic rats.
Joles JA, Willekes-Koolschijn N, van Tol A, Geelhoed-Mieras MM, Danse LH, van Garderen E, Kortlandt W, Erkelens DW, Koomans HA.
Atherosclerosis. 1991 May;88(1):35-47.
PMID: 1878008 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Related citations
Evert_60
@ Mortlach. Desondanks ben ik ook een man van de wereld. Ik ben oprecht christen en ik ga straks psalmen zingen in de kerk, maar ondertussen staat op mijn labptop Frank Zappa op met de song "Why does it hurt when I pee?" Ja, het één sluit het ander echt niet uit. Jezus Christus was in dat opzicht ook uiterst verwarrend voor bijv. de farizeeërs. Verwarrend he, deze dynamiek bij christenen? Kom op, man, het christendom heeft je zoveel te bieden en blijf niet steken in die volledig achterhaalde seculiere cliché's over christenen.
mortlach
Ah, dus omdat ik slechts een geïnteresseerde leek ben (wel met universitaire opleiding) mag ik niet meer meepraten. Toe maar. Maar gefeliciteerd met je lijstje hoor. Erg indrukwekkend.

Waar ik mij aan stoor is de vreselijke selectiviteit. Je schrijft het zelf ook "... en als deze progressie niet op gespannen voet staat met de glorie van God en de inhoud van de Bijbel,..." Leuk, en als het nou wél op gespannen voet staat met de inhoud van de Bijbel? Wat dan? Dan bestaat het ineens niet meer? Dan is het ineens wetenschap ingegeven door de duivel of door het door God zelf verduisterde verstand?

Je schrijft ook "Het is echter boven elke discussie verheven dat ..." Dat vind ik vreemd. Voor mij is NIETS boven discussie verheven.

Maar goed, ik vroeg me dus af hoe je de Bijbel wilt betrekken bij het experiment dat bepaalt of de Kopenhaagse interpretatie van kwantum mechanica (of willekeurig welk ander modern wetenschappelijke kwestie) klopt op niet. Maar ja, experimenten zijn natuurlijk per definitie onbetrouwbaar want ja, hoe wil je bovennatuurlijke bemoeienis uitsluiten?

Prettige zondag verder.
Evert_60
@ Mortlach: het is makkelijk voor je om alleen maar te reageren. Wat is nou jouw concept? Wat heb jij ons nou te bieden? Kom, ik daag je uit tot een constructief gebaar. Welke boodschap heb jij als negatieve controle (om maar eens een wetenschappelijke term te gebruiken) ons te bieden? Ik doe echt mijn best, maar jouw status verwijst me juist terug naar een grijs verleden waar ik een aantal jaren geleden afstand van heb genomen.
Evert_60
@ Mortlach. Ik moet nu even afhaken, want ik ga naar de kerk. Tot later!
plderoos
nou nou nou zeg! ik ben maar middelbaar opgeleid. maar ik heb wel een hoog IQ, is dat ook goed? :D

@ Mortlach, Je hoeft niet perse letterlijk de bijbel te betrekken bij elk experiment. Wat wel zou moeten is dat men zich er bij elk experiment van bewust is dat men slechts uitzoekt wat God al bedacht heeft. En die bescheidenheid ontbreekt vaak en dat is wat een verduisterd verstand betekend. Men zou bij het beoefenen van wetenschap moeten bedenken dat er iemand is, groter dan zijzelf, die al die zogenaamde natuurkundige wetten, gewoon, met een simpele uitspraak, al heeft gemaakt.

Je hoeft het bovennatuurlijke niet uit te sluiten. God heeft alles gemaakt zoals het is en verandert dat niet (meer). Anderzijds zou je juist ook kunnen stellen dat alles aan constante verandering onderhevig is en dat God dat zo gemaakt heeft. Hoe dan ook, wetenschap zou moeten worden bedreven uit liefde voor je medemens, en met in je achterhoofd dat God het allemaal al een keer voor je bedacht heeft. Wetenschap moet bewondering opleveren, geen arrogantie.
mortlach
@Plderoos: Nou, en wat als die 'iemand' nou een Vishnu is, of Brahman, of Zeus. Uiteindelijk is het een zinloze vraag want je zult er nooit antwoord op krijgen. En zelfs als je dat wél zou krijgen, was het niet interessant. Aan God valt niets meer te verklaren. Het is dus een doodlopende weg wat betreft kennis.

Dus als niets meer verandert is de verklaring God, en als alles verandert, is dat ook God. Dezelfde verklaring gebruiken om tegenstrijdige feiten te verklaren... Dat lijkt me niet erg handig.

Wetenschap moet inderdaad bewondering opleveren, en als je boeken leest van wetenschappers, dan merk je ook dat dat precies gebeurd. Ook bij seculieren. Kijk naar lui als Richard Feynman, om er eens eentje te noemen.