De hoed als bijzaak

Ds. H. Korving / 8 reacties

Vraag

Ik loop al heel lang vast op een bepaald onderwerp. Het is zoals veel mensen het noemen een 'bijzaak', maar wel een bijzaak waarvan ik gewoon niet meer weet wat ik moet denken. Het betreft de hoed/hoofddeksel. Bij ons in de kerk (CGK) hoeven vrouwen geen hoed op (of rok aan). Toch lees ik op dit panel dat bij bijna alle antwoorden die dominees geven op vragen die de hoed betreffen, er met drang op wijzen dat de hoed voor de vrouw toch echt noodzakelijk is in de kerk. Dan komt bij mij de vraag op: Doet onze kerk het nu dan helemaal verkeerd? Wat ik van sommige mensen hoor als reden dat je geen hoed op hoef te doen naar de kerk, is bijvoorbeeld dat de Heere het haar van de vrouw als sieraad gegeven heeft en je dit dus niet hoeft te bedekken. Dat komt voor mij ook wel logisch voor, aangezien de Bijbel inderdaad vaak noemt dat het haar van de vrouw een sieraad is gegeven door God. Dan lijkt het mij raar om dat te bedekken, aangezien het haar al een bedekking van het hoofd is. Een andere reden is dat dit stuk (Korinthe 1:11) erg veelzijdig te vertalen is en er zelfs in andere landen in datzelfde stuk in de Bijbel staat dat het juist een schande is dat de vrouw een hoed op zou doen naar de kerk, omdat het haar als sieraad door God gegeven is. Is dit waar? Er zouden immers kleitabletten gevonden zijn waar dit ook op geschreven stond. Het is natuurlijk een bijzaak en absoluut niet het belangrijkste, maar het zit me wel een beetje dwars, aangezien het voor mij dan net voorkomt dat mijn kerk niet volgens de Bijbel handelt, terwijl ik mij super thuis voel in deze kerk en ook met plezier elke zondag naar de kerk ga om te horen van Gods genade. Ikzelf denk dat God het niet uit maakt of je wel of geen hoed op hebt, Hij kijkt namelijk door alles heen en kijkt naar je hart.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je vraag gaat over een onderwerp waarover ook in de kerken waartoe jij en ik behoren verschillend wordt gedacht en dienovereenkomstig gehandeld. Jij en ik blijken er ook iets verschillend over te denken, omdat naar mijn mening de klassieke en meer behoudende opvatting bij dit onderwerp de voorkeur verdient. Voor mij is ook bij dit soort onderwerpen de vraag belangrijk: hoe blijven we zo dicht mogelijk bij de aanwijzingen die de Heilige Geest ons in het Woord heeft gegeven ten aanzien van de eredienst.

Het afwerpen van de sluier werd in de gemeente van Korinthe als een vorm van provoceren ervaren. Het bedekken van het hoofd als een teken van respect voor de orde die God in de verhouding man/vrouw/God heeft gegeven. In die zin heeft het dus ook ene symbolische betekenis : ik wil graag een christenvrouw zijn die zich in alles aan de wil van de Heere onderwerpt. Het dragen van een hoed kan in onze context gezien worden als een passende en eigentijdse vorm om dat principe te bewaren.

Wat niet de voorkeur verdient is om er op een afkeurende en veroordelende manier mee om te gaan. Dat gevaar ligt zomaar op de loer. We moeten ook niet denken dat vrouwen die een hoofddeksel dragen dus meer ootmoedig en Christusgelijkvormig zijn dan anderen. Dat zal nog moeten blijken in heel de levenswandel. Ik ken vrouwen die geen hoed dragen maar wel de Heere vrezen en Zijn Woord lief hebben. Ik ken ook vrouwen die wel een hoed dragen maar de Heere niet vrezen. Tegen die achtergrond wordt het belang van dit onderwerp dus gerelativeerd. Kortom, we moeten er niet op die manier een hoofdzaak van maken, (als is de hoed wel een zaak voor het hoofd...).

Tussen de polen van de meer behoudende positie en die mening die stelt dat het er niet toe doet omdat het geen hoofdzaak is, bevinden zich tal van tussenvormen. De kerkenraad van een plaatselijke gemeente moet hier proberen leiding aan te geven. Er zou nog meer over te zeggen zijn, maar ik wil voorkomen dat we in haarkloverij zouden eindigen....

PS: Over de kleitabletten waar jij het over hebt is mij niets bekend, maar dat kan aan mij liggen.

Met vriendelijke groet,
Ds. H. Korving

Tags in dit artikel:

bijzakenhoofdbedekkingkerkdienst
8 reacties
Roozemond
Ik draag wel een hoed in de kerk.
Ik denk als je daarmee groot gebracht bent, het ook niet zo vlug als vervelend ervaren wordt.

Persoonlijk hou ik van eenvoud en waar ik soms veel verdriet van heb, is dat er altijd mensen zijn die opgaan in het dragen van een hoed en er een hoofdzaak van maken. Je kunt dan bijna niets meer zien als ze voor je zitten omdat het grote niet groot genoeg is. Ik weet zeker dat God hier ook om huilt.....

Toch blijf ik een hoed dragen, niet omdat het moet, maar uit liefde voor Hem, maar wel in eenvoud.

Hoogmoed is een gruwel voor God.

Kortom, maak je keus biddend. En dat kerken dit verschillend oppakken, is altijd al zo geweest.

Wat ik ook zie en van dichtbij meemaak, is dat mensen keihard, zonder liefde, afgeven op die 'hoedjeskerken'. Deels begrijp ik dat, maar scheer ajb niet iedereen over 1 kam. Beter is voor hen te bidden.

Gods zegen allen.
waldboy
-ik wil graag een christenvrouw zijn die zich in alles aan de wil van de Heere onderwerpt. Het dragen van een hoed kan in onze context gezien worden als een passende en eigentijdse vorm om dat principe te bewaren.

@Roozemond en andere hoedendragende dames: onderwerpen aan de Heere doet u 24 uur per dag. Bij de bakker, bij de slager, als je de kinderen naar school brengt, als je op bezoek gaat bij familie, enz. enz. Zelfs als je slaapt. Dan draag je die hoed toch altijd. Alleen zondags naar en in en van de kerk heeft dan geen enkele zin. (Weet van een vrouw, die de hoed in de auto als ze bij de kerk parkeerden opzette en hem als ze weer in de auto zat na de dienst weer afzette).

-dat mensen keihard, zonder liefde, afgeven op die 'hoedjeskerken.'

@Roozemond: zondags met hoed en vroom in het pak naar de kerk. Door de week is er geen tot weinig verschil te zien. De buitenwereld houdt ons scherp in de gaten en weet wat echt of onecht is.

Hoe je gekleed gaat zondags bij kerkgang of anders is een persoonlijke zaak. Vragensteller het gaat erom wij u/jij ervan vindt.
Hanna
@waldboy: hoe weet jij dat Roozemond of ik of iemand anders het alleen doet voor de vorm?
je reactie doet mensen pijn! Jij kan niet in harten kijken!

Ik probeer iedere dag, ieder uur, ieder ogenblik te leven zoals Hij het van mij vraagt.

En ik zet ook mijn hoed pas op als ik bij de kerk uit de auto stap.
om te rijden met hoed op is niet praktisch en ik kom graag veilig bij de kerk aan!
(en mijn hoed is niet zo groot hoor :-)

Graag wat minder hard reageren!

en het gaat niet om wat wij willen of vinden, het gaat erom wat God ervan vind!

ons gevoel bedriegt ons vrijwel altijd...we kunnen beter op Hem vertrouwen!
Roozemond
@Hanna, dankjewel voor je reactie!

@Waldboy. De dingen die je schrijft herken ik, maar je beseft zelf denk ik niet wat je de ander hiermee aandoet. Nee, God vraagt niet van mij om 7 dagen in de week een hoed te dragen, Zijn dienst is een liefdedienst. Er is al 1000 keer over de hoed gesproken, ik heb mijn reactie gegeven vanuit mijn hart en daarom ga ik ook niet verder in discussie. God kijkt naar mijn hart, met of zonder hoed op.

Het ga je goed.
Roozemond
@Waldboy, als laatste punt bij deze vraag. Wie geeft jou het recht om zo klakkeloos over mij te oordelen? Ga ik ook zo met jou om? Je scheert alles namelijk over 1 kam terwijl ik juist in mijn reactie dat aanhaalde.
waldboy
@Rooozemond en @Hanna. Ik wil mijn excuses aanbieden als mijn reactie te hard en klakkeloos is overgekomen. Ik ben ook te persoonlijk geweest. Dat was niet mijn bedoeling.
Het gaat mij er niet om of er wel of geen hoed wordt gedragen.En ik heb ook nergens gezegd dat het voor de vorm gedaan wordt.
Waarom het gedaan wordt, is ieder zijn eigen zaak.

Waar het mij omgaat is, dat als er voor iets gekozen wordt, dat ook consequent gedaan moet worden.
Of dat nou het dragen van een hoed is of iets anders.
God is er altijd en overal.
Niet alleen zondags en in de kerk.
Als we de Heer in ons hart hebben nemen we Hem met ons mee.
43843
Fijn! @Waldboy.
willemdemok
is het niet zo dat er in 1 kor 11 staat dat een vrouw die bid of profeteert haar hoofd moet bedekken? nu is het zo bij ons in de gemeente dat de vrouw geen taken in de ere dienst mag hebben, dus ook niet bidden en al zeker niet profeteren (al gebeurd profeteren uberhaupt al niet bij ons in de kerk). dus ik denk dat een hoed niet zo belangerijk is. of word er met dat bidden ook stil mee bidden bedoeld? dan zou het een vrouw thuis toch ook een hoed moeten dragen onder het bidden.. lastig lastig.. het belangerijkste is dat we eenheid in Christus vinden, en dat we mogen weten dat het bloed en het leiden van Christus alleen tot ons behoud kan leiden, dan vallen al die randzaken weg!! Galaten 5

groeten,
Willem